Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Münif Paşa

Münif PaşaHikmet-i Hukuk yazarı
Yazar
7.0/10
1 Kişi
5
Okunma
3
Beğeni
1.411
Görüntülenme

Münif Paşa Gönderileri

Münif Paşa kitaplarını, Münif Paşa sözleri ve alıntılarını, Münif Paşa yazarlarını, Münif Paşa yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Münif Paşa'ya ait bir anekdotta anlatılan zalimlerinin zulümlerine sesiz kalanların yakınları konusundaki sözü ibret vericidir. İkinci Abdülhamit devrinde Münif Paşa, Maarif Nazırı (Milli Eğitim Bakanı) olmuştu. Kendisini tebrike gelenler arasında devrin tanınmış nüktedanlarından Menas Efendi de vardı. Münif Paşa, bu dostunu görünce hemen ayağa kalkıp karşıladı, yanına oturttu ve hazır bulunanlara, “Menas Efendi, benim kalem dostumdur” dedi. “Lakin, ben vezir olduğum halde o, ula sani (orta derecede bir rütbe) olarak kaldı. Çektikleri hep dilinin belasıdır.” Menas Efendi cevap verdi: “Evet, çektiğim dilimin belasıdır. Ama her şeyi açık konuşmanın cezasını yalnız ben çekerim. Siz vükela efendilerimizin sükutunun cezasını ise bütün millet çekiyor!”
Bir kişinin hürriyetinin sınırı başkasının hürriyettinin sınırıdır.
Reklam
Halkın çoğu eğitimin önemini anlamamakta, ailelerinde nasıl gördülerse öyle davranmaktadır. Bizde bazı babalar, çocuklarının doğum, sünnet ve evlenmelerinde çok masraf yaptıkları halde, sıra eğitime gelince, bunun parasız ya da çok az bir para ile yapılmasını istemek gibi bir çelişkiye düşerler. Çocukların eğitim ve öğretimi, bir ülkenin servet, mutluluk ve gücünün kaynağıdır.
Münif Paşa
Münif Paşa
Ele geçmezse eğer sevdiğimiz / Çâre ne eldekini sevmeliyiz
Münif Paşa
Münif Paşa
İnsan fıtratında bir nitelik vardır ki, insan bir şeyin sebebini ve hikmetini bilir ise memnun olur; bilmez veya anlayamazsa kederlenip üzülür. (...) Hukuk felsefesinin yatıştırdığı insani arzu adli işlerin ve hakkaniyetin aslı ve esası olan bütün kuralları bilmektir.
Sayfa 202
Hukuk, fiil ile hakkaniyet arasında bir doğru çizgidir
Sayfa 213Kitabı okudu
Reklam
Hukuk felsefesi ilminin okunması insan kalbinde var olup da uyku halinde bulunan adalet duygularını uyandırır ve adaletin ne olduğunu insana bildirir ve onu sevindirir ( ama bu ilimden habersiz olanlar, zulüm ve adalet nedir bilmeyenler adaleti sevmenin nasıl olduğunu bilemezler)
Sayfa 204Kitabı okudu
Hukuk felsefesi hukuk ve kanunların ilk usullerini açıklar ve gösterir; hazırlanmış hukukun ders olarak okutulmasının ne sebeplere dayandığını ve onun cihetini, hiddetini, gayesini ve sebeplerini gösterir; bunu bilmeyenler kanunları tahlil edip yorumlayamazlar
Sayfa 203Kitabı okudu
Boğa Güreşleri
Ba'zı eşhas mücerred eğlence olmak üzere hayvanları birbiriyle döğüştürüp seyr ediyorlar, bu hareket âdeta gaddarlık ve kavâid-i ahlak ve hukuka mugâyirdir, bunda asla bir gûne fâide melhuz olmayıp yalnız ma'nâsız tefâhürden ibâret kalır.
Sayfa 161
Te'lif
İşte insanların menâfi'i ile hayvanların menâfi'i beyni te'lif olunabilir ise dâima ona ri'âyet edilmelidir.
Sayfa 160
Reklam
Mülkiyet Hakkının Kaynağı
İşte gerek insanlar ve diğer varlıklar mademki vardır, ilâhi talep (böyledir), bunların hepsi birden evren denilen şeyi oluştururlar, her ne kadar yaşamları sınırlı ise de yine yaşamaları ilâhi taleptendir ve mâdemki burası kabul ediliyor yaşamalarının gereklerini elde etmelerinin de ilâhi tâlep olduğunu, "eş-şey izâ sebete, yesbitu bi-cem'i levâzimihi" Yani bir şey sabit (var) olunca, bütün gerekleri ile sabit (var) olur, genel (kaidesine) göre kabul edilmelidir.
Sayfa 329 - §119 Sadeleştirilmiş
Mülkiyet Hakkının Kaynağı
...İşte gerek insanlar ve gerek umum hayvânât ve mevcudât-ı sâire mâdemki mevcuddur matlûb-ı ilâhîdir ve madem ki burası teslim olunuyor, bekâları esbâbını temellük etmeleri dahi matlûb-ı ilâhi olduğu, "الشيء اذا سبت يسبت بجمع لوازمه" (Eş-şey' iza sebete, yesbitu cem'i levâzımihi) yani bir şey sâbit olunca cem'i-i levâzımıyla sâbit olur, kaide-i külliyesine binâen teslim olunmalıdır.
Sayfa 157 - §119 (Sadeleştirilmemiş)
Aşağılık Psikolojisi
Allah'a şükürler olsun Osmanlı ülkesinde bu intihar olayları pek az olur, Avrupa'da çoktur, anlaşılan günümüz medeniyetinin ilerlediği yerlerde cinnet çok olduğu gibi bu da çok oluyor, buna da başlıca sebep bilim ve tekniğin yayılmasıdır, bilinmektedir ki âlim her şeyden memnun yahut kederli olur, câhil ise köyünden veya kasabasından başkasını bilmez, mesela bir âlim, Dünya'nın beş kıtasının her tarafında memnuniyet veya kaygı duyulması gereken şeyleri bilir ve bunlardan haline göre etkilenir.
Sayfa 255 - Sadeleştirilmiş kısım
İntihar
İntihara kalkışanlar hakkında cezâi işlem yapılamaz. Çünkü bu eylemi gerçekleştiren ruhtu, ruh ise yok oldu, ona ceza edecek (iktidârımız) yoktur. Gerçi ortada bir ceset var ise de, bunu cezalandırmak iki yönden hükümsüzdür; ilk yönden, ruhsuz ceset, cansızlar türünden olup cezalandırma ve ödüllendirmeden etkilenmez, ikinci yönden, ruhun gerçekleştirdiği eylem için cesedi cezalandırmak, Zeyd'in eyleminden Amr'ı mesul tutmak gibidir.
Sayfa 255 - Sadeleştirilmiş kısım
Hürriyet Hakkı Üzerine
Sadeleştirilmiş metin: §82 Hürriyetin tarihi: (Eski zamanda hürriyetin hakikatini, aslını, faydalarını ve önemini ve insanın gelişimine olan olumlu etkilerini gereği gibi bilmezlerdi; o vakitler bir kişisel hürriyet ve bir de siyasi hürriyet olduğu bilinirdi. O vakitler [124] asıl gaye hükümet olup bireyler onun gereklerinden sayılır, yani
Sayfa 103
16 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.