özge

Mandeville'in öğrettiği şudur: Hepimizin istemesi gereken genel refah, tek tek insanların erdemlerine değil, gerçekte 'tek tek insanlardaki kötülüklere' dayanmaktadır. Açık ya da gizli bir bencillik her çeşit verimli eylemin kaynağıdır. Bütün toplum yaşayışımız, kültürümüz, ahlak istekleriyle toptan çelişik olan ve kendi kendimize gerçekten açtığımızda yüzümüzü kızartan birtakım koşullara dayanmaktadır. ... Herkes için, bütün için yararlı olanın bencillikten ileri geldiği hiç de sağlam bir sav değildir. Tersine ister ekonomi ve kültürce parlak ister yoksul ve ilkel olsun, insanlarda genel olarak bir birlikte yaşamanın var olabilmesi için, yine insandaki öbür duyguların ve güdülerin var olup olmadığı sorusunu, bu çeşitten bir karşı soruyu ortaya atmak hiç yadırganmamalıdır; insandaki bu öbür duygular ise eğitim, adalet ve doğruluğun temeli üzerinde karşılıklı inanma, kendini kurban etmeye hazır olma ve ortaklık duygusu gibi şeykerdir. Yalnızca ahlak bozukluğu' ile hiç kuşku yok ki ne küçük ne de büyük bir insan topluluğu yaşayabilir.
Sayfa 36
Ters Köşe Final Sevenler Buraya!
Bazı hikâyeler tam tahmin ettiğin gibi ilerler. Bazılarıysa son sayfada tüm bildiklerini sorgulatır. 🤯 Ters köşeleri seviyorsan, seni sonuna kadar merakta bırakacak 3 kitap önerisini keşfetmeye hazır ol!
Nietzsche'nin asıl amacı şudur: İnsan yaşamasının/yaşantısının özü olan ahlak ödevini, geçmekte olan ve şimdi dek sürüp gelmiş olan ahlaklardakinden daha yüksek bir kılık ve istemle yeniden göz önüne sermek. .. Ahlaka beslenen güvene 'ahlaklılığa dayanarak' son verilmelidir.
Sayfa 29
Bize hiç unutmadığım bir oyun öğretti. "Her gece oyna­madan uyumayın,” derdi. Oyun şuydu: “Yastığa başınızı koyunca yanınıza bir polis abi gelsin. Bugün ne yaptın, arkadaşını üzdün mü, başkasının eşyasını aldın mı, hiç yalan söyledin mi vb. sorular sorsun. Ama kimse yalana kaçmasın! Sorulardan birinin cevabı evetse, hemen sabah bunu düzelt. Tüm soruların cevapları hayırsa mışıl mışıl uyu," derdi. O zaman 6 yaşındaydım, şimdiyse 36 yaşındayım ama adı­nın vicdan olduğunu sonradan öğrendiğim o polis abiyle konuşmadan hâlâ uyuyamıyorum...
Sayfa 161
Öğretmenler bize kendimizi değerli hissettirsin, doğuştan getirdiğimiz potansiyelin ve farklılıkların ne kadar güzel olduğunu göstersin, hata yapmanın normal olduğunu an­latsın ve ne kadar hata yaparsak yapalım ilerlemeye olan inancımızı kırmasın yeter. Gerisini zaten hallederiz.
Sayfa 136