İslam Filozoflarının Varlık Tasavvuru

Varlık Nedir?

Ömer Türker

Varlık Nedir? Sözleri ve Alıntıları

Varlık Nedir? sözleri ve alıntılarını, Varlık Nedir? kitap alıntılarını, Varlık Nedir? en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
“Dolayısıyla felsefenin klasik tasnifi, cevher ve arazların tespit edilen bütün kısımlarının araştırma projesine dönüştürüldüğünü gösterir. Zira mineraloji, botanik, zooloji, psikoloji, meteroloji, mücessem astronomi gibi alt disiplinlerin de gösterdiği gibi fizik, doğal varlık alanında tahakkuk eden türsel hakikatleri ve bu hakikatlerin doğal
“Aristoteles’in, Demokritos’un atomcu düşüncesine karşı Eflatun’un kap teorisinden hareketle geliştirdiği tabiat teorisinde cismin oluşumunu sağlayan iki parça; madde ve sûrettir. ...Bu teoriye göre doğal ve semâvî cisimlerin tamamı, biri madde ve diğeri de sûret olmak üzere iki ana parçadan oluşmuştur. ...madde, kuvve hâlinde bulunmayı ve henüz olmamışlığı, sûret ise fiil hâlinde bulunmayı ve gerçekleşmişliği ifade eder. Her iki parça da var oluşları bakımından hareketi öncelemek ve hareketin ölçüsü olan zamana konu olmamak anlamında ezelîdirler.” s.73
Reklam
“ Kişinin nefsini cismani âlemin ilgi ve kayıtlarından arındırıp soyutlamasının iki temel yolu vardır. Birincisi, felsefi bilimleri ya İbn Sînâ’nın tercih ettiği gibi mantık-fizik-matematik-metafizik sıralamasıyla ya da Kindî ve Fârâbî’nin tercih ettiği gibi matematik-mantık-fizik-metafizik sıralamasıyla tahsil edip cisimsellikten soyutlanmasıdır. İkincisi ise metafizik bilgiyi halkın idrakine sunma kabiliyeti ve melekesine sahip bir peygambere ittiba edip doğru bilgi ve uygun davranışla donanmasıdır. İkinci şık, filozoflara göre felsefi bilimlerin sağladığı seviyede bir soyutluk vermez ama aklı, maddî dünyanın sınırlılığından kurtarır ve aklî veya ilahî aleme yönelmeye sevk eder.” s. 26-27
“Fârâbî’ye göre vahiy meleği Cebrail, insanî bilginin feyiz kaynağı olan Faal Akıl’ın din dilindeki ifadesi iken vahiy de aklî anlamların mütehayyile gücü sayesinde duyularla kavranabilen sûretlere dönüştürülmesidir.” s.151-151
Akıl, kemâl, mutluluk ve adalet kavramları, İslam felsefesinin aynı zamanda insan hayatının anlamına ve bu anlamı tahakkuk ettirmek için öngördüğü hayat formuna ilşkin iddiasını da özetler. Bu iddianın ilk sistemli açıklaması Fârâbî tarafından yapılmıştır. Fârâbî, bireyin yetkinliğini ve bu yetkinliğin gerektirdiği medenî vasatı müstakil bir sorun olarak inceleyen ve İslam geleneğinde pratik felsefeyi inşa eden ilk filozof olarak değerlendirilir. Genel olarak felsefî ahlâk ve siyaset teorisi, felsefî düşüncenin, insan hayatını, varlığa ilişkin bütüncül idrakin bir parçası olarak açıklayan ve insan için belirlediği nihai amaç doğrultusunda hayatı yeniden inşa etmeyi amaçlayan bir proje olduğunu gösterir. Bu bağlamda felsefe geleneğinde ahlâkî ve siyasî düşüncenin ana çerçevesini belirlemesi bakımından Fârâbî’nin ahlâk ve siyaset teorisi hususi bir öneme sahiptir. s. 129
Açıktır ki, varlık bedîhî olduğu takdirde hakiki bir şekilde tarif edilemez. Zira tarif, bilinmeyen bir şeyin eksik veya tam bir kavramsal bilgisini vermeyi amaçlar.
Reklam
42 öğeden 21 ile 30 arasındakiler gösteriliyor.