Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
En Etkin 100 Filozof
1. Thales 2. Anaksimandros 3. Pisagor 4. Ksenophanes 5. Heraklitos 6. Parmenides 7. Anaksagoras 8. Empedokles
Sayfa 5
Ne kadar yükselirsen yüksel, ahlak ve erdemden yoksunsan bir hiçsin.
Johann Gottfried Herder
Johann Gottfried Herder
Sayfa 39 - Arıon Yayıncılık Kasım 2018
Reklam
Romantik dönemde, tarihsel olgulara karşı adil olmayan periyotlaştırmanın etkisi altında henüz yeni doğmuş olan tek yönlü ‘Rönesans’ kavramının ve ortaçağın başarılarını yadsımanın hakim olduğu dönemde, Jacques Sédillot ve oğlu Louis-Amélie, Ebū el-Ḥasan el-Marrākūşī’nin (7./13. yy.) uygulamalı astronomi ve astronomik aletlere ilişkin muhteşem eserinin Paris’te bulunan Arapça el yazmasından Fransızca tercümesini 1834 yılında yayınladılar. Bunu on yıl sonra oğul Sédillot’nun el-Marrākūşī’nin kitabı üzerine yaptığı hayranlık uyandıran çalışması takip etti. Gerçi önceki dönemlerde Johann Gottfried Herder (1744-1803), Johann Wolfgang von Goethe (1749-1832), Kurt Sprengel (1766-1833) ve Alexander von Humboldt (1769-1859) gibi şahsiyetler hümanist bir anlayışla Müslümanlara veya Araplara bilim tarihinde layık oldukları takdiri yöneltmişlerdi. Bununla birlikte baba ve oğul Sédillot bilim dünyasının, Arap-İslam kültür çevresinin ortaya koyduğu başarılara karşı adil bir davranış için onlarca yıl süren bir mücadele verdiler, her ne kadar bu, meslektaşları ve Fransız Akademisi tarafından pek hoş karşılanmamış olsa da. Sédillotlar tarafından sürdürülen mücadelenin, yorulmak bilmez bilim adamı Joseph-Toussaint Reinaud’un (1795-1867) daha aşağı kalmayan bir yaratıcılık ve inançla coğrafya, İslamî arkeoloji, savaş tekniği alanlarında başardığı ve yaşamını adadığı eserlerle desteklenmesi bir şans olmuştu. Reinaud çalışmalarının birisinde, bilimler tarihinin bütünlüğünü veciz bir şekilde ifade eden şu düşünceye ulaşmıştı.
Johann Gottfried Herder'in tarihsel öğretisi. Bilge ruhlar...
"Ben sadece dünyadaki hiçbir şey ortadan kaybolmadığı gibi benim de ortadan kaybolamayacağımı değil, her zaman var olacağımı ve her zaman var olduğumu hissediyorum. Benden başka, benden üstün ruhların yaşadığını ve hakikatin o dünyada olduğunu hissediyorum."
Sayfa 579Kitabı okudu
Bercasconi’nin belirlemesine göre, Kant siyasi/ UI yazılarının dışında titiz bir bilimsel ırk kavramı öneren ilk kişiyse, Johann Gottfried Herder de bunu reddeden ilk kişidir.
Sayfa 73 - Nobel Akademik Yayıncılık, 2023.Kitabı okudu
Kas kuvveti sinirlerin etki alanına girdikleri ölçüde bağımlı hale gelir ve onların hissetme amacına hizmet eder.
Reklam
Ey mağrur insanoğlu, hemcinslerin olan orta mahlukların o yetersiz ilk yapısına dön ve şöyle bir bak! O yapıdan hâlâ kurtulmuş değilsin; daha aşağıdaki kardeşlerin gibi, sen de bir yemek borususun.
Denebilir ki beslenme, canlının içgüdüsel olarak tâbi olduğu ilk temel yasadır.
Bütün canlılar insanın yakınlıkları ölçüsünde, ona yapı bakımından nispeten çok ya da nispeten az benzerler. Öyle anlaşılıyor ki canlılar arasındaki sonsuz farklılık ve çeşitlilikten hoşlanan yaratıcı güç, onları bir tek plazmaya göre meydana getirmiştir
İnsan, yeryüzü canlıları arasında bir orta mahluktur.
Reklam
Yeryüzünde insandan önce hayvan vardı. Bundan dolayı diyoruz ki hayvanlar insanların büyük kardeşleridir. İnsan soyu dünyaya gözlerini açtığında, kendini her yerde birtakım unsurlarla kuşatılmış olarak gördü. Şayet öyle olmasaydı dünyanın yeni sakini insanoğlu, hayatını idame ettirmek için bitkiden başka bir şey bulamayacaktı.
BİTKİLER ÜZERİNE...
Ey, dünyanın şifa dağıtan şu çocukları! Hastalanınca sizlere yöneliyoruz. Sizleri tüketen mahluklar, sağlıklarını sizlere borçludurlar. Ölürken bile şifa dağıtıyorsunuz. Dünyayı sağlıklı ve türünüzdeki mahluklar bakımından üretken kılan sizlersiniz.
Doğa, bir canlıdan bir şey koparmak istediği zaman, onu en güzel tarzda koparır. Neslin devamını garantiye aldıktan sonra o canlıyı yavaş yavaş yok olmaya terk eder.
Dünyada yaptıklarımızın önem derecesi, yüce varlık katında belki de bir ağacın yaptıkları kadardır.
Ey zavallı insanoğlu, üzerinde yaşadığın, gezip dolaştığın yer aslında evinin zemini değil, damıdır; defalarca su baskınlarına uğramış ve neticede şimdi sana göründüğü duruma gelmiştir. Ve şimdi o yerde senin bir fani olarak hayatını sürdürmene yardım eden otlar ve ağaçlar bitiyor!
145 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.