Puan

8.910 üzerinden
64 kişi
Bir Dostu Dinlerken
8/10
·169 syf.·
2025 27. kitabı
Sâmiha Ayverdi bu eserinde yakın dostu ve manevi rehberi olan hocası Kenan Rifai'yi anlatıyor. Kenan Rifai, Osmanlı’dan Cumhuriyet’e kadar uzanan dönemde, derin ilmi ve irfana sahip, mutasavvıf ve eğitimci kimliğiyle önemli bir şahsiyet olmuştur. Sâmiha Ayverdi, bu kıymetli hocasını eserinde ismen değil, “Dost” ifadesini kullanarak anlatıyor. Eserin başında, yakın dostunun kısa biyografisi yer alıyor. Farklı şehirlerde yaşadıkları, ilmi hayatı, manevi yolculuğu ve bu yolda gösterdiği dimdik tavrının ve duruşunun kısa şekilde aktarımı mevcut. Bu kısımda, dostunu ilmen, fikren ve kişilik yönünden tanımış olmakla birlikte, dönemin toplumsal ve siyasi arka planına da aşina oluyoruz. Bu kıymetli dostu ve hocasının, aforizmaya benzeyen, muhtemelen konuşmalarından derlediği fikirlerine yer veriyor. Genel olarak Kenan Rifai’yi, maneviyatı hakikatin en yalın ve sarsıcı yönüyle, tam olarak bir dost edasıyla aktardığı enfes cümlelerle karşılıyoruz. Kişinin nefsine ağır gelebilecek, kimine göre “dost acı söyler” tabirini karşılayacak türden, öğüt veren, hakikat üzere söylenmiş kelamlar hepsi de. Kelamlar, kişinin içsel sorgulamasına, hakikati yaşama boyutuna, dünyayı algılayış biçimine geniş bir bakış açısı sunan; sadece bireysel boyutta değil, toplumsal ve siyasal açıdan da eleştiri ve yorum getiren ve bana kalırsa “manevi akılla” bir fikri hareket barındırıyor. Gönüllere hitap etmesinden ziyade, kişinin aklen ve manen silkelenmesine yol açan bir özellikte diyebilirim. Aklı doyururken gönle ulaşan kelamlar beni benden alıyor her zaman. Çünkü arkasından “denge” getiriyor. Biliyorsunuz ki, eser gönlü hoş etme derdinde değil, bilakis sarsma niyetinde.. Rifai’nin anı diyebileceğim kısa bölümlerinde, sanki kusursuz bir insan profili okuyormuşum gibi geldi. Sâmiha Ayverdi öyle kıymet veriyor ki, bazı ifadeler o
Din İslam
DostSâmiha Ayverdi · Kubbealtı Neşriyatı · 2013327 okunma
Puan vermedi
Üniversitede çok sevdiğim bir hocamın tavsiyesi ile tanışmıştım Sâmiha Ayverdi'yle. Türkçeyi kullanışına, ifade ettiklerini gönlünüzde birebir hissettirme yeteneğine hayran olmamak elde değil. "Yazarlık yeteneği böyle bir şey olsa gerek" diyorum her bir kitabını okuyuşumda. Her paragrafı için ayrı bir şerh düşülmesi gereken, özel bir kitap. Kıymetli bir dostumdan ayrılıyor gibiyim..
DostSâmiha Ayverdi · Kubbealtı Neşriyatı · 2013327 okunma
Reklam
Necip Fazıl ve Samiha Ayverdi
8/10
·184 syf.··
2020 40. kitabı
·
6 günde okudu
·
Okunma: 15 Eylül 2020 16:00
. Necip Fazıl şeyhi Abdulhakim Arvasi'yi anlattığı kitabında hocasından ismi ile bahsetmek istemediği için adı ile anmaktan kaçınır ve kendisinden "O" diye bahseder. Nitekim kitabın adı da "O ve Ben"dir. "Ben ve O" olmaması dikkat çekicidir. Samiha Ayverdi de benzer şekilde hocasını ismi ile anmaz. Hocasından "Dost" diye bahseder. Nitekim kitabının adı da "Dost" tur zaten. "Dost ve ben" koymayarak kendisini silmiş, Necip Fazıl'a göre hocasını bir nebze daha öne çıkarmıştır. Öncelikle Samiha Ayverdinin dili harikulade. Dikkat ederseniz kitabın dili demiyorum, yazarın dili harikulade. Yazar o kadar derin bir üslup sahibi ki bunun sadece bu kitabına nüfus etmeyeceğini görebiliyorsunuz. Açıkçası bu kadar çarpıcı ve liyakat sahibi bir üslubu sadece Cemil Meriç'te okumuştum, hayran oldum. Kitaba gelirsek, kitap Samiha hanımın hocası Kenan Rifai'nin sohbetlerini bizlere sunuyor. Bir mutasavvıf olan Rifai'nin genelde ahlak ve dünya üzerine söylediği kelamlar okuyucu etkiliyor. Her mutasavvuf gibi basit olması karşın ruha tesir eden bir konuşması var. Dünyanın nankörlüğü üzerine sohbetlerini özellikle beğendim. Pek nadir sıkıldığım yerler de olmadı desem yalan olur ama Samiha hanımın üslubu bu kısımları da benim için zevkle okunabilecek hale getirmeye yetti. Nitekim kendisi vasat bir fıkra anlatsa muhtemelen gülmem ama hayranlıkla dinleyebilirim. Neyse kısacası güzel kitap efendim, tavsiyemiz olsun. Bu kitabı beğenenlerin Necip Fazıl'ın "O ve Ben" ini de beğeneceğini düşünüyorum. O da ikinci tavsiyem olsun. Kenan Rifai Necip Fazıl Kısakürek Cemil Meriç O ve Ben Etimoloji İçerikli Youtube Sayfamıza Göz Atmak İçin ↓ youtube.com/channel/UCf5PEm...
Din
DostSâmiha Ayverdi · Kubbealtı Neşriyatı · 2013327 okunma
Samiha Ayverdi, Dost
10/10
·184 syf.··
2021 4. kitabı
·
34 günde okudu
·
Okunma: 05 Mayıs 2021 17:17
İşte kitap dediğin ... Bazı kitaplar vardır ki okuduktan sonra biraz sarsılır insan. Bir tutam saçı beyazlar belki, kabuk değiştirmenin o ağrılı sancısını hisseder. Bazı kitapları okuduktan sonra hakikatın ağırlığı altında beliniz bükülür fakat şükredersiniz böyle bir kaleme rast geldiğiniz için . Artık hiçbir şey eskisinin aynısı olmayacaktır. Ufak da olsa bir değişim zorunludur okuduktan sonra . Örneğin çıkardığınız çorabı oraya buraya fırlatmaktan vazgeçeceksiniz ya da komşularınızla yaptığınız beygir muhabbeti sizi eskisi kadar mutlu etmeyecek. İşte bazı kalemler, dört duvarın arasında gelip hayatınıza dokunur ve sizi rahatsız eder. Oturduğunuz o rahat fakat anlamsız koltuğu şöyle bir sallar. Değişime hazır olamayanların, hayatın anlamsız çukurundan çıkmak istemeyenlerin dışında herkesin okuması gereken bir başyapıt. İnceleme yazısından ziyade bir alkış yazısı oldu fakat alıp siz inceleyin.
DostSâmiha Ayverdi · Kubbealtı Neşriyatı · 2013327 okunma
8/10
·184 syf.··
Beğendi
·
2020 11. kitabı
·
3 günde okudu
·
Okunma: 26 Nisan 2020 12:29
Samiha Ayverdi'nin yine nefis Türkçesiyle manevi mürşidi Hz. Kenan'ı Rifai'yi anlatan(kısmen) bu kitap özellikle içinde ihtiva ettiği Kenan Rifai hazretlerinin nüktedan sözleri dolayasıyla okunmayı hak ediyor. Bendenize göre kitap nicelik bakımından 5 kısıma ayrılmış. 1. Kısımda ; Kenan Rifai (hz) 'nin maarif hayatı 2. Kısımda ; Semiha Cemal hanımefendiye ayrılmış küçük bir yazı, 3. Kısımda ; Yazarımız Samiha Ayverdi ile Semiha cemal Hanımefendiler'in derledikleri Kenan Rifa'i (hz) ' nin sözleri, 4. Kısımda : Kenan Rifa'i (hz)'nin yakınında bulunmuş kimselerin hatıratları, 5. Kısımda; Geçmiş bağlamında Kenan Rifai (hz.)'nin yaşayışı ve görüşlerinin tarih bağlamında yazarımızca değerlendirilmesi. Esasen kitap Semiha Ayverdi'nin diğer kitapları gibi geçmişimiz ve günümüzün ayrımı olan ortamda yaşanmış hatıratları aktarmasıyla vede nüktedan ve latifeli sözleriyle, her insana faydalı olacaktır. Okuyabilirsiniz. Buraya birkaç alıntı ekliyorum: # Velilerin gayesi, Ademoğlunu cemiyetin hür adamı yapmaktır. Zira kendileri hürdürler. # Aklı ve zekayı taçlandıran terbiye, büyükleri de küçüklere karşı saygılı olmaya zorlayan pedagojik bir anlayış değil midir? # işte bu şuuraltı eşkiyasını(nefs) sindirmekte bir vasıta olan o meclisler ne güzeldir. Zikir, sema, saz ve sözün avladığı insandan beklenen kendini bilip nefsini temizlemek ve Muhammedi ahlak öle zırhlanmak değil midir? #"Kulaklarımı, gözlerimi büyük müsamelerimi, cisim ve ruhumu kaplayan ilahi kudret içinde, hala mı: Ben! diyen seda mevcut? Ya Rabbi! Onu ez, yok eyle! " diyen Semiha Cemal. # # Bu kadar yeter dostlar. Çünki çok uzadı... İstifadeli okumalar dilerim. Huzarla kalın, Vesselam.
1000Kitap
DostSâmiha Ayverdi · Kubbealtı Neşriyatı · 2013327 okunma
Reklam
Reklam