Cemal Paşa’nın Tiirklük bilinci konusunda hassasiyeti herkesin malumuydu. Buna bağlı olarak Namık Kemal hayranlığı da biliniyordu. Oglu Ahmed’e yazdığı bir mektupta şöyle demişti:
Vatan muhabbeti, Türklüğün muhabbeti senin en güzel ziynetin olsun. Vatanim, Türklüğünü her şeyden ziyade sev! Ve bu
ikisi İçin hiçbir fedakarlıktan çekinme! Ben öldükten sonra benim şimdiye kadar takip ettiğim yolu aynen sen de takip et.
"Vatanım' diyorsun... Kâğıtlarının sana söylediği, incir çekirdeğini bile doldurmayan o boş sözlere kulak asıyorsun... Sen beni dinle; vatan var oldukça insan canavar kalacaktır, evcilleşmez canavar..."