Pavel

Pavel
@Muratdundar10
Öğrenen, öğreten ve öğretmen...
KİTAPLAR, EŞEKLER DİYARINDA...?
8/10
·147 syf.·
2025 12. kitabı
EKRANI KAPAT, KİTAPLARI AÇ... Ahmet Ümit 'in Patasana kitabında, şöyle bir alıntıya yer verir ; " Antlaşmalar, yasalar, sözleşmeler bir şey söylemez insana. Onlar tanrıların, kralların, soyluların küçük çıkarlarını korurlar yalnızca. Ama destanlar, efsaneler, şiirler insanın görüş ufkunu genişletirler." Kitaplar, kitaplar, ah şu kitaplar... Kitaplar ; Sisli ve tozlu yollarda kaybolmamızı engelleyen yıldızlardır. Neden kitap okuruz diye hiç sordunuz mu kendinize? Bu soruya bazıları bilgilenmek, öğrenmek için okur diye cevaplar Bazıları ise yaşadığı ortamdan kaçmak, uzaklaşmak için okur. Bazıları eğlenmek, bazıları bir şeyleri hatırlamak bazıları ise unutmamak için okur. Kitaplar nedensizce de okunabilir. Kitaplar türlü türlü sebeplerden de okunur. Genel olarak herkesin kendine göre haklı bir cevabı vardır. Benim bu soruya cevabım ise ; Kitapları okuruz çünkü okyanusların en derininden gökyüzünün en parlak yıldızlarına ancak kitap okuyarak ulaşabiliriz. Kimi kitaplar, antik kentlerin taş sokaklarından geçen serin bir rüzgâr gibi eser; ruhumuzu bir nehrin kıyısında usulca dinlendirir. Kimi kitaplarsa bir yanardağın derinliklerinden fırlayan ateş gibi gelir; içimizi yakar, sarsar, hatta yönümüzü değiştirir. Kitaplar sadıktır sizleri yarı yolda bırakmaz . Herkes gitse bile o köşede bir yerde tozlu sayfalarıyla sizi bekler durur. O yıpranmış tozlu sayfalar sizi zamanın ve dünyanın bilinmedik yerlerine götürüp getirir ve siz bunun hiç farkında olmazsınız bile... Kitaplardan korkmayın bilakis onlarla dostluk kurun, muhabbet edin, yazıp çizin. Bknz, Cemil Meriç Bu Ülke kitabındaşöyle der; Kitaplardan korkmayın, kitapsızlıktan korkun der. Çünkü kitaplar size her şeyi öğretir. Kitaplar, gökyüzüne açılan kapılardır. Her bir kitap yeni bir cihana yolculuk demektir.
1000Kitap
Eşekli KütüphaneciFakir Baykurt · Literatür Yayınları · 201018,3bin okunma
Reklam
YENİLMİŞLERİN SESİ YOKTUR...
10/10
·120 syf.·
2025 1. kitabı
Miray Gürel bu incelemem sana ithafen... İncelemeye Cengiz Aytmatov 'un Gün Olur Asra Bedel kitabında geçen bu alıntıyla "Giderek kendinden kaçıp kurtulabileceğini mi düşünüyorsun?" ( Aytmatov,328,Ötüken Neşriyat) başlamak istiyorum. İnsan nereye gidersen gitsin içindeki -öteki- kişiden kurtulamaz. Ötekinin sesini hep duyar ve hisseder. İnsan kendi sesini hep duyar bu böyledir. İnsan bu sesi duymamak için İsterse kendini mavi suların en dibine atsın, İsterse destansı bir uzay yolculuğu yapıp, ufkun ötesine varsın yine de gerçeklerden kaçıp, kurtulamaz. " Benden kurtulamazsın. Ben ötekiyim, ben her zaman varım." ( Borchert, 35, Can) Gerçekler, zihnimizin bir ürünü olmadığı için çoğu zaman hepimiz karşılaşmaktan korkar ve çekiniriz nedeni ise hepimizin canını bir ateş parçası gibi yakar, kavurur. Kitapta da bu durumu açıklayacak şöyle iki alıntı vardır. " Gerçek de orta malı bir orospu gibidir. Orospuyu hepimiz tanırız da sokak ortasında karşılaşmaktan çekiniriz." ( Borchert, 77, Can) bir diğer alıntı ise şudur : " Gerçeğe bağlı kalan ilerleyemez. Gerçeğe bağlı kalan, ancak gözden düşer. Bugün gerçeğin birazını bile öğrenmek isteyen var mı? ( Borchert, 76, Can) Sizce de var mı? Bence çok az. Yine de her şeye rağmen, gerçeklerden çekinmemeliyiz ve gerçekleri kabullenip, yaşamamız gerekir. Ki hayatı öğrenelim. Öğenmeden, sorgulamadan kısaca yaşanılmadan bir hayat geçmez. Hatta Borchert, kitapta şöyle der: " Bir ninenin sözü kulağına küpe olsun : Hele önce yaşa ! Önce çiğnen bakalım ! Sen de çiğne !"( Borchert, 33,Can) Beckmann, yaralı ve viran yürek. Yaralarını sağaltmamış, vicdanlı Beckmann... ⁹Bu yer küre içinde insanoğlu yalnızdır. Kendi başına kalınca ise tek başınadır. Bu iki bacaklı varlıklar, vefasız ve nankör varlıklardır. Bu iki bacaklı varlıklar, senin işe
Edebiyat
Kapıların DışındaWolfgang Borchert · Can Yayınları · 20217,9bin okunma
KARANLIKLARI SESİYLE AYDINLATAN, DÊNGBEJLERİN PİRİ EVDAL
9/10
·196 syf.·
2025 6. kitabı
İncelemeye geçmeden bu kitabın, yazarına yani ozanların ozanı olan Mehmed Uzun'a değinelim... * Bu roman, bizzat yazarın tahayyülünün bir eseridir ve Evdalê Zeynikè'nin hayat hikayesiyle doğrudan ilişkili olmadığı gibi , Ehmedê Fermanê Kîkî ile de " tarihsel gerçekler " bağlamında da doğrudan bir ilişkiye sahip değildir... SELİM TEMO . * Mehmed UZUN, bir Kürt, dünyanın en büyükleri arasında yer alan bir yazar... Dili olağanüstü sade ve yoğun, etkisinden kurtulmak olanaksız. OLAV EGİL AUNE Mehmed Uzun ; Sürgünlerin ve umudun şairi, dêngbejlerin yazarı. O ; Kürtlerin kaderini ve hayatlarını ustalıkla, yazıya geçiren bir aydın. Dırej Memo, bir dilin karanlıktan aydınlığa geçişini sağlayan bir usta. Olav Egil'in dediği gibi : O, dünyanın en büyükleri arasında yer alan bir yazar. Onun için birçok övgüde ve lütufta bulunabiliriz. Hatta bunlar onun için az bile diyebiliriz. Mehmed abi biraz daha yaşasaydı kim bilir belki daha çok şey yazıp, daha çok gönlümüzü fethedecekti . Fakat ölüm Allah'ın emri. Mehmed abi de bu ocağı batası dünyadan, yaralı turnasıyla, kısılmış sesiyle göçüp gitti. Fakat yazdıklarıyla ölümsüz olmayı başardı. Eserleriyle ölümsüzleşti. Kendisi hâlâ bir yerlerde, yorgunluktan kır düşmüş saçlarıyla, acı bir tebessüm ve güleç yüzüyle ve iki eli cebinde , mahzun bakışlarla bizi izlemekte. Umarım bu dünyadaki gibi diğer dünyada ruhu incinmez. Mehmed Abi'nin, yazdığı bu sade ve yoğun eser , okuyucuyu bir hayli içine çekip daha sonra adeta Kaf Dağına kadar çıkartıyor. Mehmed Uzun, bu eseri zamanın kalıplarını yıkarak , geleneksel
1000Kitap
Abdalın Bir GünüMehmed Uzun · İthaki Yayınları · 20153,551 okunma
YA BİZ ÇALIŞMASINI BİLMİYORDUK YA DA SİZ YÖNETMESİNİ...
7/10
·72 syf.·
2025 2. kitabı
* Thoreau'nun, literatüre kazandırdığı Sivil İtaatsizlik kavramı ve 19. Yüzyılda yazdığı bu eser ; Gandhi, Luther King ve Tolstoy gibi önemli şahsiyetler tarafından beğenilen ve onları etkileyen bir kitaptır. Sivil İtaatsizlik: Yasaların üsulüne ve özüne uyarak, varolan yasalara, şiddete dayanmayan, tamamen vicdan odaklı yapılan bir eylem türüdür. * Bu kitap, nasır tutmuş vicdanlarımıza, bizleri sarsacak şekilde çığlık çığlığa haykırıyor; Ey insanoğlu, neden kendjne bunu yapıyorsun? Neden içindeki iyiliği terkedip, kötülüğe mahal veriyorsun? * Sahi neden Devletler vardır? Yahut neden bir olay olduğunda haksız ve kötü bir karar olunmasına rağmen çoğunluğun kararına uyuluyor? Neyin iyi olup, olmadığına dair çoğunluğun değil de vicdanların karar verdiği bir devlet olamaz? Ya da devletlerdeki çalışan kişiler neden kötü bir yönetim sergiliyorlar? * Devlet nedir? Devletin amacı , faydası nedir ? Bu sorular ekseninden Devlet'in kısaca tarihteki önemli kişilerin yorumlarına değinerek açıklamaya çalışacağım. * Devlet : Toprak bütünlüğüne bağlı olarak siyasal örgütlü bir ulusun ya da uluslar topluluğunun oluşturduğu tüzel varlık. Devlet'in genel tanımı şu şekildedir. Biraz daha yakından inceleyelim. *"Devlet" kelimesi Arapça "dwl" kökünden gelir. 1. Talih, baht, 2. Servet, kısmet, 3. İktidar egemenlik sözcüğünden alıntıdır. Arapça'da "dãla döndü, dolandı" (özellikle felek, kısmet) fiilinin ismi merresidir. Bu kelime Akatça da aynı şekilde geçmektedir. Latinceye de Status sözcüğü olarak geçmektedir. ( Etimoloji) * Devletlerin doğuşu tarihte ne zaman oluşmuştur tam olarak bilinmez fakat ilk çağlardan itibaren ortaya çıkan bir kurumdur. Devletin doğuşuna dair dört farklı teori bulunmaktadır. Bu teoriler ; Sözleşme Teorisi, Biyolojik Teorisi, Güç Teorisi ve son
1000Kitap
Sivil İtaatsizlikHenry David Thoreau · İthaki Yayınları · 20192,893 okunma
KILIÇ GÜÇ DEMEKTİR. GÜÇTE ADALETİN DÜŞMANIDIR.
8/10
·70 syf.·
2025 3. kitabı
Zwaig'i okumakta zorlanırdım. Çünkü benimseyemezdim. Tuhaf gelirdi olay örgüsünden tut kısa olmasına ve bu kısa kitaplara bir şeyler yığdığını düşünürdüm taa ki bu kitabı okuyana dek... Stefan Zwaig'in eserlerinden okuduğum ve beğendiğim en iyisi... Zwaig'e biraz haksızlık yapmışım galiba. Fazla önyargılı olmamak lazım * Zweig'in bu kitabı 3 menkıbeden oluşmaktadır. Rahel Tanrı'yla Hesaplaşıyor, Üçüncü Güvercinin Hikayesi ve son olarak Ölümsüz Kardeşin Gözleri. İlk iki Hikaye Tevrattan son Hikaye olan Ölümsüz Kardeşin Gözleri hikayesi ise Hint efsanelerinden alınmış bir hikayedir.* *İlk Hikaye olan -aynı zamanda kitaba ismini veren- Rahel Tanrı'yla Hesaplaşıyor kitabında Rahel'in yaratıcıya olan sitemini ve yakarışını görmekteyiz. Zweig'in penceresinden gördüğümüz bu menkıbede : Rahel'in Yaratıcıya olan cüretkar tavrı ve tutumu, biz okuyucuları ; gökyüzünün engin doruklarında yer alan ve soluk mavi soğukluğuyla yüzlerimizi ürperten, uçsuz bucaksız doruğa çıkartıp daha sonrası o zirveden yeryüzünün yedi kat aşağısına bırakıyor bizleri.... *Diğer bir menkıbe olan Üçüncü Güvercinin Hikayesinde ise nasır tutmuş vicdanlara şöyle seslenir : Nuh Tufanından beri isanlık daha barışı bulam】19nze günün birinde biri mutlaka insanların barışı bulacağını ve barış nidalarıyla tüm dünyayı yankılandıracağını dile getirir. *Ölümsüz Kardeşin Gözlerinde ise Virata'nın adaletini, fedakarlığını ve günahsız yaşama çabasını görüyoruz. Aynı zamanda hikayenin en uzun bölümü de bu hikayedir. Zwaig'in bu kitabını okurken sanki ; Kısa , duygu yükü bir hayli yoğun, etkileyici ve bir mesaj veren filmlerden izliyormuşum gibi hissettim. Zwaig, bu üç menkıbeyle biz okuyuculara umut ve barışın var olabileceğini ki Üçüncü Güvercinin elbet bir gün barışı bulup, dinlenebileceğinin
1000Kitap
Rahel Tanrı’yla HesaplaşıyorStefan Zweig · Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları · 202124,8bin okunma
Reklam