"Câhil şehir öyle bir şehirdir ki, halkı, saadeti ne tanırlar ne düşünürler. Kendilerine öğretilse bile ne onu kabul ederler ne de ona inanırlar. Onlar ancak sıhhat, servet, şehvet, serazad olmak, saygı ve itibar kazanmak gibi zevahire, hayatın gayesi nazariyle bakarlar. İşte bu şeylerin her biri cahil şehir halkınca birer saadet sayılır. Onların en büyük saadetleri de bütün bu şeylerin bir arada toplanmasıdır."
Âlim!.. Nerede ilim çilesi çeken hoca?.. (Farabi)ye soruyorlar:
"- Ne dersiniz şu mesele üzerinde?"
"- Benim, hayatım, zamanım ve mekânım lâboratuvarımdır, başka bir şeye karışmam!"
Cevabını veriyor.
Farabi'ye göre mantık 'nutk' kelimesinden türemiş bir kavramdır ve üç şeye delalet eder: ... (3) İnsan fıtratında bulunan nefsî kuvvettir. İnsanların sair hayvanlardan ayırt edildiği mümeyyiz ayrımıdır. İnsanlar makulleri, ilimleri ve sanatları bununla elde ederler; düşünüp taşınma bununla olur ve bununla iyi ve kötü fiiller birbirinden ayırt edilir.