Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Yapısal Antropoloji Sıfır

Claude Levi-Strauss

Yapısal Antropoloji Sıfır Hakkında

Yapısal Antropoloji Sıfır konusu, istatistikler, fiyatları ve daha fazlası burada.
7/10
1 Kişi
8
Okunma
1
Beğeni
355
Görüntülenme

Hakkında

Claude Lévi-Strauss’un kendi ismi ile bütünleşmiş yapısal antropoloji anlayışını temellendirdiği bu eseri, çeşitli yazıların derlemesinden oluşmaktadır. Yapısal Antropoloji serisinin birer derleme değil, kitap olarak, yani baştan tanımlamayı hedeflediği antropolojik tartışma uzamına teorik müdahaleler olarak düşünülmesi yerindedir; öte yandan, Lévi-Strauss’un meslek hayatı boyunca antropolojiye, antropolojinin yöntemleri ve nesnelerine dair kavrayışı pek değişmez. Bu istikrar, elinizdeki eserin çarpıcı bir özelliği olarak karşımıza çıkar. Yapısal Antropoloji Sıfır eseri, Tarih ve Yöntem, Birey ve Toplum, Karşılıklılık ve Hiyerarşi, Sanat, Güney Amerika Etnografisi gibi başlıklar çerçevesinde genellikle bilinmeyen, çoğu başta İngilizce olarak çeşitli dergilerde yayımlanmış ve birçok kişi için bulunması imkânsız hale gelmiş önemli metinleri tekrar erişime açıyor. Lévi-Strauss tarafından 1958’de bir kenara bırakılmış bu on yedi makale, içeriklerinden kaynaklanan önemlerinin yanı sıra, yapısal antropolojinin tarih öncesini de genel hatları ile çiziyor. Yapısal Antropoloji Sıfır, bir sağlama yapma yoluyla 1950’lerin ortasında Claude Lévi-Strauss için hem bu girişimin aldığı anlamı hem de teorik projeyi daha iyi kavramaya olanak veriyor.
Çevirmen:
Nüvit Bingöl
Nüvit Bingöl
Tahmini Okuma Süresi: 9 sa. 31 dk.Sayfa Sayısı: 336Basım Tarihi: 1 Aralık 2021Yayınevi: Ketebe Kitapevi
ISBN: 9786257587938Ülke: TürkiyeDil: Türkçe
Reklam

Yazar Hakkında

Claude Levi-Strauss
Claude Levi-StraussYazar · 15 kitap
Claude Lévi-Strauss, Yahudi asıllı Fransız bir ailenin çocuğu olarak, 28 Kasım 1908 tarihinde Brüksel'de dünyaya geldi. Sanat eğitimi almış olan babası Raymond Lévi-Strauss, portre ressamlığı ile uğraşıyordu, annesi Emma Lévi-Strauss ise eğitimli bir ailedendi. Lévi-Strauss'un çocukluğu, Paris'te elit bir çevrede geçti. Babasının 1914 yılında I. Dünya Savaşı nedeniyle askere gidişinin sonrasında annesi ile birlikte Versay Başhahamı olan dedesi Emile Lévy ile yaşamaya başladı. Her ne kadar istemese de, Paris Sorbonne Üniversitesi'nde hukukbilimi ve felsefe okudu. O dönem Lévi-Strauss, Marx ve Freud'u keşfetti. León'da bir lisede iki yıl kadar ders verdikten sonra, 1935 yılında Sâo Paulo Üniversitesi'nde profesör olarak çalışmaya başladı. 1935'ten 1939'a kadar, Amozonlar'da Etnografik Elcilige el attı. II. Dünya Savaşından kısa süre önce Fransa'ya geri döndü. Gönüllü askerlik hizmetini yaptıktan sonra, New York'ta bir okulda ders vermek için, tekrar Fransa'yı terk etme kararı verdi. Burada Roman Jakobson ile tanıştı ve özellikle onun dilsel düşüncesinin etkisinde kaldı. Descartes ve Sartre'a şiddetle karşı çıkan yapısalcılığın kurucusu ünlü Fransız antropologudur. Levi-Strauss'a göre, biz öncelikle bilinç değil de, dilin, kültürün ve eğitimin ürünü olan toplumsal yaratıklarız. Felsefeyi çokça meşgul eden özne-nesne ayrımı üzerinde hiç durmayan Levi-Strauss, yapısalcılığın bir bilim olduğunu söyler.[2] Buna göre, yapısalcılık işe, insan etkinliğinin temel öğelerini, eylemleri ve sözleri sınıflayarak başlar ve daha sonra bu öğelerin nasıl birleştiğini inceler; yapısalcılık, bundan dolayı her tür insan etkinliğiyle ilgili nesnel yasalara ulaşmayı amaçlayan bilimsel bir araştırmadır. Yapısalcılıkla ilgili fikirlerinin temelini Ferdinand de Saussure’un modelinden alan Levi Strauss, aynı zamanda kendisinden sonra gelen kuramcılara da önderlik etmiştir. Saussure yapısal analizi, "ezeli evrensel insan gerçeklerinin" keşfedilmesinde bir yöntem olarak sunmaktadır. Saussure Dil'i bir yapı olarak ele almakla, yani dili kendi içögelerinin işleyişi bakımdan değerlendirmekle bu yöntemi geliştirmiştir. Levi-Strauss içinse, özellikle, evresensel insan gerçeklikleri, insan olma niteliği sayesinde bütün insanlar tarafından paylaşılır ve yapının her düzeyinde gözlemlenebilir hale gelmektedir. Levi-Strauss, kültürel alanı Saussure'ün yöntemiyle değerlendirmeye girişir. Tıpkı, bir göstergeler sistemi gibi ele alır Kültür olgusunu. Yapının farklı düzeylerinde ele alınma biçimlerinden biri ise Levi-Strauss'un bu yapı taşları arasındaki ilişkilerin benzerlik ya da farklılık prensibi dahilinde "çift kutuplar" (binary pairs/binary oppositions) etrafında gerçekleşmesidir. Bu çiftler, farklı olmalarıyla Saussure'ün paradigmalar fikriyle ya da aynı olmalarıyla sentagmalar ile "değiştirilebilir" duruma gelmektedir. Levi Strauss'a göre üniteler ya da ögeler arasındaki ilişkiler çiftler aracılığıyla anlaşılabilir. Elmanın elma olduğunu armut ya da kavun ya da karpuz ya da çilek olmadığını bildiğiniz için söyleyebilirsiniz. Ama elmanın "ne" olduğunu elmayı bir başka ögeyle karşılaştırarak belirleyebilirsiniz. Levi Strauss için A’nın ya da B’nin ne olduğu değil, A ile B arasındaki ilişkiler önemlidir. Çünkü, yapısalcılık, bir şeyin başka bir şeyle ilişkisini temellendiren Sistemin ya da Yapı'nın kendisiyle ilgildir esas olarak. Önemli eserleri - Les Structures élémentaires de la parenté (1949) - Race et histoire (1952) Irk ve Tarih - Tristes tropiques (1955) Hüzünlü Dönenceler - Anthropologie structurale (1958) Yapısal Antropoloji - Le Totemisme aujourdhui (1962) - La Pensée sauvage (1962) Yaban Düşünce - Mythologiques I-IV - - Le Cru et le cuit, 1964 - - Du miel aux cendres, 1966 - - L'Origine des manières de table, 1968 - - L'Homme nu, 1971 - Anthropologie structurale deux (1973) - La Voie des masques (1972) - Paroles donnés (1984) - Histoire de lynx (1991) - Regarder, écouter, lire (1993) - Myth and Meaning (1978); Mit ve Anlam, çev. Gökhan Yavuz Demir, İthaki Yayınları, Şubat 2013