Bilgelik İnsan'la ve yaşamıyla ilgili bir gerçekliği saptamaktadır; bilgelik bulmuş olandır. Felsefe ise yaşamayı kavramlarında aydınlatmaya uğraşmaktadır. ... Bilgenin görüşü yaşamanın içindedir, filozof ise kavramın içindedir.
Toprak Ana'nın [Gaia] ardından yaratıcı, birleştirici kuvvet olan sevgi (Eros) Khaos'dan çıkar. Böylece yaratmanın iki önemli ögesi ortaya koyulmuştur: madde ve kuvvet.
...hem Khaos, hem arkhe, hem töz hem de Tanrı [kavramlarının] hepsinde "nedeni kendisi olmak" veya "varolmak için herhangi bir temele ihtiyaç duymamak" söz konusudur. Öte yandan Meister Eckhard'ın "temeli olmayan temel" anlayışı bir açıklama biçimi olan "obscurum per obscurium" anlayışını da çağrıştırır.
...universum mitolojide bir bilgi objesi olarak değil, bir "yaşam gerçekliği" olarak ele alınır; yani, universum İnsan'ın var oluşunun oyun alanıdır ve İnsan orada yerini bulmak zorundadır.
[Dedüktif (tümdengelimli)] düşünme biçiminin geometriyle ortaya çıktığı savlanır. Oysa geometri bu düşünme biçiminden çıkmıştır.
...
Bu düşünme biçiminin bir başka özelliği "bir bilinmeyeni aydınlatabilmek, açıklayabilmek için başka bir bilinmeyene başvurmak"tır. Varsayım, hipotez bir bilinmeyendir. Obscurum per obscurium [Karanlık olanı bir başka karanlık olanla açıklamaya çalışmak] anlayışı yalnızca mitologiaya özgü değildir.
Ortak aklın bir işleyiş biçimi olan ... nedensellik ilkesi, akıl için dışarıdan değil, içeriden, içkin bir ilkedir; ayrı deyişle akla dikte edilmemiştir, akıl onu evrene, olaylara dikte etmektedir.
... mitoslar bilgi verirler. ... mitoslar ile bir şey gerçekleşir: tek tek şeylere, durumlara, süreçlere ad verilir. Bir şeyin adı verilmeden onun üzerine düşünülemez
Efsane daha çok tekil bir olayla ilgili anlatı olması bakımından mitostan ayrılır. Mitos ise sonuna logos eklenebilecek ölçüde geniş kapsamlı ve sistematik bağlam içinde olan bir anlatıdır.