Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Modern Fransız Toplumbilim Düşüncesi

Tekil Düşünce

Ali Akay

Tekil Düşünce Gönderileri

Tekil Düşünce kitaplarını, Tekil Düşünce sözleri ve alıntılarını, Tekil Düşünce yazarlarını, Tekil Düşünce yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Dilsiz bir düşünce olamaz, ama bir dili benimsemek, özümsemek onu yaşatmaktır ve de yaşamaktır.
189 syf.
·
Puan vermedi
Başta özellikle Deleuze, Foucault, Derrida olmak üzere modern Fransız düşüncesinin çekiciliği, kesinlik atfedilen hem gerçeklik algısının hem de yüzeysel/gündelik deneyim akışının temelinde mutlak ve belirli bir bilgiyi, bireyi/özneyi, kültürü, doğayı, tarihi, evrenseli açığa çıkarmaya çalışan modern Batı düşüncesine yönelttikleri sıradışı ve zihin açıcı eleştirilerden gelir. Nietzsche ve Frankfurt Okulu’nun etkilerinin açık olduğu bu görüşler, farklı tarzlarda da olsa, insanı, Deleuze’ün ortaya koyduğu şekilde, kuvvet ilişkilerinin karşılaşmasında yoğrulan bütünün bir parçası şeklinde ele alır. Bu durumda bir araştırmanın, bir incelemenin, bir terapinin nesnesi ve hedefi olabilecek konumu belirlenmiş, kayıtlanmış, standart hiçbir birey/kişi/özne yoktur. Her şey bütünle ilişkisi içinde anlamlıdır. Tekil düşünce kişinin tek olmadığını ve daima kolektif düzenlemelerin varolduğunu, bireyselin kişi olmaktan ayrı bir şey olduğunu ve hiçbir bireyselliğin bağdaşık olamayacağını, ayrışıklıklardan meydana geldiğini anlatmak istemektedir. Tekil düşünce, tikel ile çoğul arasında kolektif bir yere sahiptir. Her bir insanı çokluk olarak ele alır; Tarde’ın yazdığı gibi, tekil olan birey değil onun çokluğudur; her bireyleşme eğilimi kolektif olmaya devam etmektedir. Herkes bir toplumdur. Toplum insanların içinde oldukları alan olmaktan çok, toplumlar insanın içindedir. İnsanlar toplumda değil toplumlar bir insanın içinde vardır; gene Tarde’ın örneğini düşünürsek, denizde olan balıklar değil, balıkların arasında bulunan deniz söz konusudur. Tekil Düşünce çoğulluğumuzu göstermektedir. (Arka Kapaktan)
Tekil Düşünce
Tekil DüşünceAli Akay · Doğu-Batı Yayınevi · 201611 okunma
Reklam
Foucault biyo-iktidar içinde insanın artık hukuk öznesi olarak değil, bir yaşam öznesi olarak ortaya çıkmakta olduğuna dikkat çeker. İktidarlar, halkların yaşamlarıni işletir: Belli saatlerde, beli günlerde insanları ya otobanlara sürükler ya da uyutur: New York'ta elektriklerin kesildiği bir gece TV seyredemeyen Amerikalı çiftlerin hepsi aynı gün
Adorno:
"Auschwitz'den sonra şiir yazılabilir mi?"
Sayfa 132 - Bağlam Yayınları, (Auschwitz: Zorunlu çalıştırma, katliam, sistematik imha ve toplama kampı.)Kitabı okudu
Devlet toprak makinasını parçalar, tuğlalarından yeni işçiler yapar ve bunlar beyinin (despotun) düşüncesine boyun eğer.
Sayfa 85 - Bağlam Yayınları, (Deleuze-Guattari, a.g.e., s. 259)Kitabı okudu
Candide, hocası Pangloss'un eğitimi ile, her tarafı gezerek Tanrı'nın yarattığı bu dünyanın "dünyaların en iyisi ve mükemmeli" olduğunu yineleyip durmaktaydı. Başına gelen felaketler, zelzeleler, vahşet, barbarlık, tecavüzler bu dünyanın en iyisi ve mükemmeli olduğu fikrini zedeleyemeyecekti. Hem Avrupa, hem Doğu, hem de Amerika kıtalarında felaketten felakete koşan Candide, bir bakıma Voltaire'in, Leibniz'deki "Tanrı dünyaların en mükemmelini yaratmıştır" fikrini alaya alışını göstermektedir.
Sayfa 59 - Bağlam Yayınları, (Voltaire, Romans et Contes (Roman ve Hikayeler), Gallimard, 1972, Önsöz: Ş. Barthes)Kitabı okudu
Reklam
Yazar, şair ve ressam vs. sanatçı yaptığı eserinde politik bir angajmana girmek zorundadır. Edebiyat bir politikadır.
Sayfa 53 - Bağlam Yayınları, (Sartre)Kitabı okudu
Felsefe kendi üzerine düşünülen düşüncenin eleştirisidir.
1. Paul Veyne, Michel Foucault
Devrimciliğin arzudan ve arzu biçimlerinden ayrı tutulamayacağı, bu sırada, gerek Deleuze ve Guattari, gerek Lyotard tarafından ortaya atılmıştır.
Tekil Düşünce Filozofları
1968 yılındaki öğrenci ve işçi eylemleri için bir bakıma "tekil düşüncenin" hazırladığı zeminin pratik bir göstergesidir diyebiliriz.
31 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.