Mesnevi'nin Dibacesi İle İlk On Sekiz Beytinin Şerhi

Tâhirü'l-Mevlevî

Mesnevi'nin Dibacesi İle İlk On Sekiz Beytinin Şerhi Sözleri ve Alıntıları

Mesnevi'nin Dibacesi İle İlk On Sekiz Beytinin Şerhi sözleri ve alıntılarını, Mesnevi'nin Dibacesi İle İlk On Sekiz Beytinin Şerhi kitap alıntılarını, Mesnevi'nin Dibacesi İle İlk On Sekiz Beytinin Şerhi en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Elif okuduk ötürü, Pazarlık ettik götürü, Yaratılmışı hoş gördük Yaratandan ötürü!
Mesnevi
Okumuş olanların malumudur ki Mesnevi'de birtakım hikayeler vardır. Onların dercedilmesi, masal söylemiş olmak için değil, o kıssalardan hisse alınmak düşüncesiyledir. Çünkü yüksek bahisler ve derin hikmetler, böyle misallerle bir dereceye kadar anlaşılabilir. Mesneviye, kurt-tilki masalı diyen beyinsizlerin terbiyesizliği, maksadın ulviyetini kavrayamamış olmalarındandır.
Sayfa 47 - Delhiz Kitaplar ☪ Eylül 2008 - Yazar Tahirü'l-Mevlevi - Hazırlayanlar Prof.Dr Ali Güzelyüz - Doç.Dr Mehmet Atalay - Kadir TurgutKitabı okudu
Reklam
Çünkü ney, yetiştiği kamışlıktan kesilip ayrılmış, göğsüne ateşle delikler açılmış, başına ve ayağına hatta boğumları arasına madenî halkalar ve teller takılmış, koparıldığı yerdeki rutubetten mahrum kalmış, bundan dolayı kupkuru ve sapsarı kesilmiştir. İçerisi tamamıyla boştur. Ancak neyzenin nefesiyle dolar. Kendi başına kalırsa ne sesi çıkar, ne sadası. Vazifesi, neyzenin dudaklarıyla parmaklarına alet, onun istediği nağmelerin zuhuruna vasıta olmaktır. Hazret-i Mevlâna, diğer bir rubaisinde, بشنو تو ز نی چها چها می گوید اسرار نـهفت کبریا مو گوید رخ زرد و درون تـهی و سر داده به باد بی نطق زبان خدا خدا می گوید Be'şnev tu zi ney çihâ çihâ mî-güyed Esrâr-i nohoft-i Kıbriyâ mî-güyed Roh zerd u derun tehi vu ser dâde be bâd Bi-nutk u zebân Hudâ Hudâ mî-güyed Yani "Neyi dinle ki neler neler söylüyor Allah'ın gizli sırlarını tekellüm ediyor Yüzü sararmış, içi boşalmış, başı kesilmiş yahut neyzenin nefesine terkedilmiş olduğu hâlde dilsiz ve kelamsız, Huda, Huda diyor." buyurmuştur.
Sayfa 100 - Delhiz Kitaplar ☪ Eylül 2008 - Yazar Tahirü'l-Mevlevi - Hazırlayanlar Prof.Dr Ali Güzelyüz - Doç.Dr Mehmet Atalay - Kadir TurgutKitabı okudu
Hallâc-ı Marsûr (k.s.) demiş ki "Allah'a vasıl olmak için, iki adım atmalı, üçüncüde vusûl tahakkuk eder. Birinci adımı dünyadan, ikinci adımı ahiretten kaldırmalı, üçüncü adımda Allah'a varılır." Söylenmesi ne kadar kolay, fakat yapılması ne kadar güç bir tavsiye değil mi? Dünya ve ahiretten adım kaldırmak, gerek dünyevî gerek uhrevî bütün geçici arzulardan vazgeçmek, olanca emelini Allah'a hasr eylemektir.
Şeyh Sa'dinin عاشقم بر همه عالم که همه عالم از وست Aşıkam ber heme âlem ki heme alem ez û'st Yani "Bütün âleme aşığım, çünkü bütün âlem, Hakk'ın eser-i hilkatidir."
Şunu da belirtmeden geçemeyeceğim ki bazı cahiller ve yarı aydınlar, "Mevlâna'nın felsefesi" deyip duruyorlar. Bilmiyorlar ki Mevlâna filozof değil, sûfîdir. Mesnevide felsefeden değil tasavvufun hakikatlerinden bahsedilir. Felsefenin me'hazı akıl, tasavvufun menbaı nakildir. Akıllar farklı olduğu için felsefede İkânîlikten Reybîliğe kadar tam bir muhalefet vardır. Tasavvufta ise istidat farkı dolayısıyla teferruatta basit farklar görülse bile, esas meselelerde bütün tasavvuf ehli müttehiddir. -------------------------------------------------------------- me'haz: bir şeyin alındığı, çıkarıldığı yer; kaynak İkânilik: fels. sağlam gerçeklere ait, sağlam gerçeklerle ilgili olan Reybilik: fels. şüphecilik
Sayfa 49 - Delhiz Kitaplar ☪ Eylül 2008 - Yazar Tahirü'l-Mevlevi - Hazırlayanlar Prof.Dr Ali Güzelyüz - Doç.Dr Mehmet Atalay - Kadir TurgutKitabı okudu
Reklam
32 öğeden 1 ile 10 arasındakiler gösteriliyor.