Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Franz Rosenthal

7.0/10
2 Kişi
28
Okunma
5
Beğeni
1.154
Görüntülenme

Hakkında

Yahudi bir ailenin çocuğu olarak 31 Ağustos 1914’te Berlin’de doğdu. 1932 yılında girdiği Berlin Üniversitesi’nde dönemin en ünlü hocalarından klasik diller ve şarkiyat okudu. 1935’te hazırladığı Die Sprache der palmyrenischen Inschriften und ihre Stellung innerhalb des Aramäischen adlı teziyle (Leipzig 1936) doktor unvanını aldı. Ardından İtalya’ya giderek Floransa’da bir yıl öğretmenlik yaptı. Berlin’e döndükten sonra Lehranstalt für die Wissenschaft yüksek haham okulunda öğretim faaliyetini sürdürdü. 1938’de yazdığı Die aramäistische Forschung seit Th. Nöldeke’s Veröffentlichungen adlı eseriyle (Leiden 1939) ilk defa o yıl verilmeye başlanan “Lidzbarski” ödülüne lâyık görüldüyse de yahudi oluşu sebebiyle ödülün parasal kısmını alamadı. Yahudi aleyhtarlığının doruğa çıktığı 1938 yılının sonunda Almanya’yı terkederek Amerika Birleşik Devletleri’ne gitti; 1940’ta Cincinnati’deki (Ohio) Hebrew Union College’da göreve başladı. 1943’te Amerikan vatandaşlığına geçti ve askerliğini Washington’daki Stratejik Hizmetler Dairesi’nde yaptı. II. Dünya Savaşı’nın ardından tekrar akademik hayata dönen Rosenthal 1948’de Pennsylvania Üniversitesi’ne intisap etti. 1956 yılında, 1985’te emekliye ayrılıncaya kadar görev yapacağı Yale Üniversitesi’nde Sâmî diller profesörlüğüne tayin edildi. Yale Üniversitesi Yakındoğu Çalışmaları Bölümü’nün dünya çapında saygınlık kazanmasında önemli rol oynayan ve İslâm araştırmalarının Amerikan üniversitelerinde yaygınlaşmasına öncülük eden Rosenthal, 1964-1965 yıllarında American Oriental Society ile American Philosophical Society, American Academy of Arts and Sciences, Medieval Academy of America, American Academy of Jewish Research, British Academy, Middle East Medievalists, Deutsche Morgenländische Gesellschaft ve Accademia Nazionale dei Lincei gibi bilim kurumlarının başkanlığını yürüttü. Giorgio Levi Della Vida ve Harvey Prize ödüllerine sahip bulunan Rosenthal’e Columbia, Tübingen, Tel Aviv ve Kudüs İbrânî üniversiteleri tarafından fahrî doktora pâyesi verildi. 1984’te yayımlanan Journal of American Oriental Society’nin CIV. cildi ile Oriens’in XXXVI. cildi de kendisine adandı. 8 Nisan 2003 tarihinde Brandford’da (Connecticut) ölen Franz Rosenthal arkasında yirmi üçü kitap, 106’sı makale, altmış ikisi The Encyclopaedia of Islam’da yayımlanmış yetmiş beş madde, kitap tanıtım-kritik yazısı olmak üzere toplam 363 çalışma bırakmıştır. Onun eserlerinin görülen özelliklerden biri, Ortaçağ İslâm medeniyetinin daha önce hiç değinilmemiş yönleriyle sosyal ve kültürel tarihi üzerinde durmuş olmasıdır. İşlediği konular İslâm’da mizah, uyuşturucu, şans oyunları ve kumar, intihar, çocuk psikolojisi, hediye ve rüşvet gibi ilginç ve aynı zamanda ele alınması zor konulardır. Rosenthal’in temelde iki tez savunmuş olması dikkat çeker. Bunlardan ilki İslâm medeniyetinin Grek medeniyetini devam ettirdiği, ikincisi insanoğlunun arzularıyla genelde dinin, özelde de İslâm’ın çatıştığı, kanun ve kurallarla bastırılan isteklerin bir şekilde ortaya çıkarak toplumsal düzeni etkilediği görüşüdür.
Doğum:
Berlin, Almanya, 31 Ağustos 1914
Ölüm:
Branford, Birleşik Krallık, 8 Nisan 2003

Okurlar

5 okur beğendi.
28 okur okudu.
4 okur okuyor.
49 okur okuyacak.
Reklam

Sözler ve Alıntılar

Tümünü Gör
Eğer kişinin hiç bilgisi yoksa Allahu a'lem demesi bilginin bir kısmını oluşturur.
Reklam
Bil ki, kalp parlak bir aynadır, asla pas tutmayan bir yüzeyi vardır. Her ne kadar belli bir süre paslansa bile -Peygamber'in bir hadisinde "Kalpler de demirin paslandığı gibi paslanabilir ... '165 buyrulur ve deva mında, ancak Allah'ı zikrederek ve Kur'an okuyarak temizlenir, denir; Ancak bu, "hikmetli zikir"e (Kur'an: 3:58) ait olduğuna göre bu paslanma ile kalbin bütün yüzeyini saran bir zar tabakası kastedilmemiştir. Kalp, kendisini (maddi dünyanın) nedenler bilgisi ile meşgul edip bu yüzden Allah'ın bilgisi ile ilişiğini keserse, Allah'dan gayrısı ile bu kadar ilgili olma da kalbin yüzeyinde pas oluşturur ve pas kaplı kalbe Hakikatin inmesini engeller. Çünkü, huzur-ı ilahi durmaksızın tecelli et tiğinden, bize hafi kalması düşünülemez.
"Filozofun dini yoktur." sözüne gelince, bir kimsenin dinsiz olması, onun söylediklerinin tamamının geçersiz olduğunu göstermez. Bu, akıl sahibi herkes tarafından ilk olarak kabul edilebilecek bir husustur.
Sayfa 92 - ad homineme göndermeKitabı okudu
Dilden daha fazla hiçbir şey hapsi hak etmez¹¹⁸ ---------------------------------------------------------------------- 118 ibnü'l-Arabi, Fütuhat, IV, 450
Sayfa 53 - PİNHAN YAYINCILIK EYLÜL 2021 - 1. BASKIKitabı okudu
"İlim Öğrenmek Her Müslümana Farzdır"
Eğer İslam dini, bilimi sadece bilim olarak, bilim aşkı olarak himaye etmemiş olsaydı ve sadece onun faydacı tarafı bakımından bilimleri tutmuş olsaydı bilimler bu kadar süratli ve bu kadar geniş şekilde gerçekleşmezdi.
Bilim Tarihi Sohbetleri
Bilim Tarihi Sohbetleri
Franz Rosenthal
Franz Rosenthal
Makale: Felsefe ve Tasavvuf Arasında İbn Arabî Franz Rosenthal - (çev. Ercan Alkan) Peygamberlerden tevarüs edilen nebevi ilme uyan bilgi, yani gerçek metafizik bilgi konusu ile ilgilenen bir öğrenciyi uyarırken ona şöyle der: "Bir problemin filozof, kelâma ya da herhangi bir ilimdeki akılcı tarafından dile getirildiğine rast gelirsen bu
Reklam

Yorumlar ve İncelemeler

Tümünü Gör
250 syf.
·
Puan vermedi
2023 ten yazıyorum.Erken İslam’da mizah pek güldürmedi.düşündürmedi de . Makale gibiydi.Eş’eb sana rahmet olsun. Yazarına çevirmenine de selametle. kütüphaneye verilecek bir kitap olmuş. Tenks
Erken İslam'da Mizah
Erken İslam'da MizahFranz Rosenthal · İris Yayıncılık · 19974 okunma