Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
ALACAKARANLIK = FRİEDRİCH NİETZSCHE
Felsefecilerin yaratılışının ne demek olduğunu soruyorsunuz? örnek onların tarihsel anlam açısından eksiklikleri, oluş düşüncesinin kendisine duydukları kin, onların egiptisizmi. Bir şeyden bir mumya yaptıklarında sonsuz düşünce ile bir şeyi tarihsizleştirdiklerinde, onu onurlandırdıklarına inanıyorlar. 1000 yıldan bu yana filozofların elde
Tarihsel İlerleme Tarihin İçinde Yada Dışında Olmak
" Locke , İngiliz halkını gayrımeşru bir şekilde köleleştirmeye çalışan Stuartları redderken kullandığı argümanları Afro - Amerikan köleliğine uygulamaz. Zira ona göre Siyah Afrikalılar henüz yeterince medenileşmemiştir. Dolayısıyla doğal haklar teorisi onlara uygulanmaz.
Reklam
Hume’a göre, adaletin kaynağı kamusal fayda ve karşılıklı çıkardır fakat tek kaynak değildir. Adaletin değeri, adaletin faydalı sonuçlarından türemiştir. J. Moore’a göre, Hume’un adalet ve mülkiyet teorisi üç doğalcı geleneğe -doğal hukuk okulu, Locke’un doğal haklar okulu ve Shaftesbury ve Hutcheson’un ahlak duyum teorisine, doğrudan karşıydı. Aile içinde yaşayan bireyi yalnızca bencillikle ifade eden Hobbes’a karşın, Hume’a göre »Mackie’nin ifade ettiği gibi birey, rekabeti salt bencillikle değil benciliğin bileşimi ve cömertliğin sınırlamasıyla üretmiştir. Hume’un ahlak teorisi, Locke’un doğal hukuktan türettiği ahlak teorisinden farklı, Hobbes’un doğal âhlakî duygulanımcılığıyla benzerdir (Edwards ve Townshend, 2002: 87).
Psikolojiyi ahlâka, ahlâkı siyasete ve siyaseti metafiziğe bağlayan Farabi gibi psikolojiyi ahlâka, ahlâkı siyasete bağlayan Hume ise ondan farklı olarak siyaseti dünyeviliğe bağlar. Hume’un felsefesinde ahlakîlik doğal psikolojik temele sahip olduğundan dolayı dinî inançlar yıkıcı inançları bilfiil geliştirecek ve psikolojik uzantıya sahip dinî algı ise fanatik yaklaşımların doğmasına neden olacaktır. Buna mukabil insan haklarının duygusal bir tarzı olan ve kaba materyaller sağlayan Hume’un ahlak teorisi, ahlakın temel ahlakî ilkesi olarak faydalı ve makbul olarak görülmüştür. Hume’un ahlak ve siyasette ilerlemecilik (progressivism) maksadıyla tecrübî ve faydacı tutum sergilemesi reel politik bir tavır sergilemesine yol açmıştır. Nitekim faydacılık, haklar teorisinden daha az olmayan ve muhafazakârlar tarafından sunulan alternatif bir doktrin değil ilerlemeci partilerin üretimiydi (Taylor ve Buckle, 2011: 31). Tecrübî ve faydacı içeriği olan ahlak teorisine sahip, siyaset anlayışı olarak tecrübî, faydacı ve ilerlemeci bir yaklaşım sunan filozof salt bir ahlak anlayışı geliştirmekten daha çok araçsalcı (enstrümantalist) bir ahlak geliştirmeye çalışır. Ahlaktan toplumsal konuma, dinî uygulamaların eleştirisine ve bu bağlamda siyasî sorunların çokluğuna değinen Hume’un araçsalcı ahlakçılığına karşın Kant’ın mutlak bir ahlak anlayışı geliştirmeye çalıştığını söyleyebiliriz.
Batı'da feminizmin doğuşu ve burjuva devrimi ile "doğal ve evrensel haklar teorisi" arasındaki bagintiyi gösterir. Buna göre burjuvazi,eşitlik ve özgürlük gibi kavramlar yükseltilirken kadın dışlanır; çünkü temelleri atılmakta olan ulus-devlet kardeşliği salt erkek kardeşliğine vurgu yapmaktadır
Sayfa 35 - Metis yay.
270 syf.
10/10 puan verdi
·
Beğendi
·
28 günde okudu
Marx neden haklıydı ? Terry Eagleton ünlü bir Maksist yazardır. Bu kitapta Marx'ın tüm fikirlerini toptan bir savunması bulunmamakta birlikte asıl amacı Marx hakkında söylenen artık dile iyice yapışan bazı yanlış düşünceleri çürütmek. Bir düşünürün yazdıklarıyla, o düşünürün yazdıklarını uyguladığını söyleyenler; işte düşünürü yanlış
Marx Neden Haklıydı?
Marx Neden Haklıydı?Terry Eagleton · Yordam Kitap · 2011103 okunma
Geri13
40 öğeden 31 ile 40 arasındakiler gösteriliyor.