Yaşar Kemal ‘in İnce Memed’ine karşı bir antitez yazmış neredeyse Kemal Tahir.
“Ahlak düzeni sağlam olmayan ve soyguncularıyla başa çıkamayan bir toplum soyguncularına karşı bir hayranlık duyar “ sözünden yola çıkarak yazmış kitabı Kemal Tahir.
İnce Memed romanındaki güçlü feodal sisteme başkaldırıdan ziyade, Uzun İskender’in bireysel çıkarları ekseninde gelişiyor roman. Türk edebiyatındaki kahraman eşkiya bakış açısından çıkarak anlatıyor Kemal Tahir Uzun İskender’i . Eşkiyalara kahraman gözüyle bakan ve Uzun İskender’e özenen Maraz Ali belkide en çok etkilenen karakter romanda.
Betimlemeler ve anlatım İnce Memed kadar güçlü olamamasına rağmen hikayenin geçtiği geceki doğa şartlarını ve olay örgüsünü çok iyi kurgulamış Kemal Tahir . Bir oturuşta bitiveriyor kitap . Bunda diyalogların yoğun olması da etkili.
Nesneleri yerinde kullanılmış . Karakterler iyi seçilmiş. Toplumsal çözümlemeler barındıran, çatışmaları bol nitelikli bir eser . Kesinlikle tavsiye edilir .
“Devlet Ana” ile başlayan, “Rahmet Yolları Kesti” ile devam eden Kemal Tahir yılımın üçüncü durağı “Kurt Kanunu” oldu. Kurt Kanunu, Kemal Tahir’in fikrî anlamda bütün hünerlerini gösterdiği iddialı bir roman.
“Kurt Kanunu”, 14 Haziran 1926 tarihinde Atatürk’e İzmir’de planlanan suikast girişimi çerçevesinde ilerler. Kemal Tahir, bu romanında
Şimdinin eşkiyaları şehir yerinde, kasabaya inmiş. Kimi dükkan açmış, olmuş bir Çerçi Süleyman Ağa, kimi önüne makine uydurmuş, olmuş arzuhalci Cemal Efendi, kimisi de zaptiye memur..
"Ahlak düzeni sağlam olmayan ve soyguncularıyla başa çıkamayan bir toplum -ruhunda artakalmış barbarlık duygusunun da baskısıyla soyguncularina karşı hayranlık duyar."
- André Maurois, İngiltere Tarihi
Kemal Tahir'in okuduğum ilk kitabı olmasına rağmen gayet iyiydi.
Rahmet Yolları Kesti kitabının arka kapağında da belirtildiği gibi uzun yıllar Türk Edebiyatında kendine geniş yer bulmuş “eşkıyalık” konusuna Kemal Tahir, bambaşka bir açıdan bakmıştır. Halkın gözünde hayranlık uyandıran eşkıyalık olgusu ve gıpta edilen eşkıyalık hayatının hiç