Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Tinin Görüngübilimi

Georg Wilhelm Friedrich Hegel

Tinin Görüngübilimi Sözleri ve Alıntıları

Tinin Görüngübilimi sözleri ve alıntılarını, Tinin Görüngübilimi kitap alıntılarını, Tinin Görüngübilimi en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Son; ötekileşerek kendine varan başlangıçtır yalnızca.
Reklam
ÖNSÖZ: BİLİMSEL BİLGİLENME ÜZERİNE
8. Tinin gözü zorla dünyasala çevrilmeli ve onda sıkıca tutulmalı idi; ve salt dünyasalüstünün taşımış olduğu o açıklığın dünyasalın anlamını kuşatan bulanıklık ve karışıklığı gidermesini sağlamak, ve görgülenim ya da deneyim [Erfahrung] adı verilmiş olan genelde ‘buradaki’ ve ‘şimdiki’ne dikkati ilginç ve geçerli kılmak için uzun bir zaman gerekmişti. —Şimdi tam karşıtına gereksinimimiz var gibi görünmektedir; anlam dünyasalda öylesine sıkı kök salmıştır ki, onu oradan yükseltmek de o denli zor gerektirmektedir. Tin kendini öyle yoksul gösteriyor ki, çölde salt bir yudum su ardındaki gezgin gibi, canlanmak için genelde tanrısaldan bir damla duygunun özlemini çekiyor gibi görünmektedir. Tine bunun bile yetmesinden onun yitirdiğinin büyüklüğünü ölçebiliriz.
“Her ruh kendi acısının taşıyıcısı olarak bizâtihi sanatkârdır.”
... yönetme tutkusu salt bir tutkudur, insana yabancıdır, ve dayattığı ise özgürlükten başka herşeydir.
Reklam
ÖNSÖZ: BİLİMSEL BİLGİLENME ÜZERİNE
13. Bilimin anlaşılır biçimi herkese sunulan ve herkes için eşit kılınmış olan yoldur, ve anlama yoluyla ussal bilgiye erişmek Bilime yaklaşan bilincin haklı istemidir; çünkü anlama düşünmedir, genel olarak arı ‘Ben’dir; ve anlaşılabilir olan önceden tanıdık olandır, Bilimde ve bilimsel olmayan bilinçte ortak olandır, ve ikincinin birinciye dolaysız girişinin aracısıdır.
“Bu nedenle Hakikat, sarhoş olmayan hiçbir katılımcının bulunmadığı bir Baküs şenliğidir, fakat yere düşen katılımcılar düştükleri anda çöktükleri için, bu şenlik aynı zamanda şeffaf ve basit bir dinlenmeye de tekabül eder. Bir dinlenme hali olarak görüldüğü ölçüde bu hareketin bütününde, orada kendini ayırt eden ve kendine belirli bir varlık veren şey, kendini hatırlayan, varlığı kendini bilmek olan ve kendini billişi de dolaysız varoluş olan bir şey olarak korunur.
ÖNSÖZ: BİLİMSEL BİLGİLENME ÜZERİNE
2. Tomurcuk çiçeğin açmasıyla yiter, ve denebilir ki birincisi ikincisi tarafından çürütülmektedir; gene, meyvanın görünmesiyle birlikte çiçek bitkinin yanlış bir dışvarlığı [Dasein] olarak anlatılabilir, ve bitkinin gerçeği olarak meyva çiçeğin yerini alır. Bu biçimler yalnızca ayrı olmakla kalmaz, ama ayrıca aralarında geçimsiz olarak birbirlerinin yerlerini de alırlar. Gene de akışkan doğaları onları aynı zamanda örgensel bir birliğin kıpıları [Moment] yapar—bir birlik ki, bunda yalnızca çatışmamakla kalmazlar, tersine biri öteki denli zorunludur, ve ancak bu eşit zorunluk bütünün yaşamını oluşturur.
ÖNSÖZ: BİLİMSEL BİLGİLENME ÜZERİNE
3. En kolayı iç-değer ve sağlamlık taşıyan üzerine yargıda bulunmak, daha zoru onu anlamak, en zoru ise bu ikisini birleştirerek onun dizgesel betimlenişini üretmektir.
Reklam
... yalın bir ussallığı, Evrenin, İnsanın ve Tarihinin ussal olduklarına ve ancak bu ussalığa özdeş bir dü­şünsel çaba ile kavranabileceklerine duyulan bir ön inancı, en azından bir ön sezgiyi beklemektedir. Bu hiç kuşkusuz insan dü­şüncesinin sınırsız bir bilme gücü olduğuna, karşısındaki nes­nelliği özümseyebileceğine, tüm yabancılaşmayı yenebileceğine duyulan bir inanç anlamına gelmektedir—bir özgürlük isteği.
yabancılaşmayı yenmek
Önsöz
Ve Hegel’in felsefesi çürütülmüştür —onu hecelemeyi bile başaramayanlar ya da hiç okumayanlar tarafından. Örneğin Russel’in günlük felsefesi yalnızca “anların ve ansal olayların varolabileceğine” inanan bir Hegel yaratıyordu. Popper ise “tüm işlevlerinde halkın bütün yaşamına yayılan ve onu denetleyen bütüncülcü bir devlet” kavramını Hegel’e yüklüyordu. Ve hiç kuşkusuz en etkili yanılsama Hegel’in eytişiminde özdeği, ölü olanı ve belirlenimsiz düşünüldüğünde bir kez daha ölen o boş soyutlamayı tinsellik karşısında birincil ya da temel yaparak o eytişimi ayakları üstüne doğrultan özdekçilik tarafından sunuluyordu. Bütün bunlar salt gerçek adına davranılması gereken bir konumda, nesnel olmanın, yansız olmanın doğal olarak beklendiği bir konumda bile kişisellikten, öznellikten, tutkulardan, önyargılardan bağımsızlığın ne denli güç kazanılabilir olduğunu, ya da daha doğrusu nasıl kazanılamadığını, usun nasıl yokedildiğini göstermektedir.
Sayfa 15-6, Aziz YardımlıKitabı okuyacak
ÖNSÖZ: BİLİMSEL BİLGİLENME ÜZERİNE
9. Kim ki salt içsel yücelme aramaktadır, kim ki dışvarlığının ve düşüncesinin dünyasal türlülüğünü sis içine bürümekte ve bu belirsiz tanrısallığın belirsiz hazzını istemektedir, tüm bunları bulmak için dilediği yere bakabilir; coşku içinde kendinden geçmek ve şişinmek için gerekeni kolayca bulacaktır. Oysa felsefe yüceltici olmayı istemekten sakınmalıdır.
ÖNSÖZ: BİLİMSEL BİLGİLENME ÜZERİNE
7. ‘Güzel’, ‘kutsal’, ‘bengi’, ‘din’ ve ‘sevgi’ ısırma isteğini uyandırmak için gereken olta yemleridirler; Kavram değil ama esrime, olgudaki zorunluğun soğuk ilerleyişi değil ama mayalanan coşkunluk —işte tözün varsıllığını destekleyen ve sürekli olarak genişletenler bunlar olmalıdırlar.
Önsöz
Eytişim, daha çok, Platon’un diyaloglarından da anımsanacağı gibi, kendi başına sonuçsuzdur, olumsuzdur. Eytişimsel Us çelişkisiz Anlağın katı durağan belirlenimini ortadan kaldırır, ama bu belirli birşeyin ortadan kaldırılışı olarak gerçekte saltık bir yokluk üretemez, belirli olumsuzlamadır. Sonuç açıkça görüleceği gibi salt kendisi değil, ama o denli de karşıtıdır, kendisinden doğmuş olduğu o ilk olumsuzlanandır, ya da onu özünde kapsamaktadır.
Sayfa 14-5, Aziz YardımlıKitabı okuyacak
485 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.