Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Yeni Bir Dünyanın ve Peygamberin Doğuşu

Muhammed

Maxime Rodinson

Muhammed Gönderileri

Muhammed kitaplarını, Muhammed sözleri ve alıntılarını, Muhammed yazarlarını, Muhammed yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Bu ilahi varlıkların sayısı ve her birine verilen önem , kabileden kabileye değişiyordu fakat en önemlileri , bütün arap yarımadasında saygınlık kazanmıştı. bunların başında da allah (el-ilah, tanrı) gelmekteydi. ilahi ve kutsal dünyayı en yüksek şeklinde benliğinde toplayan allah, evrenin yaratıcısı ve imanın bekçisi sayılırdı. hicaz'da üç ilahe (tanrıça), ''allahın kızları'' olarak başta geliyordu: önce herodotos'un alilat olarak andığı allat (el-lat ya da lat) vardı. ismi doğrudan doğruya ''ilahe'' anlamına gelen ellat'ın sabah yıldızı'nı (venüs ya da zühre) temsil ettiği söylenebilir. elenleşmiş araplar ise allat'ı, eski yunan tanrıçalarından athena'yla özdeşleştirir. allat'ın ardından , başka birtakım kaynakların venüs'le özdeşleştirdiği ve ismi ''çok güçlü '' anlamına gelen uzza geliyordu. üçüncü büyük ilahe de, kader iplerini kesen makasları elinde tutan ve deniz kıyısında bir tapınağı bulunan kader tanrıçası menat'tı.
Kuran'ın asıl şekli olarak, bunların içinden bir tanesi kabul edilmiştir. Bu kesin Kuran'da sureler, "birinci hariç, en uzundan en kısaya doğru olmak üzere mekanik bir tarzda sıralanmış bulunmaktadır. Yani bugün elimizde bulunan Kuran metinlerindeki (ve tabii çevirilerindeki) sıralanışın, gerçek kronolojik sıra ile yakından uzaktan bir ilgisi yoktur.
Reklam
Arapların daha sonra anlattığına göre, birliklerin yenilgisi üzerine umutsuzluğa kapılan yakışıklı yahudi hükümdar, atını denize sürmüş ve suların ortasında gözden yitip gitmiştir.
Özgür düşünce ve İslam
Muhammed'e bağlananlar, o zamanki Mekke'nin en özgür düşünceli insanlarıdır. Bu bağlanışta, yen, doktrinin dini üslubunun belirleyici rol oynadığı kesindir fakat bu kimseleri yeni dine taraftar olmaya yönelten şeyin, Mekke toplumunun yönetici tabakalarında hakim olan konformist anlayışa karşı takındıkları özgür düşünceli tavır olduğunda kuşku yoktur.
Sayfa 133 - DorukKitabı okudu
Muhammed'in Ölümü ve Halifeliğe Geçiş
Peygamber ölmüştü ve bu yabancılara boyun eğmek için hiçbir sebep kalmamıştı ortada. Beni Saide aşiretinin ambarında toplanarak, öz çıkarlarını en iyi nasıl koruyabilecekleri konusunda sıkı bir tartışmaya girdiler. Aralarındaki en nüfuzlu kişilerden birini, Sa'd Ibn Übade'yi Medine reisi seçmeye karar verdiler. Muhammed'in evinde bulunan Ebu Bekir, haberi alır almaz öteki iki siyasiyi, Ömer'le Ebu Übeyde'yi de toparlayıp ambara koştu. Medineli Avs kabilesinin reisi de yetişip katıldı yolda onlara. Öteden beri Hazreclerle çekişmekte olan Avslar, şehirde iktidarın rakiplerine gelmesini asla istemiyorlardı. Telaş ve şaşkınlık Medine'deki öteki kabilelere de sıçramıştı ve hiçbiri, kendilerinin yokluğunda alınacak bir kararın kurbanı olmaya niyetli değildi. Akşam karanlığı çöküyordu Medine'ye ve bütün bu insanlar Ayşe'nin küçük kulübesinde yatan cesedi unutmuş gibiydiler.
Sayfa 330 - Doruk YayınlarıKitabı okudu
Ebu Süfyan, Yezid ve Muaviye'nin Müslümanlığı
Her toplulukta eskiler, uzun bağlılıkların sonucu olarak, sonradan yeni yöneticilerin çeşitli oportünist nedenlerle bozup deforme ettikleri ilk prensiplere sadık kalır ve bu yüzden de yöneticilerin başına önemli problemler çıkarırlar. Kolaylıkla muhalefet cephelerine sürüklenir, hafif ya da şiddetli temizlik hareketlerinin başlıca hedefi olurlar. İşte Mekke'nin alınışından sonra, o zamana kadar Müslümanlığın büyük düşmanı durumundaki Kureyşliler -onların İslamiyet'i kabul edişlerindeki samimiyet derecesini kuşkuyla karşılamak bile mümkündür-, birdenbire yeni devlet düzeninin en etkili, en gözde kişileri durumuna gelmişlerdi. Eski günlerin çilekeş Müslümanları işte bu sonradan gelmelere tanınan haklar ve bağışlanan zenginliklerle kirletildiklerine inanıyorlardı. Bir zamanın en büyük düşmanı sayılan Ebu Süfyan, şimdi Muhammed'in en yakınlarından biri durumundaydı. Kendi soyunun ve ailesinin (Beni Ümeyye) bireylerini Devlet düzeninin en parlak görevlerine yerleştiriyordu. Oğlu Yezid Teyme valiliğine atanmış, sonradan Müslümanların halifesi olacak Muaviye ise peygamberin katipliğine getirilmişti.
Sayfa 316 - Doruk YayınlarıKitabı okudu
Reklam
Münafık Kelimesinin Kökeni
"Münafık" kelimesiyle ifade edilen Arapça söz, aslında Hıristiyan Habeş kilisesinin yarattığı bir sözdü. Habeş dilinde kararsızları, şüpheci ve çekimser olanları, ruhu bölünmüş, inancı az kişileri ifade ediyordu... Oysa Arapçada bir de Afrika'da yaşayan bir çeşit kır faresinin dönekliğini, kaçaklığını anlatmak için de kullanılıyordu. Buna ek olarak da genç Müslümanların dilinde, Uhud Savaşı'nda döneklik edenlerin ifadesiydi.
Sayfa 220 - Doruk YayınlarıKitabı okudu
Kadın Şairin Öldürülüşü
[Esma bint Mervan'ın] şiirleri Muhammed'e ulaştırılınca Resul, çevresindekilere bakmış ve sesini yükselterek şöyle demişti : "Mervan kızının zehirli dilinden beni koruyacak kimse yok mu içinizde?" Esma'nın soyundan bir mümin oradaydı. Ümeyr ibn Adi, Bedr Savaşı'na katılmamıştı; zaten savaşa soyundan da hiç kimse gelmemişti. Bağlılığını ispat etmek amacıyla harekete geçti. Gece vakti Esma'nın evine girdi, Esma çocuklarının koynunda mışıl mışıl uyuyordu. Küçük çocuğu henüz emzik çağındaydı. İbn Adi kılıcını çekti, Esma'yı delik deşik ederek öldürdü. Ertesi gün Resul'ün karşısına dikildi, "Ya Resul! Esma'yı öldürdüm" dedi, "Allah'a ve Elçisine yardım ettin, Ümeyr!" diyerek onun gönlünü alan Muhammed'e Ümeyr şunu sordu: "Bu kadın yüzünden Ahiretle eziyet çekecek miyim, Ya Resul?" Peygamber cevap verdi: "Onun uğrunda iki keçi bile boynuz tokuşturmaz! " dedi
Sayfa 205 - Doruk YayınlarıKitabı okudu
İlk Dönem Müslümanlarda Namaz
Bizim incelediğimiz bu ilk çağda Müslüman toplumuna pek az ayin emredilmiş bulunmaktadır. Bunlar da Doğu Hıristiyanlarının yaptığı ayinlerden esinlenerek düzenlenmiş olsa gerektir çünkü bu ayinlere verilen isim, Doğu Hıristiyanlarının kendi ibadetlerine verdikleri isimdir: Salat, diz çökme, yere kapanma, vücudun üst kısmını eğerek selam verme ve kutsal metinleri okuma şeklinde geçer. [...] Bir de namazın o sıralarda, tıpkı Yahudi ve Hıristiyanlarda olduğu gibi, Kudüs'e dönerek kılındığını ekleyelim.
Sayfa 160 - Doruk YayınlarıKitabı okudu
Muhammed Öncesi Peygamberlerden Birisi, Maslama
[...] fakat bunlar arasında asıl ün salanı, Arabistan'ın merkezindeki Yamama bölgesinde yaşayan Beni Hanife kabilesine mensup, Maslama ismindeki peygamberdir. Müslüman yazarları, bu peygamberi gülünçleştirmek için ellerinden geleni yapmışlar, bu arada adamın başarısını hokkabaz numaralarına bağlamaktan ve peygamber olarak ortaya çıkış tarihini de Muhammed'in çıkışından epey sonraya kaydırmaktan geri kalmamışlardır. Bununla birlikte, yine bazı Arap tarihçilerinin kaydettiği bilgiler bu hurafelerle çatışma halindedir. Anlaşıldığına göre Maslama, Rahman yani "acıyan ve bağışlayan" adını verdiği bir Tanrı adına konuşuyordu.
Sayfa 94 - Doruk YayınlarıKitabı okudu
Reklam
Muhammed Öncesi Toplum Değerlerde Değişim
Çöl çocuklarının geleneksel erdemleri artık başarı sağlamaktan uzaktır. Elisıkılık ve para hırsı çok daha faydalı hale gelmektedir. Durumlarındaki sürekli yükselişten kibirlenmektedir zenginler. Bu yükseliş, kabileden değil, bireylerin çabasından hız alan bir yükseliştir. Kan bağları, gittikçe gevşemekte, çıkar ortaklığı üzerine kurulu bağlar gittikçe biraz daha önem kazanmaktadır.
Sayfa 60 - Doruk YayınlarıKitabı okudu
Bir Ateistin Muhammed'i Anlama Çabası
Ateistin söyleyebileceği tek şey bu insan-dışı kökenin kanıtlanmamış olarak durduğudur fakat bu, ona mesajın kendisini lekelemek için hiçbir gerekçe vermez. Dahası, insanlık durumunu aşmak için takdire değer bir çaba olarak, daha değerli bir yete bile yerleştirebilir. Sonuçta, onun bizim hala kavrayamadığımız insan aklının işlevlerinden kaynaklandığını kabul etmeye bile zorlanabilir. İnanıyorum ki, bazen onun özgün heyecan vericiliğini kavrayabilir ve bu mesajı kesinlikle kabul eden konformist inançlıların çoğundan daha fazla bu heyecanı hissedebilir.
Sayfa 13 - Doruk YayınlarıKitabı okudu
Tam nesnellik nasıl ulaşılması imkânsız bir şeyse, bile bile yanlı olmak gereğini öne sürmek de bir o kadar saçmadır.
Sayfa 354 - Doruk Yayınları
Ee hani put yasaktı?
Muhammed'in oturduğu ya da üstüne uzandığı taşlara saygı gösterilir. Bunlardan birisinin, Havran'da Mahaya'da olanının çocuk doğumunu kolaylaştırdığına inanılır. Biraz ötesinde Malikiye'de, onun içinden yemek yediği kutsal bir ağaç kase varmış. Küba'da onun içine tükürdüğü bir kuyu gösterilir, ondan sonra kuyunun hafif tuzlu olan suyu tatlılaşmıştır.
Sayfa 349 - Doruk Yayınları
203 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.