Avrupa'yı Taşralaştırmak Postkolonyal Düşünce ve Tarihsel Farklılık

Dipesh Chakrabarty

Avrupa'yı Taşralaştırmak Postkolonyal Düşünce ve Tarihsel Farklılık Gönderileri

Avrupa'yı Taşralaştırmak Postkolonyal Düşünce ve Tarihsel Farklılık kitaplarını, Avrupa'yı Taşralaştırmak Postkolonyal Düşünce ve Tarihsel Farklılık sözleri ve alıntılarını, Avrupa'yı Taşralaştırmak Postkolonyal Düşünce ve Tarihsel Farklılık yazarlarını, Avrupa'yı Taşralaştırmak Postkolonyal Düşünce ve Tarihsel Farklılık yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Akademik tarih söylemi -yani, kurumsal bir alan olarak üniversitede üretilen "tarih" söylemi- göz önüne alındığında, bizim "Hint", "Çin", "Kenya" tarihleri olarak adlandırdıklarımız da dahil olmak üzere bütün tarihlerin egemen ve teorik öznesi "Avrupa"dır. Tuhaf bir biçimde, bütün diğer tarihler "Avrupa tarihi" olarak adlandırılabilecek bir üst üst anlatının varyasyonu olma eğilimi göstermektedir. Bu bağlamda, "Hint" tarihinin kendisi bir maduniyet konumundadır; madun özne konumları ancak bu tarih adına ifade edilebilir.
Sayfa 80 - Dergah YayınlarıKitabı yarım bıraktı
Seküler siyasal ve toplumsal kavrayışın beraberinde getirdiği ontolojik varsayımların ikisinden uzaklaşmamız gerekiyor. Bu varsayımlardan ilki insanın başka zamansallıkların üstünü örten tek ve seküler bir tarihsel zaman çerçevesi içinde var olduğudur. Ben ise Güney Asya’daki toplumsal ve siyasal modernite pratiklerinin kavramsallaştırılması
Sayfa 62 - Dergah YayınlarıKitabı yarım bıraktı
Reklam
Koselleck şunları yazmaktadır (s.200): "Birçok anlam alanıyla birlikte çağdaş tarih kavrayışımız ... ilk olarak 18. yüzyılın sonuna doğru oluşturulmuştu. Bu tarih kavrayışı Aydınlanmanın uzun teorik tartışmalarının bir ürünüdür. Örneğin önceden Tanrının insanlık vasıtasıyla harekete geçirdiği tarih vardı, fakat insanların özne ya da öznesi olabilecekleri bir tarih yoktu." 1780 öncesine diye eklemektedir Kosselleck, "tarih" daima bir tikelin tarihi anlamına gelirdi. Örneğin bir "tarih öğrencisi" olma fikri -yani genel olarak tarih fikri- açık şekilde modern döneme, Aydınlanma- sonrasına mahsustur.
Sayfa 48 - Dergah YayınlarıKitabı yarım bıraktı
"Avrupa'yı taşralaştırmak" gibi bir projeyi tarihsel olarak mümkün kılan, Hindistan gibi bir ülkedeki siyasal modernite deneyimidir. Avrupa düşüncesinin böyle bir siyasal modernite örneğiyle çelişkili bir ilişkisi vardır. Zira Avrupa düşüncesi, Hindistan'da siyasal ve tarihsel olanı kuran çeşitli yaşam pratikleri üzerine düşünmemize yardımcı olma konusunda hem vazgeçilmez hem de yetersizdir. Bu kitap, sosyal bilim düşüncesinin bu eşzamanlı vazgeçilmezliği ve yetersizliğini -hem teorik hem de olgusal kayıtlar üzerinden- incelemek görevini önüne koymuştur.
Sayfa 44 - Dergah YayınlarıKitabı yarım bıraktı
Evrensel kavramlara karşı verilen mücadele
"Postkolonyal okul, adeta tanımı itibariyle, 18 yüzyıl Avrupa'sında şekillenen ve insan bilimlerinin temelini oluşturan evrensel kavramlara -insan ve Akıl gibi soyutluklara- bağlıdır. Örneğin Tunuslu filozof ve tarihçi Hichem Djait'ın emperyalist Avrupa'yı "kendi insan vizyonunu yadsımakla" suçladığı yazılarına bu bağlanma hali damgasını vurmaktadır. Fanon'un Aydınlanmanın insan tasavvurunu terk etmemekteki direnci -Avrupa emperyalizminin bu tasavvuru yerleşimci-sömürgeci beyaz adam figürüne indirgediğini bildiği halde- bugün postkolonyal düşünürlerin küresel mirasının bir parçasıdır. Evrensel kavramlara karşı verilen mücadele bu kavramların kabulünden sonra gelir. Zira siyasal modernite koşullarından evrensel kavramları bir kenara bırakmak kolay değildir. Onlar olmasaydı modern toplumsal adalet meselelerini ele alan bir sosyal bilim de olmazdı."
Sayfa 41 - Dergah YayınlarıKitabı yarım bıraktı
Marx üzerine olan bölümün göstereceği gibi, evrenseller fikrine karşı çıkmadım fakat evrenselin modernitenin sorunlarını el alma çabamıza kaçınılmaz biçimde eşlik eden ve ancak bir tikel tarafından yeri gasp edildiğinde ana hatları görünür olan gayet değişken bir temsil olduğunu vurguladım.
Sayfa 26 - Dergah YayınlarıKitabı yarım bıraktı
Reklam
Geri13
37 öğeden 31 ile 37 arasındakiler gösteriliyor.