Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Kolonizatör Türk Dervişleri

Ömer Lütfi Barkan

Kolonizatör Türk Dervişleri Sözleri ve Alıntıları

Kolonizatör Türk Dervişleri sözleri ve alıntılarını, Kolonizatör Türk Dervişleri kitap alıntılarını, Kolonizatör Türk Dervişleri en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Esasen Fuad Köprülü'ye göre, muhtelif unsurlardan teşekkül eden her büyük imparatorluk için sarayın bir müddet sonra atsızlar ve soysuzlardan mürekkep bir kapıkulu yaratması ve kozmopolitleşmesi mukadder bir hadisedir.
Sayfa 10
Ayende ve revende
Rumelinde bazı dervişlerin beraber çalışıp elde ettikleri mahsullerini iki gözlü ambarlarına taksim ederek bir gözün muhtevasını kendilerine ve diğer gözdeki mahsullerini yolcuların fukaralarına tahsis etmek üzere kullandıkları nakledilmektedir.
Reklam
Bu dervişlerin geldikleri yerlerde fevkalâde imtiyazlarla karşılaştığım da zannetmek doğru değildir. Bir asker gibi harb edebildiği halde yine bir köylü gibi çalışan bu dervişlerin çoğu bu devirde henüz öşürden bile muaf değillerdi. Meselâ, (182) numaralı kayıtta görüleceği üzere, Anadoludan gelip Şumnıya tâbi bir köyde yerleşen Hüseyin Dede ve yerine geçen beş oğlu, o köyde bina edilmiş olan zaviyede gelene geçene hizmet mukabilinde cemirüsûmdan muaf olmakla beraber, öşürlerini köy Sipahisine vermekte devam etmektedirler. Filhakika, bu devirlerde gördüğümüz dervişler, henüz bizzat ziraatle meşgul olan ve bağ bahçe yetiştirmekle zaviye ve değirmen inşa etmekte mahir olan işgüzar insanlardır. Vakitlerini âyin ve ibadetle geçirdiklerine, başkaları sırtından yaşadıklarına dair ortada henüz hiçbir delil mevcut değildir.
Karaman iline evvel Yunan dirlerdi. Karaman dinmesine sebeb anunçün bu hikâyeti getürdük. Bir gice nâgâh sultan Gıyasüddin Padişahı kullan tepelediler, oğlu ve kızı memleket hâli kaldı. Babâilerden Muhlis Paşa bir sebeble Padişah oldu. Babâileri kıranlardan intikam alub ol leşkerden kim varsa hep kılıçdan geçürdi, kırk gün beylik itdi. Bâzılar altı ay beyük itdi didi. Andan sonra Babâîlerden Halife Göre Kadı Baba Ilyas zamanmda üç ile (üç yıla) Halife olmuşdu. Meğer ol Göre kadımn beş yaşında bir oğlu kalmışdı, adma Karaman dirlerdi. Muhlis Paşa ol oğlam getürüb tahta geçürdi. Padişah eyledi, Nefes idüb itdi ki, bu nesil bu vilâyeti duta. Padişah ola, didi, Karaman vilâyetine. Karaman didiklerine sebeb budur." (Uruç Bey, Tevârih-i Âl-i Osman, Sf. 11. Babinger tab'ı 1925).
geyikli baba
Geyikli Babanın kendisile o kadar görüşmek istiyen Sultan Orhana karşı istiğnası, günün birinde Bursaya çıkageldiği zaman hediye olarak bir ağaç getirib dikmesi de manidardır.
Ahi teşkilatının Anadoludaki faaliyetlerinin Osmanlı İmparatorluğunun kurulmasında büyük rol oynamış olduğunu kaydetmek icab eder. Prof. Fuad Köprülü'ye göre; "Gazi" Osman'ın kayın pederi Şeyh Edebali ile silah arkadaşlarından bir çoğunun hatta Orhan'ın kardeşi Alaeddin'in bu tarikate mensub bulunuş, ilk piyade askeri üniformasının Ahi üniforması oluşu ve Yeniçeriler için Ahi başlığının kabul edilmiş olması, bu bakımdan son derece manidardır.
Reklam
"Ve hem bu Rumda dört taife vardır kim misafirler içinde anılur. Biri "Gaziyan-ı Rûm" biri "Ahiyan-ı Rûm" ve biri "Abdâlân-ı Rûm" ve biri "Bâciyân-ı Rûm".
Ertuğrul "Gazi"
Alp Erenler namı altında zikredilen ve daha İslamiyetten evvel bütün Türk dünyasında mevcut olan eski ve geniş bir teşkilata mensub, Türk Şövalyeleri mevcuttu. Filhakika; Osman Gazi'nin arkadaşlarından bir çocuğun ünvanı olan bu Alp tabiri dikkate şayandır. Bunlardan şehirlerde yerleşmiş ve İslam dünyasına mensub bazı dini tarikatlerin tesiri altında kalmış olanların ise ünvanı bilahare "Gazi"ye tebdil edilmiş gözükmektedir.
12.yy dervişleri
...bu devirlerde gördüğümüz dervişler, henüz bizzat ziraatle meşgul olan ve bağ bahçe yetiştirmekle zaviye ve değirmen inşa etmekte mahir olan işgüzar insanlardır. Vakitlerini ayin ve ibadetle geçirdiklerine, başkaları sırtından yaşadıklarına dair ortada henüz hiçbir delil mevcut değildir
Oruç Bey (ö.1503) “Tevârih-i Âl-i Osman “ adlı eserinde Karamanoğlu - Babaî ilişkisini Elvan Çelebi’ye atıf ile nakletmektedir. “Karaman iline evvel Yunan dirlerdi. Karaman dinmesine sebeb anunçün bu hikâyeti getürdük. Bir gice nâgâh sultan Gıyasüddin Padişahı kulları tepelediler, oğlu ve kızı memleket hâli kaldı. Babâilerden Muhlis Paşa bir sebeble Padişah oldu. Babâileri kıranlardan intikam alub ol leşkerden kim varsa hep kılıçdan geçürdi, kırk gün beylik itdi. Bâzılar altı ay beyük itdi didi. Andan sonra Babâîlerden Halife Göre Kadı Baba Ilyas zamanmda üç ile (üç yıla) Halife olmuşdu. Meğer ol Göre kadı‘nın beş yaşında bir oğlu kalmıştı, adına Karaman dirlerdi. Muhlis Paşa ol oğlanı getürüb tahta geçürdi. Padişah eyledi, Nefes idüb itdi ki, bu nesil bu vilâyeti duta. Padişah ola, didi, Karaman vilâyetine. Karaman didiklerine sebeb budur."
Reklam
12.yy Anadolu'da kadın şeyhler
...bu asırlarda Anadolu'da kadın tekke şeyhleri görmek bizi hayrete düşürmelidir.
Saruhanda Nif nahiyesinde, "Kapu Kaya" demekle maaruf mevzii, "Hamza Baba" nam derviş, «dest-i rencîle açub, ihya idub, su getirub bir zaviye bina idub, bağ diküb», Allah rızasiycün oradan gelip geçene hizmeti dokunduğu sebeble; Sultan Beyazid tarafından öşürden effedilmişdir.
Sayfa 42 - Hamle YayınlarıKitabı okudu
Türkler hakkında tetkik edilmede kabul edilmiş batıl itikatları kafalarına koymuş olmalarından ve meseleyi muhtelif cephelerden ve daha geniş kadro­lar içinde mütalaa etmeğe hazırlıkları ve ellerinde mevcut malzeme kâfi gelmediğinden, içinden çıkılmaz faraziyelerle tarihî hakikati tahrif etmeğe mecbur kalmışlardır. Meselâ, henüz son zamanlarda bu meseleyi tetkik etmiş bulunan Gibbons gibi müelliflere göre; Osmanlılarla Asya insan kaynakları arasındaki muvasalarını rakib civar beylikler tarafından kesilmiş olması lâzım geldiğinden, bu devletin kurulması giçin lüzumlu unsurlar ancak yerli Rumlar arasından tedarik edebilirdi. Bu görüş tarzına nazaran yeni İslâm olmuş Türklerle Islâmlaşan Rumlardan hasıl olan Osmanlı milleti faraziyesi, bütün müşkülleri hal ile lâzım gelen izahın anahtarını vermiş oluyordu. Bu suretle Türkler, ancak bu sayede yeni ve büyük bir devleti kurmak için lâzım gelen idarecileri, Imparatoriuk harblerinde kan dökecek askeri bulmuş ve Osmanlı İmparatorluğunu Osmanlılaşmış Rumlar ve Bizansda gördükleri teşkilât ile kurmuş oluyorlardı. Aşikârdır ki, ilmî olmak ve izah etmek iddiasında bulunma­larına rağmen, esaslı tetkiklere istinat ettirilmiyerek ortaya atılan bu nevi faraziyeler, sadece göçebe olduğu zannedilen Anadolu Türklerinin yalnız başına bir imparatorluk kurmadıklarına ve kuramıyacaklarına ait olan batıl, fakat düne kadar umumî bir itika­da istinad etmekde ve herhangi bir tenkide dayanamıyacak kadar esassız bulunmakdadırlar.
Diğer taraftan, Prof. Fuad Köprülü'ye göre, Gibbons'un iddiasının tamamen aksine olarak bu asırda Anadolu ve Osmanlıların yaşadıkları uç beylikleri ile diğer Türk ve Müslüman dünyası sıkı bir münasebet halinde bulunmakta idi.
Sayfa 9 - hamleKitabı okudu
Ertoğrul zamanında Baba İlyas divâne vardı. Ruma Ertoğrulle bile gelmişlerdi ve Koçum Seydi vardı. Baba İlyasın Halifesi idi bunların kerametleri zahir olmuş duaları makbul azizlerdi. Osman Gazi zamanında. Ulemadan Tursun Fakih vardı ve fukaradan Baba Muhlis ve Osman Gazinin kayın atası Edebâlî vardı, bunlar duaları makbul azizlerdi. (Âşık Paşa Zade Tarihi Sf. 199).
39 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.