Türk Romanında Postmodernist AçılımlarYıldız Ecevit

·
Okunma
·
Beğeni
·
450
Gösterim
Adı:
Türk Romanında Postmodernist Açılımlar
Baskı tarihi:
Ekim 2012
Sayfa sayısı:
240
ISBN:
9789754708752
Kitabın türü:
Yayınevi:
İletişim Yayınları
"Geçmişinde çok uzun yıllar yalnızca 'gerçekçi' olmuş, romantizmi neredeyse hiç yaşamamış Türk romanı, modernist/postmodernist biçimcilik ilk kez 'romantizm'le tanışmaktadır ve bu bana göre estetik düzlemde gerçekleşen bir devrimdir ve her devrim gibi de heyecan vericidir."

Yıldız Ecevit, 20. yüzyıl avangardist roman esteğinin genel bir tasvirini yaptıktan, bu estetiğin üstkurmaca, metinlerarasılık, çoğulculuk gibi temel özelliklerini irdeledikten sonra, postmodern edebiyatın Türkiye'deki yayılımını inceliyor. Modern Türkçe edebiyatın dört önemli metnini, postmodern edebiyat kuramının olanaklarıyla çözümlüyor: Oğuz Atay'ın Tehlikeli Oyunlar'ı... Orhan Pamuk'un Benim Adım Kırmızı'sı... Hasan Ali Toptaş'ın Bin Hüzünlü Haz'zı... Metin Kaçan'ın Fındık Sekiz'i... Belki yazarlarının bile aklından geçirmediği metinlerarası ilişkiler, oyunlar kurgulayarak, eleştirmen-okur inisyatifinin hakkını veriyor.

Modern-sonrası Türkçe edebiyatın analizi açısından önemli bir kaynak olan Türk Romanında Postmodernist Açılımlar, "özgür konumunun büyüsüne kapılmış okur tutumu" açısından da zenginleştirici bir deneyimi yansıtıyor.
(Arka Kapak)
Yıldız Ecevit, postmodernizm gibi bir demir leblebiyi öyle anlaşılır, öyle akıcı, öyle net bir üslupla anlatıyor ki hayran olmamak elde değil. Keşke tüm bilim insanları böyle akıcı metinler kaleme alsalar. Döne döne altını çizerek okuduğum bir kitap. Türk edebiyatından örneklerle zenginleşen kitap edebi eserlerin şifrelerini çözmek için birebir.
İnsana kitap okumayı öğreten bir kitap. Okuduğum bazı kitapları boşuna okuduğumu anladım. Yani bilmeden okuyup, aslında anlamamışım. Aynı kitapları başka türlü yeniden okumam gerektiğini gördüm. Ayrıca yakın dönemde edebiyatımızda olan gelişmeleri, dünyada olup bitenle de karşılaştırarak anlatıyor. Ancak ilgilenmeyen için sıkıcı olacaktır. Ders çalışır gibi okumak gerek. Her ne kadar bilimsel bir kitap olsa da anlaşılmaz bir dille yazılmamış. Genel okur seviyesinin anlayabileceği bir dille kaleme alınmış.
Edebiyat bir sanat dalıdır. Ve sanat, benim de paylaştığım düşünceye göre, koşulsuz bir özgürlüğün ürünüdür. Sanatın değerli olmak için kendisi olması yeterlidir. Onun, yalnızca kendi dışında bir amacın/ideolojinin güdümünde var olduğunu düşünmek, içinde toplumsal ileti barındırmayan yapıtları bir tek bu nedenden ötürü yerden yere vurmak, yaratıcılığı boyunduruk altına almak demektir. Sanata uygulanan bir baskıdır bu.
Modernizm, her bilgiyi sistematize etmek ister, kendi doğrularının üstünlüğünde hiyerarşi yaratır, kuralcıdır. Aklın güdümündeki Batı düşüncesinin doruğudur modernizm.
Oysa 20.yy başlarında sanat ve edebiyat, modernizmin ana ilkeleriyle tümden çatışan bir tutum içine girer. Romanda Kafka, neden-sonuç ilişkisiyle alay ediyor gibidir; Musil de, Broch da, Proust da, Joyce da modernizmin rasyonalist/marksist/faşist meta-anlatılarını romanlarında boy hedefi durumuna getirmektedirler.
Modernist metinlerde anlamın çözümsüzleşmesi, açmaza girmesi, yazarın bilinçli olarak gerçekleştirdiği bir kurgu tekniğidir. Umberto Eco, 20. yüzyılın doğrudan bir anlam içermeyen, yoruma açık, çokanlamlı avangardist metinlerini “açık yapıt” ( opera aperta), giderek devingen yapıt die adlandırır. Eco’ya göre “sanat yapıtı, köklü bir biçimde ikircikli bir bildiri; bir tek gösterende birlikte var olan bir gösterilenler çokluğudur.”

Kitabın basım bilgileri

Adı:
Türk Romanında Postmodernist Açılımlar
Baskı tarihi:
Ekim 2012
Sayfa sayısı:
240
ISBN:
9789754708752
Kitabın türü:
Yayınevi:
İletişim Yayınları
"Geçmişinde çok uzun yıllar yalnızca 'gerçekçi' olmuş, romantizmi neredeyse hiç yaşamamış Türk romanı, modernist/postmodernist biçimcilik ilk kez 'romantizm'le tanışmaktadır ve bu bana göre estetik düzlemde gerçekleşen bir devrimdir ve her devrim gibi de heyecan vericidir."

Yıldız Ecevit, 20. yüzyıl avangardist roman esteğinin genel bir tasvirini yaptıktan, bu estetiğin üstkurmaca, metinlerarasılık, çoğulculuk gibi temel özelliklerini irdeledikten sonra, postmodern edebiyatın Türkiye'deki yayılımını inceliyor. Modern Türkçe edebiyatın dört önemli metnini, postmodern edebiyat kuramının olanaklarıyla çözümlüyor: Oğuz Atay'ın Tehlikeli Oyunlar'ı... Orhan Pamuk'un Benim Adım Kırmızı'sı... Hasan Ali Toptaş'ın Bin Hüzünlü Haz'zı... Metin Kaçan'ın Fındık Sekiz'i... Belki yazarlarının bile aklından geçirmediği metinlerarası ilişkiler, oyunlar kurgulayarak, eleştirmen-okur inisyatifinin hakkını veriyor.

Modern-sonrası Türkçe edebiyatın analizi açısından önemli bir kaynak olan Türk Romanında Postmodernist Açılımlar, "özgür konumunun büyüsüne kapılmış okur tutumu" açısından da zenginleştirici bir deneyimi yansıtıyor.
(Arka Kapak)

Kitabı okuyanlar 9 okur

  • Melih Ertuğrul
  • Hickimse
  • Mexes
  • Ayşenur U.
  • *GÜLŞAH
  • Hercaiokumalar
  • Levent Göven
  • Necmettin Zafer
  • Kemal Basmacı

Kitap istatistikleri

Okur puanlamaları

10
%25 (1)
9
%0
8
%25 (1)
7
%0
6
%0
5
%0
4
%25 (1)
3
%0
2
%0
1
%25 (1)