The Story of Art (Sanatın Öyküsü) adlı eserin yazarı E. H. Gombrich, Leonardo'nun Sfumato denilen ve paradok­ sun özünü teşkil eden bu üstün yaratıcılığı nasıl başardığını anlamamıza yardımcı olur: "bulanık hatlar, ve yumu­şak renkler...bir şekilden diğerine geçerken daima bizim hayalimize de bir şeyler bırakır...Bir yüz resmi çizmeyi de­neyen herkes bilir ki, ifade dediğimiz şey temel olarak iki unsurda kendini gösterir: ağzın kenarları ve gözlerin ke­narları. Leonardo'nun bilinçli olarak yumuşak bir geçişle belli belirsiz bıraktığı tam bu kısımlardır. İşte Mona Li­sa'nın bize hangi duygularla baktığından hiçbir zaman e­min olamayışımızın nedeni budur...."
Sayfa 175 - 176Kitabı okudu
Sfumato sözcüğü "puslanmış" veya "dumanla yükselmek" veya basitçe "dumanlı" olarak tercüme edilebilir. Sanat eleştirmenleri bu deyimi Leonardo'nun resimlerinin en belirgin karakteristiklerinden biri olan puslu, esrarengiz niteliğini tanımlamak için kullanırlar. Bu etki, insan için ha­rika bir metafor olup, çok sayıda ince boya katmanlarının özenli bir şekilde uygulamasıyla elde edilir. Leonardo'nun bitmez tükenmez sorgulaması ve araştırma için duyu­larını kullanmadaki ısrarı onu birçok keşfe ve içyüzünü anlama yeteneğine eriştirdi, bu aynı zamanda onu bilin­ meyenin bolluğu ile ve sonuçta bilinmeyenle mücadeleye yöneltti. Karşıtların tansiyonunu tutmada, bilinmeyeni, belirsizliği, ve paradoksu kucaklamadaki olağanüstü yeteneği, dehasının kritik bir karakteristiği idi.
Sayfa 171Kitabı okudu
Reklam
Yedi Da Vinci Prensibi şunlardır: • Curiosita - Yaşama doymak bilmeyen bir merak ve de­vamlı öğrenme için acımasız bir arayış. • Dimostrazione - Bilgiyi deneme yoluyla test etme, se­batkarlık, ve hatalardan ders alma arzusu. • Sensazione - Duyguların, özellikle hayati deneyimle­rin bir aracı olan görüşün devamlı olarak rafine edil­mesi. • Sfumato (lügat anlamıyla "Dumanla yükselmek")­ Anlaşılmazlığı, paradoksu, ve belirsizliği kucaklama arzusu. • Arte/Scienza - Bilim ve sanat, mantık ve hayal gücü a­rasında dengenin geliştirilmesi. "Bütün beyin" ile dü­şünme. • Corporalita -Zarafet, her iki eli de ustalıkla kullanabil­me, fitness, ölçülü davranma. • Connessione - Her şey ve olay arasında ilişkileri anla­ma ve değerlendirme. Sistemli düşünme.
Salvador Mundi tablosu
*1958'de koleksiyoncunun mirasçıları tarafından açık artırmaya çıkarıldığında yüz dolar bile etmedi. * Tablo 2005'te yine satışa çıkarıldı ve bir Leonardo tablosu olabileceğini düşünen bir grup sanat simsari tarafından satın alındı. *Yapılan x ışını analizi sayesinde İsa 'nin sağ başparmaginin en başta farklı bir şekilde konumlandırılmış olduğu ve bunu değiştirmek için yeni bir boya katmanı sürüldüğü ortaya çıktı. *Kızılötesi ışık ressamın sfumato bulanıklığına ulaşmak için avcunu İsa'nın sol gözünün üstündeki ıslak boyaya bastırdıgini ortaya koydu, bu son derece ayırt edici bir Leonardo teknigiydi. *Tablo 2013 yılında 127 milyon dolara satıldı.
Sayfa 331 - Tablonun Leonardo kopyası sanilirken, gerçek Leonardo tablosu çıkması serüveniKitabı okudu
Sfumato
Rönesans resmindeki dört temel teknikten biridir. Renk ve tonların buharlaşarak birbirine karışmasını ve böylece konturların görünmez olmasını sağlayan, buğulu bir gölgelemeyi ifade eder. Çoğunlukla aydınlıktan karanlığa geçişlerde kullanılır.
Mona Lisa sadece 78 santime 53 santim ebatindaydi. Kavak ağacından yapılmış bir tahta panonun üstüne boyanan resmin o buğulu havası da Vinci 'nin , birbirinin içinde kaybolan formlar anlamına gelen sfumato tarzındaki ustalığını ortaya koyuyordu.
Sayfa 134Kitabı okudu
Reklam
102 öğeden 21 ile 30 arasındakiler gösteriliyor.