Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Âdem vardır cismi semiz Alır abdest olmaz temiz Halkı dahleylemek nemiz Bilcümle vebâl bizdedir
Sayfa 37
Alevîlik, babadan oğula, sürüp gider, hâriçten birisi, bu yola giremez.
Sayfa 29
Reklam
XIV. yüzyıldan itibaren, dîvân teknik ve estetiğine dayanarak, yap­macık, uydurma bir dille ve aruzla meydana gelen edebiyatla halk ede­biyatı, tamamiyle ayrıldı. Artık aydın zümrenin dili ve edebiyatı, zevki ve müziği, halkın dilinden, duygusundan, zevkinden ve sazıyla kavalın­dan tamamiyle başkaydı.
Önsöz
Semah oynanmaz dönülür Cahit bey!
Bütün Bektaşi-Alevi Tekke ve çevrelerinde onun nefesleri çok yaygındır. Ne­fesleri her zaman Ayn-ı cemlerde beste ile okunmuştur. Hatta, semahlar onun nefesleri ile oynanmıştır. Elde bu­lunan Tekke musikisi içinde en çok Pir Sultan'ın nefes­leri yer almaktadır.
Her kime sorarsan ârifiz derler Baktım benden özge nâdan bulunmaz
TürâbîKitabı okudu
Kıblem sensin yüzüm sana dönerim, Mihrabımdır kaşlarının arası
Pir Sultan AbdalKitabı okudu
Reklam
Nedir neyi sevelim, neden ne istiyelim Nerden nere varalım, olduk mest ü dîvâne
Said EmreKitabı okudu
Kılı kırk yarmak
... bu isyanın ideolojisini teşkil eden heterodoks İslâm hakkında ne söyleyebiliriz? Hangi kaynaklardan yararlanabiliriz? Bir defa hemen belirtelim ki, eğer bugün elimizde Babaîler tarafından kaleme alınmış kaynaklar bulunsaydı, böyle bir problemimiz olmayacaktı. Lakin bu yazılı kaynaklar belki hiçbir zaman olmadı. Üstelik ortaçağlar
Sayfa 101 - Dergah Yayınevi, 9. Baskı Kasım 2020, İSYANIN İDEOLOJİSİ: MEHDİCİ (MESİYANİK), BAĞDAŞTIRMACI (SENKRETİK) VE MİSTİK HETERODOKS İSLÂM
Pir Sultan Kızılbaşının bestelenen güzel şiirleri
Pîr Sultan Abdal’ın birçok nefesi Alevî-Kızılbaş ve Bektaşî âyîn-i cemlerinde okunagelmiştir. “Güzel âşık cevrimizi / Çekemezsin demedim mi”; “Sabahın seherinde cümbüşe geldim / Dağlar yâ Muhammed Ali çağırır” gibi nefesleri Sünnî tekkelerinde de yaygın biçimde okunmuştur. Sadettin Nüzhet derlemesinin sonunda sabâ (güzel âşık), uşşak (aman hey erenler), araban (sabahın seherinde) ve muhayyer (ey benim divane gönlüm) makamındaki dört nefesinin notası yer almaktadır.
''Kıblem sensin yüzüm sana dönerim Mihrab'ımdır kaşlarının arası...'' ️Alevi Bektaşi Nefesleri / Abdülbaki Gölpınarlı
Reklam
Bu konuda son olarak şunları söyleyebiliriz
Özetle; Türk diline ve kültürüne, islâm dininin özüne, Türk yurdunun bütünlüğüne birlik ve beraberliğine, Atatürk ilkelerine ve inkılâplarına içten ve gönülden sahip çıkanların başta gelenlerinden biri de, Anadolu'da yaşayan Alevî ve Bektaşî inançlara bağlı insanlar olmuştur. Mehmet Eröz'ün dediği gibi: "Türkiye'de yaşayan Alevî ve Bektaşîler, İslâm dinine bağlıdırlar. Türk milletinin ayrılmaz birer parçasıdırlar. Töreleri, günlük yaşayışları, deyişleri, nefesleri, sazları-sözleriyle Türk kültürünün en özlü yanlarını korumayı başarmışlardır. Bektaşîlik'in ana kaynakları ise; müslümanlık, islâm tasavvufu ve Türk töresidir."
Dedim aydınlık var dedi aynımda Dedim günahım çok dedi gönlümde Dedim mehtap mıdır dedi koynumda Dedim ki göreyim söyledi yok yok
Yok Yok
Dedim ne gülersin dedi nazımdır Dedim kaşın mıdır dedi gözümdür Dedim ay mı doğdu dedi yüzümdür Dedim ver öpeyim söyledi yok yok
49 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.