Totaliter bir toplumda giderek birbirine benzeyen insanların aniden metamorfik olarak gergedanlara dönüşmesini ve bireyin her geçen günle birlikte yok olan bireyselliğini kaybetmesinin anlatıldığı bu oyunda, dilin, savunulan fikirlerin de adım adım yozlastığını görürüz. Kendi gibi düşünmeyen insanların gözardı edildiği, hatta yok edildiği bir zamanda oyunun ana karakteri Berenger;
"Herkese karşı kendimi savunacağım! Son insanım ben, sonuna kadar da insan kalacağım! Teslim olmuyorum!", diyerek diğerleri gibi gergedanlaşmamak için olanca gücüyle savaşmaya ant içer. Kimler mi gergedanlaşır peki? Herkese onay verenler, kendi düşüncesi olmayanlar, sabit düşünceleri olanlar, körü körüne tek bir fikri savunanlar, kibirliler, cahilce inat edenler, gösteriş yapmayı sevenler...
Hatırlarsanız Kafka'nın motemorfoza uğrayan karakteri Gregor Samsa da etrafında ona ve dünyaya yabancılaşan insanlar yüzünden bir değişime uğramak zorunda kalmıştı. İonesco da gittikçe tektipleşen insanları gergedan metaforuyla birbirine benzetmek istemiş olmalı. Rumen asıllı Fransız yazar Eugene İonesco, kendisi içinde bu dünyaya alışamadığıyla ilgili şöyle söylemiş; «Ben varlığa bir türlü alışamadım dünyanın varlığına, ya da öbür şeylerin varlığına.››
Kel Şarkıcı'dan sonra Gergedanlar da absürt olduğu kadar düşündürücü bir oyun #okuyunpişmanolmazsınız
GergedanEugene Ionesco · Yapı Kredi Yayınları · 202371 okunma
" Sürekli bedenimin varlığını hissediyorum, sanki kurşunla kaplamışlar da ağırlaşmış, sanki sırtımda birini taşıyormuşum gibi. Bir türlü kendime alışamadım, alışamıyorum. Ben, kendim miyim, değil miyim, bilmiyorum. "
Muhteşem bir absürt tiyatro örneği.
Samuel Beckett'ın Godot'u Beklerken'den sonra, bir daha absürt okuyamam, diyordum ama Ionesco'nun metaforları, eleştiri gücü, diyaloglardaki karakter sorgulatmaları ile oyuna bayıldım.
Herkesin her şeyi çok bildiği, en iyi bildiği bir zamanda ve mekanda bir kişinin değişmesiyle herkesin o büyük sancılı krizi yaşayıp değiştiği ve diğerlerinin de onları takip ettiği bir süreç anlatılıyor.
Etiketlenmemek, ötekileşmemek, yalnız kalmamak için insanın özünü değiştirmeye teslimini muhteşem bir metaforla anlatıyor yazar.
Konfor alanını terk edip yaşadığı sancıya rağmen kendi benliğini koruyan tek karakter ise, ironik bir şekilde, oyunda en fazla eleştirilen ve sorumsuz gibi görünen karakter oluyor.
Fikirlerin bu kadar çabuk değiştiği, influenced olma vakasının dalga dalga yayıldığı çağımızda şiddetle okunmasını tavsiye ediyorum.
GergedanEugene Ionesco · Yapı Kredi Yayınları · 202371 okunma
BÉRENGER
Ahlâk anlayışımız, hayvanlarınkiyle mukayese dahi edilemez. Dağlar kadar fark var arada.
JEAN
Ahlâkmış! İçim dışım ahlâk doldu, yeter! Her delikten de çıkar illaki! Bari bir işe yarasa! Ahlâk artık aşılmalı!
Sayfa 120 - YKY / 1.Baskı: Ekim 2023 / Özgün Adı: Rhinocéros / Çeviren: Ayberk ErkayKitabı okudu