Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Giotto'nun Sanatı

Bedrettin Cömert

Giotto'nun Sanatı Gönderileri

Giotto'nun Sanatı kitaplarını, Giotto'nun Sanatı sözleri ve alıntılarını, Giotto'nun Sanatı yazarlarını, Giotto'nun Sanatı yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
''Sağ elinde bir haç,, sol elinde açık bir tomar tutan bu kadın figürünün, gotik heykellere ne denli benzediğini görmek kolaydır; ne ki burada bir heykelle değil, hacmi nedeniyle bir heykel izlenimi uyandıran bir resimle karşı karşıya bulunuyoruz. Kısaltımla gösterilmiş kollar, yüzün ve boynun oylumlanışı, giysinin akan kıvrımları bütün gerçekliğiyle önümüzde duruyor. Bin yıldır böylesi bir olay görülmemişti. Giotto, düz bir yüzeyde derinlik yanılsaması yaratma sanatını bulgulamıştı (Gombrich, s. 150).'' (Sayfa: 92) * GÖRSEL: Resim 43: GIOTTO: İnanç, Padova, Arena. (Sayfa: 91) #BedrettinCömert #GiottonunSanatı *
Bedrettin Cömert
Bedrettin Cömert
E. H. Gombrich
E. H. Gombrich
Giotto'nun Sanatı
Giotto'nun Sanatı
Reklam
''Düşünce ve sanat hiçbir zaman sıçrayarak ilerlemez. Tarih nasıl bir süreçse, birbirini izleyen bir oluşumlar bütünü ise, düşünce ve sanat da bir öncenin sürekliliği ve bir sonraya bağlanışıdır. Ne var ki, bu süreklilik, bir incenin yinelenmesi değildir, ne de dönemler, çağlar sıfırdan başlayan zaman kesitleridir. Her çağ, bir önceki çağın sonucu olmaktan başka, bir sonraki çağın da tohumudur. Ancak bu yolla, şimdi'yi geçmiş'e bağlamak olanaklıdır. Evrensellik ancak bu koşulla kabul edilebilir.''^(Sayfa: 87-88)
3. BÖLÜM, GIOTTO PADOVA'DA:
''Giotto, San Francesco'nun yaşamını anlatırken, onu, herkes gibi insan olan bir insan gibi görmüştür. Oysa İsa'yı ne denli insan olarak görürse görsün, toplumun ona tanıdığı aşkın değeri görmezlikten gelemezdi, çünkü sanatçı, çağının koşullarından dışarı çıkamaz, özellikle Ortaçağda, toplumun bütün gösterilerinin dinsel inanç tarafından belirlendiği bir dönemde, böyle bir koşullanma kaçınılmaz olmaktan başka, doğaldır da. Hem sanatçı, yaşadığı dönemin özelliklerini, belirli bir toplum boyutu içinde, temel ilke ve yönelimleriyle yansıttığı sürece tüm insanlığın malı olabilir. Aynı dönemin bir başka sanatçısını, Dante'yi ele alalım. Onun kadar koyu bir katolik az bulunur. Ama onun bütün inancı ve yargılarındaki sınırsız acımasızlık; o çağı niteleyen koşulların da adil bir düzenini gerçekleştirmek amacını güder. Dante'nin o belirli koşullar içinde, hatta o koşulların varlığını tartışmaksızın; adalet, haklılık, namusluluk vb. ilkeleri savunmuş olması, bütün kötülüklere ve eğriliklere, çağının somut durumları içinde bir iyilik ve doğruluk yolu göstermesi ve bu yolu göstererek, çağının gerçek yapısını yansıtması, onun ülkülerini soyutluktan kurtarmış ve onu bugüne bağlayabilmiştir.'' (Sayfa: 86-87)
''Giotto ve S. Francesco geleneği: Giotto, geçmişten yalnızca resimsel biçimde gerçekleştirdiği yenilik nedeniyle ayrılmıyordu. Bütüncül yeni bir insan anlayışı, yeni bir tarih görüşü, onun bütün sanat davranışını niteleyen başlıca özelliklerdi. Bu tutumu, konuların değerlendirilişinde bile görmek olanaklıdır.''
San Francesco dizisinin en ünlü öykülerinden biri olan Su Mucizesi'nin bunca ün kazanmasında, haklı olarak, Vasari'nin 1568'de yazdıklarının büyük katkısı olmuştur. Vasari, bu yapıt karşısında duyduklarını şöyle dile getiriyor: * ''..öyküler arasında çok güzel bir tanesi var ki, onda, susamış biri, su içme isteğiyle yere eğilmiş ve bir kaynaktan öylesine büyük ve gerçek bir hazla su içiyor ki, dipdiri bir insan sanıyorsunuz...'' (Vasari, s. 305). (Sayfa: 56-57) * GÖRSEL: Resim 21: GIOTTO: Su Mucizesi, Assisi, Yukarı Kilise (Sayfa: 56) * #BedrettinCömert #GiottonunSanatı #SuMucizesi #Assisi #YukarıKilise #SanFrancesco #Vasari *
Bedrettin Cömert
Bedrettin Cömert
Giorgio Vasari
Giorgio Vasari
Giotto'nun Sanatı
Giotto'nun Sanatı
Reklam
San Francesco d' Assisi'nin yaşamı ve öğretisi:
''1182 yılında, İtalya'nın Umbria bölgesinin Asisi kentinde doğan Francesco'nun babası Pietro Bernardoni, o zamanın olanaklarına göre zengin sayılırdı. Hem manifatura dükkânı işletir, hem toptancılık yapar, bu amaçla da Fransa'nın büyük pazarlarına mal almaya giderdi. Bütün Bernardoni ailesi, dikkânda aile başkanına
GIOTTO ASSİSİ'DE:
Kutsal Kitap Öyküleri: Giotto'nun olduğu genellikle kabul edilen Kutsal Kitap öyküleri, girişten birinci ve ikinci bölmelerin sağında ve solunda bulunanlardır. Bu öyküler, Resim 4'teki sıralamaya göre şunlardır: * A. ESKİ AHİT ÖYKÜLERİ (sağda): 1. Yakup'un İlkoğulluk Hakkını Alışı 2. İshak'ın Esav'ı Geri Çevirişi 3. Yusuf'un Satılması 4. Benyamin'in Torbasında Kadehin Bulunması 5. Habil'in Öldürülüşü * B. YENİ AHİT ÖYKÜLERİ (solda): 7. İsa Golgota Yolunda 8. İsa'nın Vaftiz Edilişi 9. İsa Din Bilginleriyle 10. Ölü İsa'ya Ağıt 11. İsa'nın Dirilişi ve giriş duvarının içinde 12. Pentikost 13. İsa'nın Göğe Yükselişi
Giotto'nun Yaşam Öyküsü:
''Giotto'nun yaklaşık 1280-1290 yılları arasında, Cimabue'nin yanında çırak olarak çalıştığını hemen bütün sanat tarihçileri kabul ediyor. Bu konuda Vasari, biraz abartmalı olarak şöyle diyor: ''..Giotto on yaşlarındaydı. Henüz çocuk olmasına karşın, olağanüstü bir zekâsı bulunduğunu gösteriyordu. Bu özellik onu, hem babasının hem de başkalarının gözünde sevimli kılıyordu. Bondone, oğluna, otlatsın diye birkaç da koyun vermişti. Giotto, koyunları otlatırken, resme karşı olan doğal eğilimin itkisiyle, taşların üzerine veya yere, durmadan bir şeyler çiziyordu. Birgün Cimabue, bir iş için, Floransa'dan Vespignano'ya giderken, yolda Giotto'ya rastladı. Onu, düzgün bir taşın üstüne, bir kömür parçasıyla bir koyun resmi çizerken gördü. Bunun üzerine çocuğa, yanına çırak girmeyi isteyip istemediğini sordu. Giotto, Babası razı olduğu taktirde, bu öneriyi severek kabul edeceğini söyledi. Cimabue, çocuğun babası Bondone'ye durumu iletti. Bondone, Cimabue'nin Giotto'yu Floransa'ya çırak olarak götürmesine izin verdi..'' (Vasari, s. 299-300) Divina Commedia'nın adı bilinmeyen açımlayıcısının yaklaşık 1395'te verdiği bir bilgiye göre, Giotto, önce bir süre çıraklık yapmış, ama aynı zamanda Cimabue'nin dükkânına devam etmekten de geri kalmamıştır. (Baccheschi, s. 83) Bu durumda, Giotto'nun, Cimabue'nin yanında çalışmaya başlaması Vasari'nin anlattığı gibi öyle çarçabuk olmamış, oğlunun resme eğilimini gören babası Bondone, onu yün işlerinden alarak temelli Cimabue'nin yanına vermiştir.''
ÖNSÖZ, 1977
Elinizdeki bu kitap, sevgili hocam Suut Kemal Yetkin'in kılavuzluğunda, Mayıs 1974'te Hacettepe Üniversitesi Sanat Tarihi Bölümünde ikinci doktora tezi olarak hazırlanmış bir araştırmanın, kimi değişikliklerle genel niteliğe büründürülmüş biçimidir. Aradan üç yıl geçti. Yine de çalışmamın yapısında önemli değişiklikler yapmadım. Üç yıl
Reklam
189 syf.
10/10 puan verdi
·
5 günde okudu
Giotto Di Bondone (Colle di Vespignano, Floransa yakınları - d. 1267, Floransa - ö. 8 Ocak 1337), İtalyan ressam ve mimar. Rönesans resminin öncüsüdür.Giotto, Batı sanatının gelişmesinde en önemli sanatçılardan biridir. İtalyan Yüksek Rönesansının birçok meşguliyetini ve kaygısını bir asır öncesinden ön plana çıkaran resimleri, dini antikiteyi ve gelişen Rönesans Hümanizmi fikrini bir araya getiren resimde yeni bir çağ başlattı. Aslında, onun Avrupa sanatı üzerindeki etkisi öyleydi ki, birçok tarihçi, Michelangelo'nun mantosunu yaklaşık iki yüzyıl sonra devralana kadar eşleşmediğine inanıyor.Giotto en çok perspektif ve resimsel alanın olanaklarını keşfetme şekliyle tanınır ve bunu yaparken dini mesellerine yeni bir gerçekçilik duygusu getirdi. Hümanizme olan ilgisi, onun İncil ikonografisi ile sıradan tapınanların gündelik varoluşu arasındaki gerilimi keşfetmesini sağladı; sanatı yaşadıkları deneyimlerle daha alakalı hale getirerek onları Tanrı'ya yaklaştırır. Figürleri, yüksek sanatta daha önce görülmeyen bir duygusal nitelikle aşılanmışken, mimari ayarları optik orantı ve perspektif yasalarına göre işlenmiştir.
Giotto'nun Sanatı
Giotto'nun SanatıBedrettin Cömert · De Ki Yayıncılık · 201820 okunma