Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Ben melamet gömleğini deldim,taktım eğnime Ar-u namus şişesini taşa çaldım, kime ne Gah inerim yeryüzüne, yar severim kime ne Kelp rakip böyle diyormuş' güzel sevmek pek günah' Yar eşiği secdeğahım, yüz sürerim, kime ne Nesimi'ye sordular ki,yarin ile hoş musun Hoş olayım olmayayım, o yar benim kime ne Kul Nesimi Şiirleri
Har içinde biten gonca güle minnet eylemem Arabî, Farisî bilmem dile minnet eylemem Sırat-ı Müstakim üzre gözetirim Rahim'i İblisin talim ettiği yola minnet eylemem... Bir acayip derde düştüm herkes gider kârına Bugün buldum bugün yerim, Hakk kerimdir yarına Zerrece tamahım yoktur şu dünyanın varına Rızkımı veren Hüda'dır kula minnet eylemem... Ey Nesîmî can Nesîmî ol gani mihman iken Yarın şefaatkârım Ahmed-i Muhtar iken Cümlenin rızkını veren ol gani Settar iken Yeryüzünün halifesi hünkara minnet eylemem... (Kul/Seyyid Nesîmî)
Reklam
Elveda ya şehri Ramazan
"Gülden terazi tutarlar Gülü gül ile tartarlar Gül alırlar gül satarlar Çarşı pazarı Güldür Güldür." Kul Nesimi
HELALLİK İSTEYENİN TÜRKÜSÜ;
"Ruhum arşıâlâya yükselip dünyayı bir yutkunma gibi arkamda bıraktığımda, anımsamanın o soğuk teneşir taşına yatırıldığımda, çenem bağlanıp sonsuza kadar suskunluğa emanet edildiğimde, önümde el pençe divan durulup helallik istendiğinde, kazma kürek sesleri hızla o kara toprağa değdiğinde, taşlarım oradan oraya yuvarlandığında, eski bir
HELALLİK İSTEYENİN TÜRKÜSÜ;
"Ruhum arşıâlâya yükselip dünyayı bir yutkunma gibi arkam- da bıraktığımda, anımsamanın o soğuk teneşir taşına yatırıldı- ğımda, çenem bağlanıp sonsuza kadar suskunluğa emanet edil- diğimde, önümde el pençe divan durulup helallik istendiğinde, kazma kürek sesleri hızla o kara toprağa değdiğinde, taşlarım oradan oraya yuvarlandığında, eski bir
bir acaip derde düştüm herkes gider kârına. bugün buldum bugün yerim, hak kerimdir yarına
Reklam
Karahanlıların Kuruluşu
Ötüken'deki Uygur Devleti'nin 840'da Kırgızlar tarafından yıkılmasından sonraki Orta Asya Türk Tarihi'nin gelişmelerini ayrıntılı bir biçimde takip etmek mümkün olamamaktadır. Bu bakımdan Karahanlıların kuruluş dönemi yeteri kadar aydınlatılamamış bir konu olarak durmaktadır. Karahanlı sülalesinin bilinen ilk hükümdarı 819'dan beri Balasagun'da oturup bu çevrede hüküm süren Bilge Kül Kadır Han'dır. Devletin resmen kuruluşu (840) da onun zamanındadır. Ancak Bilge Kül Kadır Han'ın saltanat dönemi ve faaliyetleri hakkında yeterli bilgi bulunmamakta, Cemal Karşi onun zamanında Şaş (Taşkent) bölgesinde İslâmiyet'in kabul edilmiş olduğunu kaydetmektedir.
Hızır Orucu
DAR'a çekilen MANSUR, derisi yüzülerek öldürülen NESİMİ, Hızır Paşa tarafından öldürülen PİR SULTAN ABDAL, KERBELA'DA ŞEHİT DÜŞMÜŞ HZ. HÜSEYİN İnsan önce içindeki Yezid'leri Hızır Paşa'ları öldürmeli ki Hakka kul olabilsin
Türk edebiyatının doğuş ve gelişme evrelerinde içtimai muhitler
1. İslam dininin fikriyatını meydana koyan medrese, 2 Devlet teşkilatının merkezini teşkil eden saray, 3. Dini, kalbi ve bedil bir şekle sokmak isteyen islamdan evvelki Türk itikat ve ananelerini kısmen yaşatabilen Tekke, 4. Arızi tesirlerden kendini kurtarmaya çalışan, halkın durağı içtimai varlığın höceyresi mahiyetinde olan köydür. Türk Edebiyatına Toplu Bir Bakışın birinci bölümü Halk Edebiyatı başlığını taşır. Bu bölümde "Halk edebiyatı ve Nev'ileri" incelenmiştir. Hasan-Ali "Milli Destanlar" bölümünde destanların doğuşu, islamdan önce ve sonraki gelişmeleri anlatırken örnekler de verir... "Halk Masalları" bölümündeyse, Kul Ahmet, Hayali, Köroğlu, Aşık Omer, Gevheri, Karacaoğlan, Dertli, Emrah, Seyrani vb. ozanların mani, koşma gibi değişik biçimlerdeki yapıtlarından örnekler vererek açımlamıştır. "Tekke Edebiyatı" başlığını taşıyan bölümdeyse, Türklerde tasavvufun doğuşu üzerinde durulurken, Ahmet Yesevi gibi ilk Türk mutasavvıfları üzerine bilgiler ve şiirlerinden örnekler verilir. Gene bu bölümde "Mevlevilik, Bektaşilik, Alevilik" gibi akımların şiire yansımaları saptanmıştır. Divan, Tekke Edebiyatı ise Åşık Paşa ve Nesimi'nin yapıtları değerlendirilerek ele alınmıştır.
Sayfa 100 - Edebiyatçılar DerneğiKitabı okudu
Beyitler
Gel gel berü ki savm u salâtın kazası var Sensiz geçen zamân-ı hayatın kazası yok (Nesîmî) (Ey sevgili!) Gel gel beri ki oruç ve namazın kazâsı mümkündür, ama sensiz geçen günlerin telafisi kazâsı mümkün değildir.) Bir kul yapamadığı farz ibadetlerin, eda edemediklerinin kazâsını yapabilir. Ama Allah'tan (c.c.) gafil olduğu zamanların, Allah'tan (c.c.) uzak geçirdiği zamanların kazasını yapamaz. Onun içindir ki eskiler, derviş için ibnü'l-vakt demişlerdir. Yani vaktin çocuğu. Yani vaktinin kıymetini bilip değerlendiren, yaratanla rabıtasını bir an olsun gaflet bıçağıyla kesmemeye gayret eden.Nesîmî'nin bu beytinin bir kitap hacminde açıklaması yapılabilir.
667 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.