Yüz Üzerine (Antropolojik Bir Deneme)

·
Okunma
·
Beğeni
·
309
Gösterim
Adı:
Yüz Üzerine
Alt başlık:
Antropolojik Bir Deneme
Baskı tarihi:
Mayıs 2018
Sayfa sayısı:
347
Format:
Karton kapak
ISBN:
9786054787999
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi
Yüzler temelde aynı gibi görünseler de sonsuz bir çeşitlilik gösterirler. Yüz denilen sınırlı sahnede sergilenen duygu ve anlam çeşitliliği inanılmaz derecede zengindir. Yüz, belki de insanın en insanca bölgesidir; hatta kutsallık duygusunun doğduğu yerdir. İnsan varoluşu anlamına yüzde kavuşur. İnsanın yüzü bir yönüyle kişisel ve biriciktir; her birey, en alçakgönüllüsü bile, yüzünü, kendisine özel olarak işaret eden adı gibi farklılığının en yüce işareti olarak görür. Fakat diğer bir yönüyle de toplumsal ve kültüreldir yüz. Bu nedenle olsa gerek, yüz, ortak yönelimler ile her oyuncunun sergilediği kişisel tavır arasında bir uzlaşma sunar dünyaya. Mimikleri ve duyguları, görüntüsünün sahnelenişiyle (saç biçimi, makyaj vb.) yüzümüz, bir şeyler çıkardığımız toplumsal bir simge alanına bağlıdır.

David Le Breton, bu çalışmasında, yüzle ilişkilendirilen anlamları, değerleri, simgeleri, imajları geniş bir kültürel çerçeve içinde ortaya koymaya çalışıyor; yüzün maskelediği kadar açığa vurduğunu da bilerek.
Kitaba henüz inceleme eklenmedi.
'Yüzle söylem birbirine bağlıdır.Yüz her söylemi olanaklı kılan ve başlatan yönüyle konuşur.'
''EMMANUEL LEVINAS ''
İnsanın biricik yüzü onun kişisel serüveninin biricikliğine karşılık verir. Buna karşın, toplumsal ve kültürel Wheeler onun biçimini ve hareketlerini belirler. 100 ortak yönelimler ile her oyuncunun sergilediği kişisel tavrı arasında bir uzlaşma sunar dünyaya. Onu katleden mimikler ve duygular, görüntüsünün sahnelenişi(saç biçimi, makyaj vs.) oyuncunun kendince bir şeyler çıkardığı toplumsal bir simge alanına bağlıdır.
Kişi yüz çizgilerinde yalnız değildir, başkalarının yüzleri de açıkça oradadır. Ama yabanıl çocuk, otistik ya da doğuştan kör, yalnızca kendisiyle ilgilenen çevreden gelecek müdahelenin toplumsallaştırabildiği dilsiz bir yüz sergiler. Dolayısıyla, yüz ötekinin yeridir; toplumsal bağın merkezinde, çocukla annesinin (ilk yüz) başlangıçtaki karşılaşmasından doğar ve gündelik yaşamda kurulup bozulan sayısız ilişkide sürer.
Yüz bir simge konusudur. Ama insanın kendisi için, çoğunlukla sorunlu, muğlak bir yerdir. Bu anlamda Rimbaud’un “Ben bir başkasıdır.” sözünün yüzün bir başkası olması olgusunda bedendeki en şaşırtıcı ifadesini bulduğu söylenebilir. Sorular ondan doğar: Neden, bu çizgiler var? Benimle ne ilgisi var? Filme ya da videoya çekilmeyi duraksamadan kabul eden kişilere seyrek rastlanır. Kimi toplumlar portrenin her türlüsüne karşı tabular geliştirmiştir, fotoğrafı reddederler. Görüntünün insanın kendisi olmasından ve görüntüyü ele geçiren kişiye objektifin tuzağına düşmüş o safdile karşı ölümcül ya da zararlı bir güç vermesinden korkarlar.
Yüzleri dışarıya dönmeye görsün, insanlar kendilerini görmez olurlar. En büyük eksiğimiz budur işte. Kendimizi göremediğimizden, kafamızda canlandırırız. Herkes başkalarının karşısında kendini düşlediği için, yüzünün ardında yalnız kalır.
Rene Daumal
David Le Breton
Boğaz-içi üniversitesi yayınevi
' Gerçekte, insan yüzünün nesneleştirilmesi mümkün değildir.Resim tarihinde, özellikle bu açıdan örnek oluşturan Rembrandt 'ın yapıtlarında, otoportre bunun çarpıcı bir yansımasıdır. Otoportre de kendini belli eden şey daha çok bir yüz izlenimidir. Bir yüz duygusu. Sözcüğün biraz bulanık olmasından ötürü, ayrıca her yüz algısının duygusal bir yansıma olmasından ötürü duygu diyoruz.Yüze karşı yansız, nesnel, her türlü duygudan ya da yargıdan kopuk bir algı sergilenemez. Yüz izlenimi ya da yüz duygusu diyoruz , çünkü yüz bir Gestalt ,yoktur işte fizyognomicilerin hesap yanılsaması da bundan kaynaklanır:bir alnın , bir burnun ,bir bakışın , bir ağzın vb. toplanması. O bir bütündür ve gerçek yaşamda öyle algılanır.'

Kitabın basım bilgileri

Adı:
Yüz Üzerine
Alt başlık:
Antropolojik Bir Deneme
Baskı tarihi:
Mayıs 2018
Sayfa sayısı:
347
Format:
Karton kapak
ISBN:
9786054787999
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi
Yüzler temelde aynı gibi görünseler de sonsuz bir çeşitlilik gösterirler. Yüz denilen sınırlı sahnede sergilenen duygu ve anlam çeşitliliği inanılmaz derecede zengindir. Yüz, belki de insanın en insanca bölgesidir; hatta kutsallık duygusunun doğduğu yerdir. İnsan varoluşu anlamına yüzde kavuşur. İnsanın yüzü bir yönüyle kişisel ve biriciktir; her birey, en alçakgönüllüsü bile, yüzünü, kendisine özel olarak işaret eden adı gibi farklılığının en yüce işareti olarak görür. Fakat diğer bir yönüyle de toplumsal ve kültüreldir yüz. Bu nedenle olsa gerek, yüz, ortak yönelimler ile her oyuncunun sergilediği kişisel tavır arasında bir uzlaşma sunar dünyaya. Mimikleri ve duyguları, görüntüsünün sahnelenişiyle (saç biçimi, makyaj vb.) yüzümüz, bir şeyler çıkardığımız toplumsal bir simge alanına bağlıdır.

David Le Breton, bu çalışmasında, yüzle ilişkilendirilen anlamları, değerleri, simgeleri, imajları geniş bir kültürel çerçeve içinde ortaya koymaya çalışıyor; yüzün maskelediği kadar açığa vurduğunu da bilerek.

Kitabı okuyanlar 8 okur

  • Biri
  • Kutluhan Utku SOLAK
  • İsmail Sen
  • Kara
  • \•°HaticEsra•°|
  • Mim-alog
  • Ömer aydemir
  • Ezgi

Kitap istatistikleri

Okur puanlamaları

10
%33.3 (1)
9
%0
8
%66.7 (2)
7
%0
6
%0
5
%0
4
%0
3
%0
2
%0
1
%0