Felsefe - Din İlişkileri kitaplarını, Felsefe - Din İlişkileri sözleri ve alıntılarını, Felsefe - Din İlişkileri yazarlarını, Felsefe - Din İlişkileri yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
İbn Rüşd, din ile felsefeyi telif etmiyor, birbirinden ayırıyor, saha ve sınırlarını gösteriyor, imanla vahyin yetkilerini tespit ediyor, demek de mümkündür.
Öncelikle büyük düşünür hakkında
kısa bir bilgi verelim .
1126 da bugün ki İspanya’nın Kurtuba bölgesinde doğan Batılılarca “Averroes”.
Latin dünyasında “Commentator
diye bilinen İbn Rüşd Aristo'yu Avrupa'ya yeniden tanıtan yegane insan . İslam felsefesinde Aristocu bir akım olarak bilinen meşşailiğin temsilcisi ve öncüsü olan
Şüphe yok ki, bir varlık ne kadar büyük olursa, o varlık hakkında bilgisiz olmak, o varlık için o ölçüde bir haksızlık olur. Hidayete erdiren ve doğruya muvaffak kılan Allah'tır.
Gazali kitap yazarken belli bir mezhebe tabi olmayı lüzumlu görmediğini belirterek fıtraten istidadlı olanları uyarmıştır. Gerçekten de Gazali Eşarilerle Eşari (ve kelamcı), süfilerle birlikte süfi ve nihayet filozoflarla filozof olmuştur.
Meşşai filozofları der ki: Mukaddes ve müteal olan Allah esas itibariyle cüziyatı bilmez.'' sözünü söylerken ve bunu onlara nispet ederken Gazali hataya düşmüştür. Gazali'nin iddiasının tam tersine Meşşai filozofları şöyle derler: ''Yüce Allah cüziyatı bilir fakat onun cüziyatı bilmesi bizim cüziyatı bilmemiz cinsinden değildir.'' Bunun sebebi de şudur: Bizim cüziyat hakkındaki bilgimiz, eşyanın ma'lülü ve neticesidir. Onun için de bilgimiz, bilinen şeyin hudüsü ile hadistir, onun değişmesi ile de değişir. Hakk Subhanehu ve Teala hazretleri'nin varlık hakkındaki bilgisi, bunun tam tersidir. Zira Allah'ın ilmi, mevcud denilen malumun illeti ve sebebidir. Bu duruma göre iki ilimden birini diğerine benzetenler, yekdiğerine zıt olan şeylerin zatlarını ve özelliklerini bir saymış olurlar. Bu ise bilgisizlikteki derecelerin son merhalesidir.
Gazali, et-Tehafüt diye bilinen eserinde üç konuda bu filozofları kesin bir biçimde tekfir etmiştir. Bu konular şunlardır:
1- Alemin kıdemi ve ezeliyeti konusundaki görüşleri.
2- Allah Teala cüziyatı bilmez, demeleri -ki Allah bundan müteal ve münezzehtir.
3- Cesetlerin haşri ve ahiret halleri konusundaki nasları te'vil etmeleri.
Cevap: Gazali'nin bu konudaki sözlerinden öyle anlaşılmaktadır ki, o bu meselelerde Farabi ile İbn Sina'yı kesin bir biçimde tekfir etmiş değildir. Çünkü Gazali Kitabu't Tefrika isimli eserinde, icma'nın aşılması sebebiyle yapılan tekfirin kesin olmadığını, ihtimal mahiyetinde olduğunu açıkça ifade etmiştir.