Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Kötülük Kavrayışı Üzerine Bir Deneme

Etik

Alain Badiou

Etik Sözleri ve Alıntıları

Etik sözleri ve alıntılarını, Etik kitap alıntılarını, Etik en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
“Arzu, yani arzu denen şey, hayatın korkaklar yaratmasının hiçbir anlamı olmayacağını kanıtlamaya yeter.” J. Lacan.
Sayfa 63 - Metis Yayınları. 3. Basım. Aralık 2013. Çeviren: Tuncay Birkan.
Tek sahici etik, hakikatlirin etiğidir - daha doğrusu tek etik, hakikat süreçlerinin, dü n yaya bazı hakikatler getiren emeğin eti­ ğidir. Etik Lacan'ın, Kant'a ve genel bir ahlak anlayışına karşı psi­ kanaliz;<< etiğini tartışırken benimsediği anlamda ele alınmalıdır. Etik diye bir şey yoktur. Sadece bir şeyin etiği (siyasetin, aşkın, bilimin, sanatın etiği) vardır.
Reklam
Ahlak etik değildir. İkisi arasın da çok fark var.
"İnsan hakları", Kötülük görmeme hakları demektir: İnsa­ nın hayatının (cinayet ve idam dehşeti), bedeninin (işkence, zu­lüm ve açlık dehşeti) ya da kültürel kimliğinin (kadınların, azınlıklara vs. aşağılanması dehşeti) taciz edilmemesi ya da kötü muamele görmemesi hakına işaret eder.
Kötü, İyi'nin kendisinden türediği şeydir, tersi doğru olamaz.
Bildiğimiz gibi zorunluluğa verilen modem ad, "iktisaftır. Parla­ menter rejimlerimizin, üzerinde zorunlu görünen her şeyi peşinen onaylamaya mahkum edilmiş bir öznellik ve bir kamuoyu örgüt­ ledikleri temel iktisadi nesnelliktir - adlı adınca söy !ey elim: Ser­ maye'nin mantığıdır. İşsizlik, üretim anarşisi, eşitsizlikler, el emeğinin bütünüyle değersizleşmesi, yabancılara eziyet edilme­ si: Bütün bunlar, hava kadar değişken olan (iktisat "bilim"inin öngörüleri meteorolojininkilerden daha da belirsizdir), ama görü­ nüşte bitmek bilmez katı dış kısıtlar tarafından biçimlenen bir du­ rum etrafındaki aşağılık mutabakatın birer parçasını oluşturur.
Etik, toplumlarımızın evrensel diye sunulabilecek bir gelecekleri olmayışının da etkisiyle, bir nihilizm figürü olarak ele alındığın­ da, birbirini tamamlar nitelikte iki arzu arasında gidip gelir. Bun­ lardan birincisi, bizim "Batılı" konumumuza özgü düzenin -diz­ ginsiz ve hissiz bir ekonominin bir hukuk söylemiyle iç içe geç­ tiği düzenin-meşruiyetinin küresel olarak tanınmasını sağlama­ ya çalışan muhafazakar bir arzudur. İkincisi de, hayat üzerinde tam bir hakimiyet kurma im k anını, bir ve aynı jestle hem savu­ nan hem de gömen -ya da var olanı "Batı'nm" ölüm üzerindeki hakimiyetine mah k um eden- canice bir arzudur.
Reklam
Yine de asıl güçlük başka bir yerden, çelişkili haleti ruhiyemden kaynaklanıyordu. Bir yandan sahici bir öfkenin yönlendirmesi altındaydım. Dünya bir "etik" çılgınlığına boğazına kadar batmış haldeydi. Herkes siyaseti fikirsiz bir ilmihalin ikiyüzlülüğüyle karıştırmakla meşguldü. Ahlaki terörizm kılığına bürünmüş entelektüel karşı-devrim, Batı kapitalizminin rezaletlerini yeni evrensel model diye dayatıyordu. Sözde "insan hakları", yeni özgür düşünce biçimleri yaratmaya yönelik girişimleri her alanda yok etmeye hizmet ediyordu.
Hayatta siyasi olmayan hiç bir şey yoktur.
in­san hakları" açısından ele alındığından -halbuki her zaman siya­si bir durum vardır; siyasi bir düşünce ve eylem gerektiren, ken­di otantik aktörleri olan bir durumla karşı karşıyayızdır
Etik Lacan'ın, Kant'a ve genel bir ahlak anlayışına karşı psikanaliz;<< etiğini tartışırken benimsediği anlamda ele alınmalıdır. Etik diye bir şey yoktur. Sadece bir şeyin etiği (siyasetin, aşkın, bilimin, sanatın etiği) vardır
... halbuki ortaya bir İyi koymadan Kötünün apaçık bir şeymiş gibi görülemeyeceğini ...
Reklam
İnsan, kendini bir kur­ban olarak tanıma kudretine sahip varlıktır
.. kötü ancak iyi'yle yaşanan bir karşılaşma sayesinde mümkündür.
Sayfa 88
Ancak sahici bir sapkınlık yüzünden k.' i iltürel görecilik teme­li üzerinde bir "etik" inşa etmeye kalkıştık ve bunun için korkunç bir tarihsel be del ödeyeceğiz. Çünkü buna kalkışmak, salt olum­ sal bir durumun bir Yasa kurabileceğini zannetmek demektir.
Her halükarda özneleşme ölümsüzdür ve insanı insan ya­par. Bunun ötesinde yalnızca biyolojik bir tür, hiç de cazıp sayı­lamayacak " tüysüz bir iki ayaklı" Varlık.
BUGÜN genellikle kullanıldığı şekliyle, "etik" terimi her şeyden önce insan haklarıyla -ya da onun türevi olarak, canlı varlıkların haklarıyla- ilgilidir
294 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.