Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Anti-Otoriteryanizm ve İktidarın Altüst Oluşu

Bakunin'den Lacan'a

Saul Newman

Bakunin'den Lacan'a Gönderileri

Bakunin'den Lacan'a kitaplarını, Bakunin'den Lacan'a sözleri ve alıntılarını, Bakunin'den Lacan'a yazarlarını, Bakunin'den Lacan'a yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Özgürlük ile kendi olmak arasındaki ne kadar büyük bir fark var! "Özgürlük yalnızca rüyalar âleminde yaşar!". Buna karşın, kendi olmak benim tüm varlığım ve varoluşumdur,o benimdir. Kurtulduğum şeyden özgürüm, kontrol etme gücüm olan şeye sahip olabilirim... Özgür olmak gerçekten isteyemeyecğim bir şey çünkü onu yapamam, onu yaratamam:onu ancak dileyebilir ve ona talip olabilirim zira o bir ideal olarak, bir hayalet olarak kalır. Max Stirner
Foucault:Devlet, "Tarihinin herhangi bir döneminde, bu birliğe, bu bireyselliğe, bu katı işlevselliğe, ne de açıkçası bu öneme büyük olasılıkla bugünkünden daha fazla sahip olmadı;belki hepsinden öte devlet, çoğumuzun düşündüğünden çok daha sınırlı önemi haiz olan bileşik bir gerçeklikten ve mitleştirilmiş bir,soyutlamadan başka bir şey değildir. "
Reklam
Bakunin bilimi ve bilgiyi, dinsel sersemletme yoluyla işleyen bir iktidarın maskesini indirecek aletler olarak görür. Kitleler eziliyorlar çünkü cehalet içinde tutuluyorlar, bilgiden mahrum bırakılıyorlar.
"Bu iktidar biçimi, bireyi sınıflandırarak, bireyselliği yüzünden bireyi damgalayarak ,onu kendi kimliğine bağlayarak, ona hem kendisinin hem de başkalarının onda tanıması gereken bir hakikatin yasasını dayatarak gündelik hayata kendisini doğrudan tatbik eder. Bu, bireyleri özneler yapan bir iktidar biçimdir. " Michael Foucault
Foucault hapishanenin amacının kesinlikle başarısızlık olduğunu savunur:ortadan kaldırdığı iddia edilen suçluluk fazlalığını üretmeye devam etmektir amacı. Yalnızca kendisinin ihlalini üretmek yoluyla, kendi başarısızlığı yoluyla,hapishane işlemeye devam eder. Hapishane sisteminin suçluluğu süreklileştirmesinin kazanılmış bir hak olduğu aşikâr değil mi:eğer hiç suç olmasa, hapishanelere gerek olur muydu? Öyleyse Yasa'nın işleyişinde, temel ve kurucu bir kusur, iktidar yapısında bir eksiklik vardır.
Beni çevreleyen tüm insanoğulları, erkekler ve aynı şekilde kadınlar;eşit derecede özgür oldukları zaman özgür olurum. Başkalarının özgürlüğü, benim özgürlüğümü olumsuzlamak ya da sınırlamak şöyle dursun,tersine onun zorunlu koşulu ve doğrulanışıdır. Ancak başkalarının özgürlüğü sayesinde gerçek anlamda özgür olurum, o kadar ku beni çevreleyen özgür insan sayısı ne kadar büyük olursa onların özgürlükleri o kadar derin,büyük ve daha kapsamlı, benim özgürlüğüm de o kadar derin ve daha geniş olur. Bakunin
Reklam
Stirner, bireye normalleştirilmiş kimliğini reddetmeyi içeren bir "ayaklanma" çağrısı yapar,böylece birey Devlet düzeniyle bağlarını koparacaktır. Bu norm takıntısını özellıkle Batı 'da,bugün dahi görmekteyiz ki burada tüm dikkatlerimiz ("etik komiteleri "tarafından gösterilen yolda) nasıl davranmamız nasıl görmemiz, kendimizi nasıl beğenmemiz, nasıl hissetmemiz gerektiği sorunları üzerine çekiliyor. Her türlü norm ihlalinin biyolojik sebeplerden kaynaklandığını düşünüldüğü ve tıbbi olarak incelendiği -bunalım, kaygı, aşırı hareketlilik ve düşük verimlilik için hapların verildiği-"biyo kültür "olarak adlandırılabilecek bir kültürün içinde yaşıyoruz. Artık eğlenmemizi hiçbir şekilde yasaklamayan, asla "Hayır "demeyen fakat şimdi hep "Evet"(yapabilirsin ve yapmalısın!) diyen kültürel bir süperego var: eğlenmeye yönelik emir var; mutlu ol,tüket, "iyi yaşam "için uğraş, tatmin bul,dolu dolu cinsel zevk yaşa, vs. Bu sadece başka bir tür normalleştirmedir -ve en az önceki yüzyılların ahlaki kodları kadar tahakküm altına alıcı, buyurgan ve acımasızdır. Kürşad Kızıltuğ
Başka birinin özgürlüğüne duyulan saygı insanların en yüksel vazifesidir. Tüm ahlakın temeli budur ve başka bir temeli yoktur. Mihail Bakunin
(...) Hegel'den farklı olarak Marx'a göre, devlet sivil toplum içindeki gerilimlerin ve çelişkilerin üstesinden gelemez ve bundan ötürü de aşılmalıdır. Bu yüzden Marx, devletin genel oy hakkı yoluyla ilga edilmesinden söz eder.
Marx'a göre, devlet kendisini daima genelmiş gibi tasvir eden özel bir devlettir. Genelliği ve sivil toplumdan bağımsızlığı, yalnızca temsil ettiği -özel mülkiyet gibi-özel ekonomik çıkarlar için bir maskedir.
Sayfa 46
299 öğeden 191 ile 200 arasındakiler gösteriliyor.