Mo­na Li­sa’nın bu ka­dar ün­lü ol­ma­sı­nın ne­de­ni çok ba­sit­ti, çün­kü Le­onar­do da Vin­ci, onun en bü­yük ba­şa­rı­sı ol­du­ğu­nu söy­le­miş­ti. Git­ti­ği her ye­re bu tab­lo­yu be­ra­be­rin­de ta­şır ve ne­de­ni so­rul­du­ğun­da di­şi gü­zel­li­ği­nin en yü­ce ifa­de­sin­den ay­rıl­ma­nın ona zor gel­di­ği­ni söy­ler­di. Bu­na rağ­men pek çok sa­nat ta­rih­çi­si Da Vin­ci’nin Mo­na Li­sa’ya duy­du­ğu say­gı­nın, sa­nat­sal us­ta­lı­ğıy­la il­gi­si ol­ma­dı­ğın­dan şüp­he­len­miş­ti. Ger­çek­te bu tab­lo, sı­ra­dan bir sfu­ma­to port­re­siy­di. Pek çok­la­rı Da Vin­ci’nin bu ese­re duy­du­ğu say­gı­nın çok da­ha de­rin bir şey­den kay­nak­lan­dı­ğı­nı id­dia et­miş­ti: res­min için­de sak­lı giz­li bir me­saj. Doğ­ru­su Mo­na Li­sa için­de en çok esp­ri ba­rın­dı­ran re­sim­ler­den bi­riy­di. Tab­lo­nun içer­di­ği çift an­lam­lar ve eğ­len­di­ri­ci ki­na­ye­ler, sa­nat ta­ri­hi ki­tap­la­rın­da açık­lan­mış­tı ama, ina­nıl­maz bir şe­kil­de in­san­la­rın bü­yük bir kıs­mı onun gü­lü­şü­nü bü­yük bir gi­zem ola­rak ni­te­len­di­ri­yor­du.
…Iki sorunun da cevabi ,Mona Lisa’nin Sfumato teknigiyle resmedilisidir. Uygulamasi zor ve sabir gerektiren bu teknigi,Resim Üzerine Inceleme adli eserinde söyle acikliyor Leonardo: Resim yaparken kaba dis hatlar kullanmayin,onlari yumusak ve ince hale getirin. Gölge ile isigin birlestigi yerde renkler cizgi gibi degil ,bir sis bulutu gibi olsun.
Reklam
Langdon, Mona Lisa'nın dünyadaki en ünlü tablo olarak ün kazanmasının, muammalı gülümseyişiyle ilgisi olmadığını biliyordu. Sanat tarihçileri veya komplo meraklıları tarafından onun hakkında yapılan gizemli yorumlarla da ilgisi yoktu. Mona Lisa'nın bu kadar ünlü olmasının nedeni çok basitti, çünkü Leonardo da Vinci, onun en büyük başarısı olduğunu söylemişti. Gittiği her yere bu tabloyu beraberinde taşır ve nedeni sorulduğunda dişi güzelliğinin en yüce ifadesinden ayrılmanın ona zor geldiğini söylerdi. Buna rağmen pek çok sanat tarihçisi Da Vinci'nin Mona Lisa'ya duyduğu saygının, sanatsal ustalığıyla ilgisi olmadığından şüphelenmişti. Gerçekte bu tablo, sıradan bir sfumato portresiydi. Pek çokları Da Vinci'nin bu esere duyduğu saygının çok daha derin bir şeyden kaynaklandığını iddia etmişti: resmin içinde saklı gizli bir mesaj. Doğrusu Mona Lisa içinde en çok espri barındıran resimlerden biriydi. Tablonun içerdiği çift anlamlar ve eğlendirici kinayeler, sanat tarihi kitaplarında açıklanmıştı ama, inanılmaz bir şekilde insanların büyük bir kısmı onun gülüşünü büyük bir gizem olarak nitelendiriyordu.
Sayfa 135 - Mona LisaKitabı okudu
UNIONE Rönesans resmindeki dört temel teknikten biridir. Sfumato'da olduğu gibi, renk ve tonlar, buharlaşarak birbirine karışır. Ancak, Sfumato'dan farklı olarak, kullanılan renk ve tonlar daima parlak ve canlıdır.
Sayfa 377 - Doğan Kitabevi 49 baskı Ocak 2022
SFUMATO Rönesans resmindeki dört temel teknikten biridir. Renk ve tonların buharlaşarak birbirine karışmasını ve böylece konturların görünmez olmasını sağlayan, bu- ğulu bir gölgelemeyi ifade eder. Çoğunlukla aydınlıktan karanlığa geçişlerde kullanılır.
Sayfa 13 - Doğan Kitabevi 49 baskı Ocak 2022
Leonardo
-Ressam, heykeltıraş, mucit, mühendis, bilim insani, mimar, tam olarak bir Rönesans insanıydı. Bitmek bilmeyen bir merakla çalışarak mühendislik, anatomi, sanata dair çeşitli sorunları çözmeye çabalarken çok sayıda defteri taslaklar, şemalar, tersten yazdığı yazılarla doldurdu. -Leonardo, Verrocchio'dan aldığı eğitimin ardından Floransa'da ressam olarak çalışmaya başladı ve kadavraları inceleyerek insan anatomisi ve oranlarını çalıştı. -Yumuşak ton geçişleri ya da sfumato gibi teknikler kullandı, düşünceli ve duygulu ifadeler ile zarif pozlar resmetti. Ifadede "ruhun hareketlerini" okumak onun için büyüleyici bir şeydi, eserleri gizemli ve çekiciydi.
Reklam
66 öğeden 11 ile 20 arasındakiler gösteriliyor.