Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Farabi ve İbn Haldun'da Siyaset

Lokman Çilingir

Farabi ve İbn Haldun'da Siyaset Gönderileri

Farabi ve İbn Haldun'da Siyaset kitaplarını, Farabi ve İbn Haldun'da Siyaset sözleri ve alıntılarını, Farabi ve İbn Haldun'da Siyaset yazarlarını, Farabi ve İbn Haldun'da Siyaset yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Böylece Kant’ın “Tek bir (gerçek) din vardır, ama inancın çeşitli türleri olabilir.”
Çünkü bir Tanrı’ya inanç, bizi dine ve dolayısıyla teoloji sahasına vardırır.
Reklam
Çünkü bilgisiz halk “ kendi arzu ve isteklerinin elde edilmesini kolaylaştıran, onların elde edilmesinin yolunu açan ve onları koruyan bir yönetici ister.”
Bilgisiz (cahil) toplumda hırs, düşmanlık ve adaletsizlik vardır. Bilgisiz şehir halkının en çok değer verdiği şey kuvvettir. Dolayısıyla güçlü olan ve herkese hükmeden kişi en mutlu kişi kabul edilir.
141 syf.
7/10 puan verdi
·
3 günde okudu
Kitabın isminden yaptığım "Herhâlde bu kitapta, Farabi ve İbn Haldun'un yönetim, devlet ve toplum tasavvurları anlatılmıştır" çıkarımım beni yanılttığı için, açıkçası okurken biraz hayal kırıklığına uğradım. Eserin başlangıcında, verilen tarihî bilgilerin hata payı maalesef yüksekti. Bunlara rağmen kitabı okurken siyasetin daha geniş yelpazeye yayıldığını gördüm, bu anlamda kitap benim ufkumu açtı diyebiliriz. Kitaptan tam olarak umduğumu bulamasam da beni tatmin eden güzel tarafları da vardı. Farabi ve İbn Haldun'un şahsiyet olarak tasavvurlarımda farklı pencereler açıldı.
Farabi ve İbn Haldun'da Siyaset
Farabi ve İbn Haldun'da SiyasetLokman Çilingir · Elis Yayınları · 200910 okunma
Farabi'nin rasyonel toplum anlayışı ile İbn Haldun'un ampirik, olgucu toplum anlayışı birbirlerini tamamladıklarında din-devlet ilişkisi ile siyaset bilimi ve felsefesi alanında önünüzde çok geniş ufuklar açılabilir.
Sayfa 133 - Araştırma YayınlarıKitabı okudu
Reklam
İbn Haldun, tarihi haberlerin doğru olarak kabul edilmesinin ön şartı olarak onların "imkansız olmamasını" gösterir. O, "imkansızlıktan" ilkin bir haberin mantıksal olarak çelişkisiz bir şekilde kabul edilemeyişini, ikinci olarak da onun sosyal ve kültürel şartlara yani umranın tabiatına uygun olmayışını anlar.
Sayfa 102 - Araştırma YayınlarıKitabı okudu
İbn Haldun'un kurmuş olduğu "umran" adlı bilimin konusu, "beşeri umran ve insani içtima" yani toplumsal varlık alanıdır.
Sayfa 99 - Araştırma YayınlarıKitabı okudu
İbn Haldun bize ilk bakışta bir tarih felsefesi veya toplum bilimci gibi gelse de onun esas ilgisi, siyasi olaylar ve bu olaylar arasındaki kural ve bağlantıların tespitine yöneliktir. Onun çıkış noktası olan tarih disiplinine bakışında da kendine özgü yöntemi belirgin bir şekilde kendini gösterir.
Sayfa 90 - Araştırma YayınlarıKitabı okudu
Farabi doğuştan yetenekli olmasına karşın hiçbir eğitim sürecinden geçmemiş bir kişinin yönetim mesleğinde, eğitilmiş olana karşın ikinci planda yer alması gerektiğini savunur.
Sayfa 71 - Araştırma YayınlarıKitabı okudu
Reklam
Şimdi sorgulanması gereken şey, demokratik toplumun niçin bilgisiz toplum yapılarından biri olarak kabul edildiği veya erdemli bir şehir olmasının önündeki engellerin neler olduğudur. Bu noktada Farabi'nin en önemli çekincesinin, bu toplum yapısında her tür arzunun var olduğu ve bunların arasında iyiden yana yapılan tercihlerin genel bir eğilim oluşturmadığı, dahası seçme özgürlüğünün bir ilke olarak kabul edildiği, bunun da kötü olanı dışta bırakmadığıdır. Bir başka ifadeyle, özgürce seçim ve özgürlük bu haliyle serbestlik, bağımsızlık anlamında her tür sahte ve geçici mutluluğu ilkesel olarak içermektedir.
Sayfa 70 - Araştırma YayınlarıKitabı okudu
Bilgisiz (cahil) şehrin halkları, mutluluğa uzaklıkları açısından sınıflandırılır. Bunların başında, mutluluğu zorunlu maddi ihtiyaçlarını karşılamaktan ibaret sayan "zaruret şehri" gelir, bunu diğer bilgisiz şehirler olan "zenginlik şehri", "bayağılık ve düşüklük şehri", "şeref şehri", "güç, kuvvet şehri" ve "demokratik şehir" izler.
Sayfa 68 - Araştırma YayınlarıKitabı okudu
Erdemli bir toplumda adalet ve huzur hüküm sürer. Bunun karşıtı bilgisiz (cahil) toplumda hırs, düşmanlık ve adaletsizlik vardır. Bilgisiz şehir halkının en çok değer verdiği şey kuvvettir. Dolayısıyla güçlü olan ve herkese hükmeden en mutlu kişi kabul edilir.
Sayfa 68 - Araştırma YayınlarıKitabı okudu
İnsanların zorunlu olarak bir araya gelmesiyle oluşan toplumun ana gayesi, insanları hakiki mutluluğa eriştirmektir.
Sayfa 57 - Araştırma YayınlarıKitabı okudu
32 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.