Loti, özellikle İstanbul sosyetesinin, modernleşmeyi Avrupa âdâb-ı muaşeretine indirgemesine şiddetle karşı çıkar. Adeta Türklere, "Bizi taklit ederek bütün kıymetinizi ve hususiyetinizi yitirecek ve sıradanlaşacaksınız." der. Fransız seyyah ve yazar, İsfahan'a yaptığı ziyarette de benzer gözlemlerde bulunur.
Loti gibi Flaubert de "Şark'ı ziyaret etme zamanıdır; çünkü artık
yok oluyor, medenîleşiyor." diyerek Doğu'nun kaybolup gitmesinden duyduğu endişeyi dile getirir.