Adı:
Edebiyat Kuramı
Baskı tarihi:
Mayıs 2011
Sayfa sayısı:
272
Format:
Karton kapak
ISBN:
9789755394121
Kitabın türü:
Orijinal adı:
Literary Theory: An Introduction
Çeviri:
Tuncay Birkan
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Ayrıntı Yayınları
Edebiyat kuramı, nükleer fizik kadar anlaşılmaz bi şey midir? Sadece edebiyat metinlerini içeren ve sadece onlara uygulanabilen bir edebiyat kuramından söz etmek mümkün müdür?

Ealeton,edebiyat çalışmalarının neden nükleer fizikten farklı olduğunu, edebiyatın herkese ulaşabilecek "sıradan" bir dile sahip oluşuyla açıklıyor; işçi, avukat, antroplog, öğrenci yani herkes edebiyatı okuyabilir, anlayabilir ve zevk alabilir. Ama bu, demokratik bir yaklaşımı benimseyen, belirli bir tarihsel dönemde ortaya çıkmış belirli bir edebiyat kuramının tezidir.
Eagleton, edebiyat kuramı'ında temel olarak, kendinden menkul edebiyat kuramı diye bir şeyin olmadığını ve olamayacağını; bu kuramın, kimi insani bilim alanlarından çıkıp onlarla sürekli flört halinde hayatına devam ettiğini söylüyor. Yazar, "Edebiyat Nedir?" gibi temel ama cevaplandırması da bir o kadar zor soruyla yola çıkıyor. Bu soru ve çevresinde konumlanan "kuramca", "hayal gücü" ," edebi dil", "edebi aygıt" gibi kavramlara dairr sorulara, Marksist ve tarihsel bir yaklaşımla, kimi zaman çok sevimli ve hınzırca denebilecek örneklerle cevap arıyor.
(Arka Kapak'tan)
Kitaba henüz inceleme eklenmedi.
"Matbaa harfleri, bütün o soğuk gayri şahsiliğiyle, hantal cüssesini yazar ile bizim aramıza yerleştirir. Ah Cervantes'le doğrudan konuşabilseydik ne güzel olurdu!"
Eleştirel tepkileri, daha genel önyargıları ve inançlarıyla fena halde iç içe geçmişti. Bu suçlanacak bir şey değildir; bunlarla iç içe geçmiş olmayan hiçbir eleştirel tepki yoktur, dolayısıyla da "saf" edebi yargı veya yorum diye bir şey de yoktur.
Terry Eagleton
Sayfa 29 - Ayrıntı
Shelley'nin Defence ot Poetry (1821 ) kitabında şiir, erken dönem sanayileşmiş, kapitalist ingiltere'nin faydacı ideolojisine fena halde aykırı bir insan yaratıcılığı kavrayışına karşılık gelir. Aslında "gerçeklere dayalı" yazı ile "hayal ürünü" yazı arasındaki ayrım uzun bir süredir biliniyordu: Geleneksel olarak "şiir" kelimesi kurmacayı dışarıda bırakıyordu; Philip Sidney Apology tor Poetry eserinde o belagatli üslubuyla bunun savunmasını yapmıştır. Ama romantik dönemde edebiyat, "hayal ürünü"yle neredeyse eşanlamlı hale geliyordu.
Terry Eagleton
Sayfa 32 - Ayrıntı
"Şiirde gösterileni belirleyen, gösterenin doğasıdır, sayfa üzerindeki işaretlerin oluşturduğu​ ritim ve ses kalıplarıdır. Şiirsel metin anlamsal açıdan doymuştur."
Terry Eagleton
Sayfa 113 - Ayrıntı
Nasıl ki edebiyatı "nesnel", betimleyici bir kategori olarak görmek işe yaramayacaksa, "edebiyat, insanların akıllarına estiği gibi edebiyat olarak adlandırmayı seçtiği şeydir" demek de yaramayacaktır.
Terry Eagleton
Sayfa 30 - Ayrıntı
Var olmayan şeyler hakkında yazmak, Birmingbam tarihini ya da kan dolaşımını kaleme almaktan daha heyecanlı ve değerliydi. "Hayal ürünü" kelimesi bu tavrı ima eden bir muğlaklık içerir: "Düpedüz doğru olmayan" anlamına gelen, betimleyici nitelikteki "hayali" terimini çağrıştırır: ama aynı zamanda "düşsel" veya "yaratıcı" anlamına gelen değerlendirici nitelikte bir terimdir de.
Terry Eagleton
Sayfa 32 - Ayrıntı
Bu kitap, modern edebiyat kuramım mümkün olan en geniş sayıda okura anlaşılır ve çekici kılma yolunda bir girişimdir. 1983'teki birinci baskısından bu yana, edebiyat eleştirmenlerinden avukatlara, kültür kuramcılarından antropologlara çeşitli kesimlerden insanların kitabı okumuş olduğunu bilmek de sevinç verici.
Terry Eagleton
Sayfa 11 - Ayrıntı

Kitabın basım bilgileri

Adı:
Edebiyat Kuramı
Baskı tarihi:
Mayıs 2011
Sayfa sayısı:
272
Format:
Karton kapak
ISBN:
9789755394121
Kitabın türü:
Orijinal adı:
Literary Theory: An Introduction
Çeviri:
Tuncay Birkan
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Ayrıntı Yayınları
Edebiyat kuramı, nükleer fizik kadar anlaşılmaz bi şey midir? Sadece edebiyat metinlerini içeren ve sadece onlara uygulanabilen bir edebiyat kuramından söz etmek mümkün müdür?

Ealeton,edebiyat çalışmalarının neden nükleer fizikten farklı olduğunu, edebiyatın herkese ulaşabilecek "sıradan" bir dile sahip oluşuyla açıklıyor; işçi, avukat, antroplog, öğrenci yani herkes edebiyatı okuyabilir, anlayabilir ve zevk alabilir. Ama bu, demokratik bir yaklaşımı benimseyen, belirli bir tarihsel dönemde ortaya çıkmış belirli bir edebiyat kuramının tezidir.
Eagleton, edebiyat kuramı'ında temel olarak, kendinden menkul edebiyat kuramı diye bir şeyin olmadığını ve olamayacağını; bu kuramın, kimi insani bilim alanlarından çıkıp onlarla sürekli flört halinde hayatına devam ettiğini söylüyor. Yazar, "Edebiyat Nedir?" gibi temel ama cevaplandırması da bir o kadar zor soruyla yola çıkıyor. Bu soru ve çevresinde konumlanan "kuramca", "hayal gücü" ," edebi dil", "edebi aygıt" gibi kavramlara dairr sorulara, Marksist ve tarihsel bir yaklaşımla, kimi zaman çok sevimli ve hınzırca denebilecek örneklerle cevap arıyor.
(Arka Kapak'tan)

Kitabı okuyanlar 19 okur

  • Semih Selvi
  • Rıdvan Gegen
  • Şafak Kayabaşı
  • Merdümgiriz
  • Dilara Kara
  • Muhammed Kürüm
  • Hickimse
  • Mexes
  • Aygün
  • Fatma Ozgumus

Kitap istatistikleri

Okur puanlamaları

10
%20 (1)
9
%40 (2)
8
%20 (1)
7
%0
6
%0
5
%0
4
%20 (1)
3
%0
2
%0
1
%0