Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Gönderi

Gökhan yorumladı.
328 syf.
9/10 puan verdi
·
Beğendi
·
4 günde okudu
ÇOK BAŞKA BİR DİN
YouTube kitap kanalımda bu kitabı önerdim: ytbe.one/b1teQgT1toE Ali Şeriati'nin bir zamanlar dediği gibi bu sefer sizi ben rahatsız etmeye geldim. Öncelikle günaydın, sistemin masalına kısa bir süreliğine ara vermek isterseniz, hoşgeldiniz. Cemre Demirel (blogger adıyla Michael Sikkofield), ilgi alanları olan din, felsefe ve
Bir Başka Din: Tasavvuf
Bir Başka Din: TasavvufCemre Demirel · Düşün Yayınları · 2017607 okunma
··
3 artı 1'leme
·
5,5bin görüntüleme
Gökhan okurunun profil resmi
Öne Çıkan Yorum
Ben yazarın görüşlerine bir noktada katılamıyorum. Sebebi İse Hoca Ahmet Yesevidir. Hoca Ahmet Yesevi üstelik burada ifade edilenin tam tersine para tarikatlerinin, islam dışı uygulamaları yapıp da kendine sufiyim diyenlerin panzehiridir. Divan'ı Hikmet'inden bazı beyitleri aynen aktarıyorum: 120: Ey sûfî ibâdet eylersin hepsi kibir ve riyâ, Can ve gönül dünyâya mağrur dillerinde ah-vah, Can verirken olacağın iman nûrundan ayrı, Sûfî-nakş oldun veli, asla müslüman olmadın. Sûfî olmayıp neylesin evde yapacak işi yok, Sûfîlik iddiası eder halka vermeğe aşı yok, Ah-vah derler yine gözünde damla yaşı yok, Sûfî-nakş oldun veli, asla müslüman olmadın. 88: Dünyâ tepmeden raks ve sema yapan câhil, Hakk yâdını bir an demeyip, yürür gâfıl, Dervişim der, dünyâya doğru gönlü eğilimli; Dünyâ için raks ve sema yaptı dostlar. Kendinden geçmeyip raks ve sema yapmak hata; Sübhân Melik’im ona kılmaz iman armağan, İbâdet eylese, günüllerini eylemez safâ; Riyâ eyleyip raks ve sema yaptı dostlar. Vay şöyle câhillerden ümid eylemeyin, Feyz ve fetih alırım deyip yürüyüp almayın, Nefsi büyük, şeriatı bozuk veli bilmeyin, Lânetli şeytan gem vurmadan bindi dostlar. (Burada şov amaçlı raks ve sema edenlere reddiye vardır. Bu sebeple Yesevi'nin talebeleri ve selefleri ile Mevlanacılar fikren çatışmıştır. Yesevi'nin bu görüşü Hanefi fıkhında da geçmektedir. Örnek olarak İbn Abidin'e göre raks ve sema haramdır. "Eski" takva ehli bazı kişilerin Allah aşkı ile manevi cevbeye girerek çark etmesi müstesnadır. Zaten sema ve çark farklı şeylerdir) 129. Beyitte Hoca Yesevi noktayı koymuş resmen: Nafile oruç tutar, halklara şeyhlik satar, İlmi yok âmâdan beter, âhir zaman şeyhleri. Beline kuşak bağlar, özünü adam sanır, Arasat’da bırakılır âhir zaman şeyhleri. Başına sarık vurur, ilmi yok neye yarar, Oku yok yayını çeker, âhir zaman şeyhleri. Alayından al eyler, muameleyi mal eyler, Sahihsiz ömrünü yel eyler âhir zaman şeyhleri. Şeyhlik uludur, Hazrete ulaştıran iştir, Aş vermez bağrı taştır, âhir zaman şeyhleri, Kul Hoca Ahmed neredesin, Hakk yolunda ne yaparsın? İlmin yok ne haldesin âhirzaman şeyhleri !!!
Ferman Mamedov okurunun profil resmi
İmam-ı Rabbani'nin isminin bu satırlar arasında geçmesi, ne kadar yalancı olduğunuzun ispatı. Tepeden tırnağa propaganda yazısı. Tasavvuf'la zerre alakası yok. "La mevcude illallah" sufilerin sözüymüş, vahdet-i şühud ile alakalı yazdıklarınız..bu kadar büyük yalan nasıl uydursunuz :( Tasavvufu kitaplardan mı öğreniyorsunuz?! Helal olsun(!) Tasavvuf din falan değil bunu -çok özür dilerim- nerelerinden uyduruyorlar. Tasavvuf, İhlas makamına(her işte ilahi rızayı gözetmek) kavuşmak için bir aşama, bir süreçtir. O makama kavuştuktan sonra yani her işte ilahi rızayı gözeten bir mümin olduktan sonra, bu tasavvuf denilen şeyi götürüp çöplüğe atabilirsiniz. Atamazsanız veriniz ben atarım. Hem de gönül rahatlığıyla. Lütfen, insanların hal ve amelleri, konuştukları ve yazdıkları üzerinden din veya tasavvuf yorumlamayalım. Gerçekte nedir ve nasıldır ona odaklanalım. Fanatizmle olmaz bu iş. Biraz bilim konuşalım: bilim "madde yoktan var olmaz" der. Bunu anlıyorsak o zaman tasavvufun "t" sine dokunabiliriz...
Hasan Suphi okurunun profil resmi
Meseleyi ele alış biçimi bizim tasavvur ettiğimiz durumdan tamamen farklı. Biz Heterodoks yönelimleri otoriter dindeki mantığa uymayan kısımlarının törpülenmesi, akla uygun hale getirilmesi, daha hoşgörülü ve farklılıklara saygılı senkretik bir yönelim olarak ele alıyoruz. Nitekim Mevlana da, İbn-i Arabi de Budizmden Şamanizme kadar birçok farklı dinden etkilenmiş ve buradan beslenmiş, söylemlerini belirli bir mantık silsilesi içerisinde yazdığı kitaplarla ifade etmeye çalışmış insanlardır. Vahdet-i mevcud ya da panteizm ise kesinlikle spiritüalizmle ortak tutulacak eğilimler değildir. Monist ve çoğunlukla da materyalist bir anlayışın tezahürüdür. Nitekim sonradan Spinoza ve günümüz atomculuğunda dışavurulan evrenin bir bütün olduğu savının kökenleri bu felsefelerde atılır. Tabi buradan bu fikri savunanların söylediği her şeyin bilimsel olduğu anlamı çıkmaz elbette çağın yapısına uygun olarak onlarca spiritüel ya da efsanevi hikaye anlatılır bu şahısların kitaplarında, ancak maddenin dönüşümlerine, evrenin birliğine adam akıllı kafa yoranlar da bu insanlardır. Tarikat meselesine gelince, 12-13. yy'daki tarikatlar bildiğiniz Yunan felsefi akımları gibi iş görürler. Kalenderiler, Melamiler, Mevleviler, Bektaşiler, Bedreddiniler gibi birçok farklı akım İslam'ı ve evreni kavrama biçimlerinin farklılığı üzerinden oldukça zengin fikirler geliştirmişlerdir. Sandığınız gibi yobaz değillerdir, sadece usta-öğretici ilişkisinden doğan ve bilgiye duyulan saygı vardır. Tarikat ehli sabit değildir, tarikatini değiştirebilir. Asıl önemli olan da bu kadar fazla akımın hoşgörü içerisinde yaşamasıdır. Bu Altın Çağ'dan sonra bir cahiliye sürecine girilmesi ise tam da tarikatlerin ortadan kaldırılmasıyla paraleldir. Zira tefekkür eden insanların, bütün insanların eşitliğini savunmaları, gösteriş ve şatafattan uzak durmaları üzerine söyledikleri sözler iktidarı rahatsız eder ve Gazali'nin tek tipçi; felsefe, matematik ve doğa bilimlerinin insanları yoldan çıkardığına yönelik sözleriyle geliştirilen felsefesi egemen kılınır. Evet şeyhe koşulsuz itaat saçmadır, spiritüalizm ya da kanıtsız konuşmak saçmadır ama bunu Mevleviler ya da Vahdet-i Mevcudculardan çok bunları dışlayan, kitap yazmamış, okumamış avam kesim pekiştirmiştir diye düşünüyorum. Aceleci genellemelerle kolay hükümlere varmak doğru değil bence. Hele ki komplo teorileriyle dünyayı anlamaya çalışmak bana göre en net bilim karşıtı tutum. Yani sosyoloji yerine sürekli Rockefeller ve Rothschild'tan bahsetmek bu alanda çalışan bilim insanlarına hakarettir.
Oğuz Aktürk okurunun profil resmi
Hocam genel kültürünüzün ve olgunluğunuzun yorumunuza yansıdığı epey aşikar. Katkınızdan dolayı çok teşekkür ederim. Bu konularda sizin kadar bilgi sahibi değilim, hatta böyle bir türde okuduğum ilk kitap bile diyebilirim size, eminim benzerlerini okumak düşünceleri sağlamlaştırmak açısından daha faydalı olacaktır. Yazdığınız ve noktalama işaretlerine kadar bile dikkat ettiğiniz paragraflarınızın içerisinden pek çok tartışma konusu çıkabilir diye düşünüyorum, ben bu yoruma cevaben bir şey yazmak yerine bu yorumu tekrar tekrar okuyacağım. Zamanınızı ayırıp yazdığınız şeyler için çok teşekkür ederim. Selametle.
2 sonraki yanıtı göster
Bu yorum görüntülenemiyor
Gökhan okurunun profil resmi
Çok ağır bir inceleme olmuş. Şeyhim (hocam, önderim..vs) beni kurtarır diyenlerle, bu işi ticarete dökenlerle mücadele edilsin sözüm yok ama koskaca bir ekolü toptan tekfir ediyorsunuz. Kusura bakmayın kafa kesen radikaller diye bahsettiğiniz kişilerin fikri arka planında bu var malesef
Necip G. okurunun profil resmi
Oğuz emeğine sağlık dostum. Bu kitap böyle bir incelemeyi hak ediyordu. Bazıları bu ‘alimleri’ savunurken ‘bütün dünyada kabul görmüş, dünyaca takdir edilmiş insanlar; siz kim oluyorsunuz da eleştiriyorsunuz bu muhterem zatları’ şeklinde yaklaşıyorlar mevzuya. Alıp okusunlar bu kitabı ve bu insanların neden bütün dünya tarafından el üstünde tutulduklarını kendi gözleriyle görsünler... Onun dışında başka bir şey söylemeye lüzum yok, sen zaten geniş geniş bahsetmişsin en kritik konuları... Tekrardan emeğine sağlık... Sevgiler...
Oğuz Aktürk okurunun profil resmi
Çok teşekkür ederim Necip dostum, bu kitapta senin gibi zeki ve sorgulamasını bilen fakat körü körüne bir şeye bağlanmayı da sevmeyen örnek bir insanın incelemesini görünce ne yalan söyleyeyim sevindim. Zaten esas olay da bütün dünyada kabul görmeleri, gayrimüslimlerin bu adamları yüceltmeleri... Çünkü onlar için sıkıntı olmayabilirken Müslümanların esas olması gereken inancı olan tevhid inancı için ters düşüyor bu tür şeyler. Yorumunla katkı sağlayıp kafası karışık arkadaşlara yol gösterdiğin için teşekkür ederim. Ben de zaten hem savunmayan hem de savunan arkadaşlara kitabı tavsiye ediyorum, Cemre'nin son sayfada belirtmiş olduğu şey aslında çok kilit : "Sadece Allah rızası için ve beş kuruş para talep etmeden ve uğrunda bir sürü risk aldığım bu kitabı..." Artık böyle konulardan konuşmanın bile risk, bilgisizlik, kapasitesizlik olarak görüldüğü uyutulan bir ülkede iyi ki böyle bir kitap okumuşum. Tekrar teşekkür ederim dostum, sevgiler...
2 sonraki yanıtı göster
32 öğeden 1 ile 10 arasındakiler gösteriliyor.
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.