Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Batıl İnançlar Kurumlarımızın Gelişimini Nasıl Etkiledi?

Psişik İşler

James G. Frazer

Psişik İşler Gönderileri

Psişik İşler kitaplarını, Psişik İşler sözleri ve alıntılarını, Psişik İşler yazarlarını, Psişik İşler yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
101 syf.
10/10 puan verdi
Batıl İnançlar Neyimiz Olur?
Bu inceleme ve bu kitaptan yaptığım alıntıları medium hesabımdan okumak için tıklayınız: sametonurr.medium.com/632aa4e31efc James George Frazer'ın "Psişik İşler" kitabı 1909 yılında yayımlanmıştır. Kitabın alt başlığı: "Batıl İnançlar Kurumlarımızın Gelişimini Nasıl Etkiledi?". Batıl inanç deyince akla daha çok
Psişik İşler
Psişik İşlerJames G. Frazer · Pinhan Yayıncılık · 201795 okunma
Motivasyon dolu, teşvik dolu bir grup!
https://1000kitap.com/bidunyakitapgrubu ile ortak okumalarımızın ve üyeler arasında eş zamanlı okumalarımızın bu listenin kabarıklığında çok katkısı var! Teşekkür ediyorum ekip! Az uykulu ve bol kitaplı bir aydı benim için Aralık ayı. Yeni yıla girmemize saatler kalmışken, bu yıl öğrendiğim şeyleri gözden geçirdim az önce. Bazılarını kitaplarda bulabiliyoruz ama bazılarını deneyimlemeden öğrenemiyoruz. Ve ayın favorileri
Akıl Çağı
Akıl Çağı
♥️
Sibirya'dan Balkanlara Şamanlar ve Cadılar - Cilt 1
Sibirya'dan Balkanlara Şamanlar ve Cadılar - Cilt 1
♥️
Psişik İşler
Psişik İşler
♥️
Palyatif Toplum
Palyatif Toplum
♥️
Aşkın Celladı ve Diğer Psikoterapi Öyküleri
Aşkın Celladı ve Diğer Psikoterapi Öyküleri
♥️ 🌟Şükür Bu yıl sahip olduğum her şeye şükretmeyi öğrendim. 🌟Kabullenme Ülkenin siyasi sisteminin değişmeyeceğiniz kabullendim fakat benim gibi düşünen, benim yaptığım sorgulamaları yapan, kendim gibi mecburiyetten bir tarafa destek vermek zorunda olan “çokça” insan olduğunu öğrendim. Yine de kabullendim. Değiştiremeyeceğim şeylerle uğraşmayı bıraktım. 🌟Huzur En değerli şeyin sağlık ve huzur olduğunu anladım. 🌟Ayaklarının üzerinde durmak Bu ülkede kimseye muhtaç kalmamalı kadınlar ve her daim güçlü olmal zorunda; bunu da daha iyi anladım. 🌟Kötülük her yerde ama iyiye yönelmeyi bilme İnsanların doğasından ve olayların içinden kötülükleri cımbızlayamazsın. Bununla yaşamayı öğrenmek zorundasın ve pes etmek sadece sana zarar verir. İyilikte kal. Yeni yılla birlikte hayatımda büyük değişimler olacak. Bol ders çıkarmalı ve bol adaptasyonlu bir yıl diliyorum kendime. Yanımda kitaplarım olduğu sürece, huzurlu olduğum ve sağlığımın benle olması dışında başka bir şeye ihtiyacım yok.
Reklam
Tamamen batıl inanca yani gerçek-dışılığa dayanan hiçbir kurum kalıcı olamaz. Bu kurum gerçek bir insani ihtiyaca cevap vermiyorsa temelleri yaşamın doğal akışının derinliklerine kadar inmiyorsa yok olmalıdır, hatta ne kadar erken yok olursa o kadar iyidir.
Sayfa 13 - PinhanKitabı okudu
Batıl inanç belli ırklarda ve belli dönemlerde yönetime, özellikle de monarşik yönetime duyulan saygıyı güçlendirmiş ve dolayısıyla mülkiyet güvencesine katkı sağlamıştır.
Sayfa 12 - PinhanKitabı okudu
Batıl İnançların Yararları Üzerine
Yönetim, özel mülkiyet, evlilik ve insan yaşamına saygı bütün kamu düzeninin yapısının üstüne inşa edildiği temellerdir. Bu yüzden, yönetim, özel mülkiyet, evlilik ve insan yaşamına saygı kamu düzeninin varlığı için iyi ve gerekliyse, o zaman batıl inanç bunları güçlendirerek insanlığa büyük bir hizmet yapmıştır. Halk yığınlarını doğru davranışa
Sayfa 99-101
Hayalet Korkusunun İki Önemli Etkisi
Bu görüşler doğruysa eğer, hayalet korkusu insan yaşamının korunmasında iki yönlü bir etki yapmış demektir. Bir yanda bireyin başkasını kendi iyiliği için öldürme arzusunu kırarken, diğer yanda topluluğu katili cezalandırmaya teşvik etmiştir. İnsanların yaşamını ikili bir ahlak ve yasa çemberinin içine almıştır. Hem öfkelinin hem de soğukkanlının son ölümcül adımı atmasını önleyecek ikili bir motif getirilmiştir: Bunlar bir yandan kurbanın ruhundan, diğer yandan da yasanın kamçısından korkmak zorundadırlar: Şeytanla derin deniz arasında, hayaletle darağacı arasında kalmışlardır. Düşüncenin gelişmesiyle birlikte hayaletin gölgesi kaybolurken, toplumu batıl inanç korkusunun yardımı olmadan korumak için onun yerini darağacının gölgesi almıştır. Dolayısıyla gelenek çoğunlukla kendisini ortaya çıkaran nedenden daha uzun ömürlü olur. Bir kurum uygulamada işe yaradığı takdirde, eski kuramsal temeli çökse bile ayakta kalır: Sonra yeni ve daha doğru olduğu için daha sağlam bir temel oluşturulur. Ahlakın temeli zaman içinde batıl inancın kumlarından aklın kayalığına, hayaliden gerçeğe, doğaüstünden doğala doğru kayar. Bugün devlet hayaletlere olan inanç sarsıldı diye barışçı yurttaşlarının hayatlarını korumaktan vazgeçmiş değildir. Hayat Ağacına giden yolu Adaletin öfkeli kılıcıyla korumak için eski kocakarı masallarından daha iyi bir neden bulmuştur.
Sayfa 97
Reklam
Katilin Ruhsal Arınma İşlemi Nasıl Cezalandırmaya Dönüştü?
Kabile veya yönetimin cinayete karşılık vermesi ilk başlarda cezalandırma olmaktan çok bir savunma önlemi, bir ahlaki karantina, bir ruhsal arınma, temizleme ve şeytan çıkarma süreci olarak görülmekteydi. Bir anlamda bu genel olarak halkı ve bazen de katilin kendisini hayaletin etkisinden temizleme yöntemiydi; ilkel akla göre bu somut ve elle
Sayfa 96-97
Çinlilerin Ölülerin Gücüne Olan İnançları ve Bunun Katkıları
Edindiğimiz bilgilere göre Çinlilerin ölülerin varlığına ve gücüne olan bu inancı “kaçınılmaz olarak ahlak değerlerini de güçlü bir biçimde, olumlu yönde etkilemektedir. İnsan yaşamına duyulan saygıyı artırmakta, sakatlara, yaşlılara, hastalara ve özellikle de ölümün eşiğindekilere karşı merhamet duygusunu güçlendirmektedir. Bu şekilde korkulara
Sayfa 94-95
Ruhun Uyku Sırasında Bedenden Ayrılması İnancı
Güney Amerika'nın Gran Chaco bölgesindeki Lengua Yerlileri ölülerinin ruhlarından çok korkarlar. Bu bedenden ayrılmış ruhların yeniden canlanıp ruhunun geçici olarak uzaklaştığı bir sırada bir insanın bedenini ele geçirerek dünyada yeni bir yaşam kurabileceğine inanırlar. Diğer birçok yaban gibi onlar da ruhun uyku sırasında bedenden uzaklaşarak rüyalar aleminde dolaştığına inanmaktadırlar. Dolayısıyla, gece olunca ölülerin ruhları köylerin çevresinde toplanıp, içine girebilecekleri boş bir beden bulabilme umuduyla dolanmaya başlarlar. Lengua Yerlisine göre gecenin kötülük ve tehlikeleri işte bunlardır.
Sayfa 84
Ruhun Ölümsüzlüğü İnancının Olumsuz Etkisi
Aslında birazcık akıl yürütmeyle hiçbir inancın, insanın ekonomik ve dolayısıyla toplumsal gelişimini ruhun ölümsüzlüğüne olan inanç kadar geciktirmediği söylenebilir; çünkü bu inanç, kuşaklar ve çağlar boyunca yaşayanların gerçek arzularının ölülerin hayali arzularına feda edilmesine neden olmuştur. Bu inanç yüzünden boşa giden ya da yok olan yaşam ve mal mülk miktarı korkunç ve hesapsızdır.
Sayfa 67
Reklam
Gayrimeşru İlişkinin Doğanın Dengesini Bozduğu İnancı Nereden Geliyor?
Erkek ve kadın arasındaki gayrimeşru ilişkilerin neden doğanın dengesini bozduğu ve özellikle de topraktan çıkan ürünlere zarar verdiği düşünülüyor, diye sorduğumuzda ancak tahmini bir kısmi cevap vermek mümkündür. Bu tür ilişkilerin, birkaç kişinin günahı için ayrımsız bütün topluluğu cezalandıran tanrıları kızdırdığını söylemek yeterli değildir. Çünkü tanrıların insanın hayal gücünün ürünleri olduğunu akıldan çıkarmamamız gerekir; tanrıların insan gibi davrandığı düşünülmekte ve onlara sadece kendisinin yansıması olan beğeni ve fikirler yakıştırılmaktadır. Dolayısıyla bir şeyin Tanrı öyle istediği için günah olduğunu söylemek, sadece araştırmayı bir adım geri itip başka bir soruyu sormak demektir: Tanrı'nın niçin bu tür eylemleri sevmediği ve cezalandırdığı düşünülmektedir? Niçin yabanlara özgü bu kadar çok tanrının zinayı, gayrimeşru ilişkiyi ve ensesti yasaklayarak şiddetle tepki verdiğinin cevabını belki, yabanların insan türüyle hayvan ve bitkilerin üremesi arasında paralellik kurmasında bulmak mümkündür. Bu tümüyle fantastik bir paralellik değildir, aksine gerçek ve hayati bir paralellik söz konusudur; ancak ilkel halklar bunu gıda üretimini artırmaya uygulayarak yanlış bir şekilde genişletmişlerdir. Aslında belli cinsel davranışlar sergileyerek ya da belli davranışlardan kaçınarak, hayvan ve bitkilerin çoğalmasını artıracaklarını hayal etmişlerdir.
Sayfa 59
Gayrimeşru İlişkilere Verilen Cezalar Neden Çok Sert?
Sonuç olarak, ister evlilik içi ister evlilik dışı olsun cinsel aykırılıkların birçok halkın gözünde yalnızca olayın içindeki birkaç kişiyi ilgilendiren ahlaki bir suç olarak görülmeyip; gerek bir tür büyü etkisiyle doğrudan, gerek tanrıların öfkesini bu davranışlar suç olarak görenlerin üzerine çekmek suretiyle dolaylı olarak, tehdidi altındaki
Sayfa 57-59
Batıl İnançların Özel Mülkiyeti Korumaya Katkısı
Kümes hayvanı veya domuzu çalınan bir siyah doğrudan Obeah büyücüsü olan adama veya kadına gider; çevreye obi'nin hırsızın peşine düştüğü haberi yayılır, korkunç haberi duyan hırsızın dehşete düşmüş olan hayal gücü çalışmaya başlar; artık geriye başka ve daha üstün bir Obeah büyücüsünün karşı büyülerinden başka bir çare kalmamıştır; ama daha üstün biri bulunamazsa ya da bulunduğu halde hırsız etkilendiğini düşünürse, yaklaşan felaketin dehşetiyle çökmeye başlar. En küçük bir baş veya karın, vb. ağrısı hissi, tesadüfi bir kayıp yahut yara kuşkularını doğrulamaya yeter ve görünmez ve karşı konmaz bir varlığın kurbanı olduğuna inanmaya başlar. Uyku, iştah ve neşe kalmaz; gücü günden güne erir, huzursuz hayal gücü tekin olmayan güçlerin uğrak yeri haline gelir, her yanını umutsuzluk sarar; tek gıdası toprak ya da benzeri bir zararlı madde olur; bedeni ölümcül bir düşkünlük sürecine girer ve giderek mezara yaklaşır." Onu öldüren şey batıl inançtır. Benzer örnekler çoğaltılabilir, ancak yukarıda anlatılan vakalar batıl inancın birçok halk arasında ve dünyanın birçok yerinde insanları hırsızlığa karşı caydırmada önemli bir araç olduğunu göstermeye yeter. Bu durumda ikinci önermem, yani batıl inancın belli ırklarda ve belli dönemlerde özel mülkiyete duyulan saygıyı güçlendirdiği ve dolayısıyla özel mülkiyetin korunmasına katkıda bulunduğu önermesi kanıtlanmış olmaktadır.
Sayfa 42-43
Kaba Kuvvetle Yönetilmek mi Yoksa Batıl İnançla mı?
"Yeni Zelandalılar," der bir yazar, “tapu'ya benzer birtakım yasalar olmasaydı yönetilemezdi. Savaşçılar insanların buyruklarını hor görerek reddeden tanrıların sözde buyruklarına boyun eğiyorlardı, insanların kaba kuvvetle yönetilmesindense batıl inançlarla yönetilmesi daha iyidir.” Yine, Maorileri iyi tanıyan deneyimli bir misyoner, “çoğu durumda tapu'nun yararlı bir şey olduğunu; toplumun durumu, yasaların bulunmaması ve halkın sert karakteri göz önüne alındığında, zorbalık yönetiminin yerine batıl inançların hakim olmasının hiç de fena bir alternatif olmadığını; ve örgütlü bir topluma en yakın yönetim biçiminin batıl inançlar olduğunu" söylemektedir?
Sayfa 32
Batıl İnançların Yöneticilere Katkısı
Yukarıda özet olarak verilen kanıtlar, birçok halkın batıl bir korkuyla, ister şef olsun ister kral, hükümdarlarını srradan halktan daha büyük güçlerle donatılmış, daha üstün bir düzene ait varlıklar olarak gördüğünü kanıtlamaya yeterlidir. Yöneticilerine karşı derin bir saygı duygusuyla ve abartılı bir güç anlayışıyla şartlanan halk, onların da kendisi gibi olduğunu bilseydi böylesine kayıtsız şartsız bir itaat göstermezdi. Bu durumda, belli ırklarda ve belli dönemlerde batıl inancın yönetime, özellikle de monarşik yönetime olan saygıyı güçlendirdiği ve dolayısıyla kamu düzeninin oluşmasına ve korunmasına katkıda bulunduğu şeklindeki ilk önermemi kanıtlamış olduğumu iddia edebilirim.
Sayfa 27-28
136 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.