Gölge, bir kişiliğin bütünlüğü için vazgeçilmezdir; hiç kimse olumsuz nitelikleri olmadan bütün değildir. Bunu öylesine söyleriz, ama gerçekte bu, etik açıdan bakınca, muazzam bir sorundur. Bu o kadar zordur ki, insan gözlerini kapatmaktan başka pratik bir çözüm göremez. Ama onu gördüğü anda bu, neredeyse imkânsız, katlanılmaz bir çatışmadır. Kişi ahlaksal çatışmayı ciddiye alırsa, çözümsüz bir hale gelir. Bu yüzden insanlar kiliseyi ya da benzer bir şeyi seçerler, bu dehşet verici sorumluluktan kaçmak için. Burada kilise lütuf araçlarıyla veya birisinin günah sorunumuzla ilgilendiği veya ilgileneceği, böylece o berbat sorundan kurtulacağımız inancıyla devreye girer. İnsanoğlunun bu yöndeki girişimleri sayısızdır.