Gösteriş (Kadınlar, Tarih Feminizm)

·
Okunma
·
Beğeni
·
564
Gösterim
Adı:
Gösteriş
Alt başlık:
Kadınlar, Tarih Feminizm
Baskı tarihi:
Ağustos 2015
Sayfa sayısı:
272
Format:
Karton kapak
ISBN:
9789750726200
Çeviri:
Duygu Akın
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Can Yayınları
"Görünmeyen kadını görünür kılma çabası" ya da Gerda Lerner' in ifadesiyle "Kadınların tarihöncesinden kadın tarihine geçiş" aşaması... İyi kötü bir erkek tarihi yazılmış yazılmış olmasına da, kadının tarihi hâlâ emekleme safhasında. Her zaman "meçhul askerden daha meçhul birisi vardır: meçhul askerin karısı".

Britanyalı sosyal tarihçi Carol Dyhouse çalışmalarını özellikle toplumsal cinsiyet alanında yoğunlaştıran önemli bir araştırmacı.Dyhouse, Gösteriş başlıklı bu kitabında dikkatini kadınlığın, kadın bedeninin kamusal alanda sergilenmesine çeviriyor.Bazen biraz öncesine, bazen biraz sonrasına atıfta bulunsa da objektifini 20.yüzyıla, tüketim çağı kültürüne odaklayarak kadın kimliğinin tarihsel gelişiminin incelenmesine katkıda bulunuyor. Bunu yaparken klasik tarihçinin pek de gönül indirmeyeceği kaynaklara yöneliyor Dyhouse: Alışılagelmiş literatürü değerlendirmenin yanında, tekstil müzelerine dalıyor, dönemin moda dergilerini karıştırıyor, Hollywood filmlerinde iz sürüyor, öne çıkan kimi isimlerin hayat hikâyelerini merak ediyor, parfüm adlarındaki sembolleri anlamlandırıyor...

Bir yanıyla kadın vurgulu alternatif bir 20.yüzyıl tarihi sunuyor bize; öte yandan, şu kışkırtıcı soruyu da gündeme getiriyor: "Gösteriş" kadınların ataerkil düzene sakince boyun eğmesi midir, yoksa tam tersine bu düzeni kendi silahıyla vurarak erkek egemen sisteme bir meydan okuması mıdır?
(Tanıtım Bülteninden)
Kitaba henüz inceleme eklenmedi.
1960 başlarında kızların yaklaşık dörtte üçü on beş yaşında okulu terk ediyor­du. Kadınların çoğu sosyal statülerini emek piyasasında çaba harcamak yerine, başarılı bir erkekle evlenerek geliştir­menin daha kolay olduğunun farkındaydı. "Kapatma kadın" olmaya gıpta etmekse hala kurnaz bir kariyer hamlesiydi. Erkek hamiden -ideal olarak kocadan- gelecek bir kürk man­to, başarıya ulaşmış olmanın kanıtı olarak görülebiliyordu
Geçmişte sosyal kızı, orta sınıf kızını, şehir kızını ve fabrika kızını anında tanıyabilirdiniz. Her birinin kendine özgü tarzı, elbisesi ve kendini taşıyışı vardı... Oysa şu zamanlarda üst ve alt kesimler halen ayırt edilebilir olsa da, orta kesim ve kesimler arasındaki tüm küçük kesimler kaynaştı. Bir mağaza tezgahtarıyla aktris arasındaki fark ancak incelikli ve yakından plan gözlemle fark edilebiliyor.
Settle 1956'da Observer'a "Maaş Zarf­lı Kadınlar" başlıklı bir yazı yazmış ve yazıda kendi harcama güçlerine alışmaya başlayan kadınların evlilikle özerkliklerin­den feragat etme konusunda giderek daha gönülsüz davran­dıklarını ve kocalarına bağımlı olmayı memnuniyetle karşıla­malarının beklenmemesi gerektiğini ileri sürmüştü.
Kadınlarda modernliğin kilit işaretlerinden biri makyaj yapmak, özellikle de ruj sürmekti. 1920'lerde annelerle kız­ları arasındaki kuşak farkını en belirgin ortaya koyan şey, belki de buydu.
Bir kadının çeh­resinden yaşın izlerini fırçayla silmek onun kimliğini, gücü­nü ve tarihini silmektir.
Yeni modern kadınımız boyalı tırnaklarının ucundan permasının son kıvrımına dek özünde bağımsız. En yıkıcı silahıysa haftalık ücretinin şıngırtısında gizli. O şıngırtı erkek arkadaşına, onu artık eski zamanlardaki gibi emrine amade kılamayacağını söylüyor.
1950 sonları ve 1960'larda gençlerin edindiği yeni iddi­alılığa bolca açıklama getirildi: Gençlere eğitim alanında ve emek piyasasında sunulan fırsatlardaki artış, giderek artan refah ve Mark Abrams'ın ayrıntısıyla belgelediği yeniyetme tüketicinin yükselişi. Bu değişimlerin bazı yönleri Colin Maclnnes'in 1950'lerde Londra'da yaşayan yeniyetmeleri an­latan romanı Absolute Beginners'da [ Sıfırdan Başlayanlar] (1959) incelikli moda ve maddi kültür detaylarıyla birlikte ustalıkla temsil edilir. Söz konusu dönemde gençlerin statüsü konusunda bolca kararsızlık vardı. Uzatmalı ortaokul eğitimi ve ardından gelen iki ya da üç yıllık kolej ya da üniversite eğitimi, en azından orta sınıftan pek çokları için beraberinde bir çeşit uzatılmış yeniyetmeliği getiriyor; kişisel cinsel pratik, özerklik ve bağımsızlık gibi konularda zor sorular doğuruyor­du. Bu yıllarda evlilik yaşı dramatik bir düşüş gösterdi. Resmi reşit olma yaşı yirmi bir olsa da, daha az ayrıcalıklı kesimler­ den gençler genelde yetişkin olarak sınıflandırılmalarından çok önce evleniyorlardı. Bunun da kaygı uyandırıcı sonuçları vardı. Örneğin (değil anneler) genç babalar bile yasal olarak ev kredisi alamıyor, kontrat imzalayamıyor ya da taksitli satış sözleşmesi yapamıyordu. Aile rızası olmaksızın evlenen yirmi bir yaş altı gençlerde vasilik meselesi gibi zorlu konularla bir­likte tüm bu sorunlar devletin resmi reşit olma yaşını düşürme kararına yol açtı. Yaş 1969 'da yirmi birden onsekize indi­rildi.

Kitabın basım bilgileri

Adı:
Gösteriş
Alt başlık:
Kadınlar, Tarih Feminizm
Baskı tarihi:
Ağustos 2015
Sayfa sayısı:
272
Format:
Karton kapak
ISBN:
9789750726200
Çeviri:
Duygu Akın
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Can Yayınları
"Görünmeyen kadını görünür kılma çabası" ya da Gerda Lerner' in ifadesiyle "Kadınların tarihöncesinden kadın tarihine geçiş" aşaması... İyi kötü bir erkek tarihi yazılmış yazılmış olmasına da, kadının tarihi hâlâ emekleme safhasında. Her zaman "meçhul askerden daha meçhul birisi vardır: meçhul askerin karısı".

Britanyalı sosyal tarihçi Carol Dyhouse çalışmalarını özellikle toplumsal cinsiyet alanında yoğunlaştıran önemli bir araştırmacı.Dyhouse, Gösteriş başlıklı bu kitabında dikkatini kadınlığın, kadın bedeninin kamusal alanda sergilenmesine çeviriyor.Bazen biraz öncesine, bazen biraz sonrasına atıfta bulunsa da objektifini 20.yüzyıla, tüketim çağı kültürüne odaklayarak kadın kimliğinin tarihsel gelişiminin incelenmesine katkıda bulunuyor. Bunu yaparken klasik tarihçinin pek de gönül indirmeyeceği kaynaklara yöneliyor Dyhouse: Alışılagelmiş literatürü değerlendirmenin yanında, tekstil müzelerine dalıyor, dönemin moda dergilerini karıştırıyor, Hollywood filmlerinde iz sürüyor, öne çıkan kimi isimlerin hayat hikâyelerini merak ediyor, parfüm adlarındaki sembolleri anlamlandırıyor...

Bir yanıyla kadın vurgulu alternatif bir 20.yüzyıl tarihi sunuyor bize; öte yandan, şu kışkırtıcı soruyu da gündeme getiriyor: "Gösteriş" kadınların ataerkil düzene sakince boyun eğmesi midir, yoksa tam tersine bu düzeni kendi silahıyla vurarak erkek egemen sisteme bir meydan okuması mıdır?
(Tanıtım Bülteninden)

Kitabı okuyanlar 4 okur

  • Fatih CAFER
  • Pelin Anılan
  • Betül Acar
  • Sena

Kitap istatistikleri

Okur puanlamaları

10
%0
9
%100 (1)
8
%0
7
%0
6
%0
5
%0
4
%0
3
%0
2
%0
1
%0