İmparatorluk günden güne zayıflamaktadır.
Niçin saklamalı?
Onu bu hâle düşüren sebeplerin başında Avrupalılaşma zihniyeti gelir.
Temellerini III. Selim'in attığı bu zihniyeti, derin cehaleti ve sonsuz hayalperestliği yüzünden II. Mahmut son haddine vardırır.
Babıâli'ye tavsiyemiz şudur: Hükümetinizi dini kanunlarınıza saygı esası üzerine kurunuz. Devlet olarak varlığınızın temeli, Padişahla Müslüman tab'a arasındaki en kuvvetli bağ dindir.
Zamana uyun, çağın ihtiyaçlarını dikkate alın. İdarenizi düzene sokun, ıslah edin.
Ama yerine size hiç de uymayacak olan müesseseleri koymak için eskilerini yıkmayın.
Avrupa medeniyetinden sizin kanun ve nizamlarınıza uymayan kanunları almayın.
Batı kanunlarının temeli Hıristiyanlıktır.
Türk kalınız.
Tatbik edemeyeceğiniz kanunu çıkarmayın.
Hak bellediğiniz yolda ilerleyin.
Batı'nın sözlerine kulak asmayın.
Siz ilerlemeye bakın.
Adalet ve bilgiyi elden bırakmayın.
Avrupa efkar-ı umumiyesinin az çok değeri olan kısmını yanınızda bulacaksınız...
Kısaca, biz Babıâli'yi kendi idare tarzı'nın tanzim ve ıslahı için giriştiği teşebbüslerden vazgeçirmek istemiyoruz.
Ama, Avrupa'yı örnek olarak almamalıdır kendine.
Avrupa'nın şartları başkadır, Türkiye'nin başka.Avrupa'nın temel kanunları Doğu'nun örf ve adetlerine taban tabana zıttır.
İthal malı ıslahattan kaçının.
Bu gibi ıslahat Müslüman memleketlerini ancak felakete sürükler.
Onlardan hayır gelmez sizlere.