Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Peter Berkowitz

8.8/10
9 Kişi
19
Okunma
1
Beğeni
479
Görüntülenme

Peter Berkowitz Gönderileri

Peter Berkowitz kitaplarını, Peter Berkowitz sözleri ve alıntılarını, Peter Berkowitz yazarlarını, Peter Berkowitz yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Kesin yargılarında diretmeye cesaret edenler kendi ayakları üzerinde durarak bu yargıları ispatlanmalıdır; kendi kesin yargılarına saldıracak cesaretleri olup olmadığını öğrenmek isteyenlerse Nietzsche okumalıdır
Sayfa 15
Nietzsche'nin şiirsel bir ifadeyle belirttiğine göre, Dionysosca sanat insan dayanışmasını geliştirir, insanın doğaya yabancılaşmasını alt eder ve "gizemli ezeli bütünlüğü" (TD) görünür kılar.
TD: Tragedyanın Doğuşu
Reklam
İnsan, şimdiki zamandaki yaşam ve hareketin iyiliği için geçmişi boyun eğdirmeye, sindirmeye ve sömürmeye yarayan gücü, yani " biçim verme gücü" denilen gücü kullanarak unutur (YZ1).
YZ: Tarihin Yaşam İçin Yararları ve Zararları Üzerine
Kısaca, Nietzsche'nin görüşleri eşit derecede ağır iki düşünce öbeği şeklinde birbiriyle yarışarak sürekli gerilim yaratır; birinci öbekteki görüşler uyarınca, dünya doğal,rasyonel veya kutsal bir düzenden yoksundur, ahlâk insan yaratısı ve patolojisidir, istenç hükümrandır. İkinci öbekteki görüşlerse, kozmosun anlaşılabilir mahiyeti vardır, tarih-üstü bir etik düzen mevcuttur ve bunlar hakkındaki bilgi sağlık, özgürlük ve asalet verir, diye ilan eder.
" Ahlâki görüngü yoktur, görüngünün ahlâki yorumu vardır" (...)
Nietzsche'nin baştan çıkarıcı sorularıyla yüzleşmiş olmanın getirdiği cesaretle ve onun sorgulanabilir kesin yargıları tarafından yola getirilmiş olarak, kendimizi ve etrafımızdaki dünyayı daha parlak, daha keskin gözlerle göreceğiz. Nietzsche'nin cesur araştırmaları sayesinde gözlerini merakla açan bizler her şeye hazırlıklı olmalıyız: Hatta, kimbilir, kutsal ve unutulmuş toprakları tekrar keşfetmeye bile.
Sayfa 376 - Ayrıntı Yayınları - Çeviri: Ertürk Demirel •SonuçKitabı okudu
Reklam
Doğuş'ta yarı tanrı Silenus kaba kuvvetle gizli bilgisini itiraf etmeye zorlanırken, trajik sanat Silenus'un bilgeliğinin zorunlu olarak gerektirdiği metafiziği açığa çıkartan ve ona yüce bir biçim kazandıran sanat olarak sunulur. Soykütük'te ahlâkın kökeni üzerine etkileyici psikolojik faraziyeler, yanıltıcı bir şekilde belgelere dayalı olaylar
Sayfa 374 - Ayrıntı Yayınları - Çeviri: Ertürk Demirel •SonuçKitabı okudu
Geleneksel olarak saygı duyulan “dürüstlük" özgür tinin erdemleri arasında baş sıradadır. Nietzsche kendini "son Stoacılar"ın arasına yerleştirir, çünkü Nietzsche'nin en çok sahiplendiği erdem olan dürüstlüğün mükemmelliği, cesaret, merak ve "en tinsel güç istenci"nin yanısıra sertlik ve katılık da gerektirir. Dürüstlük, gevşeyen ve miskinleşip dürüstlüğün kendisi hakkında dürüst olmaktan vazgeçen, dürüstlüğün erdem olduğunu kanıtlayan yetersiz delilleri kendi kendilerinden saklayanların elinde bir kusura dönüşme tehlikesi içindedir. Başka bir deyişle dürüstlük, özgür tinleri dürüstlüğün bir erdem olduğuna hükmetmenin bir bilgi sorunu değil, bir görüş veya önyargı sorunu olduğunu onaylamaya zorlar. Nietzsche'nin hem dürüstlüğü bir erdem olarak düşünmenin bir önyargı olduğunu onaylaması, hem de bu önyargının kendi ayırt edici özelliği olduğunu kabul etmesi onun dürüstlüğünün bir işaretidir.
Sayfa 350 - Ayrıntı Yayınları - Çeviri: Ertürk Demirel •Bilme Etiği: İyinin ve Kötünün ÖtesindeKitabı okudu
Nietzsche'nin İyinin ve Kötünün Ötesinde'ki felsefi keşiflerinin özü Kant'ın aydınlanma düsturunda başarıyla ifade edilir: "Sapere Aude!" Bilge olmaya cüret edin! Fakat Nietzsche filozofun ne bildiği konusunda Kant'tan ayrılır. Nietzsche'ye göre felsefe cesarete dayanır, çünkü filozofun gün ışığına çıkardığı ve onu özgürleştiren hakikatler çirkin ve ölümcüldür. Cesaret, İyinin ve Kötünün Ötesinde'ki ahlâki erdemlerin zirvesidir ve hakikati sevmek de örnek bir cesurca davranıştır. İyinin ve Kötünün Ötesinde'nin kapsamlı argümanını kavramanın bir yolu, Nietzsche'nin felsefeyi kahraman-bireyselciliğin en yüce şekli olarak görerek, kahraman-bireye düzülen romantik övgüyle, filozofun Platoncu anlamda yüceltilmesini birleştirdiğini düşünmektir.
Sayfa 325 - Ayrıntı Yayınları - Çeviri: Ertürk Demirel •Bilme Etiği: İyinin ve Kötünün ÖtesindeKitabı okudu
"Kahkahayı kutsal ilan ediyorum; siz yüce insanlar gülmeyi öğrenin!"
Sayfa 313 - Ayrıntı Yayınları - Çeviri: Ertürk Demirel • Böyle Buyurdu ZerdüştKitabı okudu
Reklam
İnsan hem Nietzsche'yi övenlerden, hem de onun mezarını kazmaya başlayanlardan sık sık onun pozitif bir öğretiden yoksun ve siyaset hakkında söyleyecek sözü olmayan bir eleştirmen olduğunu duyar. Bu görüş tamamıyla yanlıştır. Nietzsche'nin Zerdüşt'ü siyasi yaşamın radikal anlamda karalanmasını, topluca tüm sıradan insanlara karşı duyulan küçümsemeyi ve yaratıcının yolu üzerinde duran her türlü bağlılığı (ki her türlü bağlılık onun yolunun üzerinde durur) acımasızca yerle bir eden ütopik bir bireyciliği gerektiren yeni bir etik öğretir. Aceleci bir ahlâki öfke veya Zerdüşt'ün "yeni gururunu ve "yeni istenci''ni ciddiye almayı reddeden büyüklenmeler temel konuyu bulanıklaştırır.
Sayfa 252 - Ayrıntı Yayınları - Çeviri: Ertürk Demirel • SonuçKitabı okudu
Zerdüşt araçsal bir niteliği olmayan aşkı, özellikle evlilikle sonuçlanan romantik aşkı aşağılar; çünkü bu aşk türü, kahramanlık ihtirasından vazgeçilmesine ve sevgilinin küçük düşürücü bir şekilde bağımsızlığını yitirmesine neden olur. Evliliğin büyük çoğunluk için en cazip yaşam şekli olduğu görüşünü reddeder veya daha kesin konuşmak gerekirse, büyük çoğunluğu evlilik gibi kutsal bir ritüele katılmaya layık bulmaz. Evliliğe ve çocuk yetiştirmeye ciddiyet ve hayati önem yüklerken kimseden aşağı kalmayan Zerdüşt, evlilik ve çocuk arzusunun yaygın olduğunu ama evli unvanını taşıyabilecek değerde pek az insan bulunduğunu belirtir. Yüce dindarlığının ışığı altında, Zerdüşt, evliliği üstinsanın yetiştirilmesi görevinin kutsal bir yolla üstlenilmesi olarak görmeye başlar ve büyük çoğunluğu gerçek evliliklere karşı hürmetsizlik etmekle suçlar.
Sayfa 247 - Ayrıntı Yayınları - Çeviri: Ertürk Demirel • Romantik Aşkın AmacıKitabı okudu
"Küçük Yaşlı ve Genç Kadınlar Üzerine"de, Zerdüşt kadınlarla ilgili sorunlu "küçük hakikat”ini, cinsel çekicilikten tamamen yoksun "küçük yaşlı bir kadın”a açıklar. Bir münzevi hayatı yaşayın Zerdüşt'ün romantik aşk konusunda hiç de yetkin bir uzman olmamasına rağmen ve Zerdüşt'ün konuşmayı seçtiği kişi onun düşüncelerini
Sayfa 246 - Ayrıntı Yayınları - Çeviri: Ertürk Demirel •Romantik Aşkın AmacıKitabı okudu
"Doğrusu insanlar kendilerine tüm iyiliği ve kötülüğü kendileri atfetti. Doğrusu, onu almadılar, bulmadılar, ne de bu değerler cennetten yükselen bir ses şeklinde insanlara geldi. Sadece insan kendini korumak için şeylere değer yükledi; o, tek başına şeyler için anlam, insani bir anlam yarattı. Bu yüzden kendine "insan" diyor, yani değer veren. Değer vermek, yaratmaktır: Duyun bu sözümü siz yaratıcılar! Değer vermek, tüm değer verilmiş şeyler arasında bizzat en değerli hazinedir. Sadece değer vererek var olur değer: Ve değer verme olmaksızın, varoluşun cevizi koflaşırdı. Duyun bu sözümü siz yaratıcılar!"
Sayfa 240 - Ayrıntı Yayınları - Çeviri: Ertürk Demirel •Erdemin AmacıKitabı okudu
39 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.