Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Erdinç BİGE

Erdinç BİGE
@erbige
Nâ-danlar eder sohbet-i nâ-danla telezzüz, Dîvânelerin hem-demi dîvâne gerektir.
200 syf.
·
Puan vermedi
·
8 saatte okudu
Yazarın yaşadığı dönemde “Batı’yı yanlış anlama, alafrangalaşan hayat, Doğu-Batı çatışması, yaşadığı toplumun kültürüne yabancılaşma, yozlaşma” teması en çok işlenen konudur. “Felatun Bey ile Râkım Efendi” de bu minvalde yazılmış bir roman. Eserin isminde kullanılan “Bey” ve “Efendi” sözcükleri de anlaşılacağı gibi iki ucu temsil etmektedir. Batı’yı yanlış anlayan züppe “Bey” in karşısında özünden kopmayan gerçek bir münevver “Efendi”. Yalnız, burada Râkım Efendi’yi tam bir Osmanlı zannetmeyin. Gerektiğinde rakısını da içen, kölesine Fransızca eğitimi veren, piyano dersi aldıran, hatta tuttuğu piyano hocasıyla da gayrımeşru bir ilişki yaşayan ama her daim dürüst, çalışkan, taklitçi bir maymunluktan uzak, özverili, doğu edebiyatını da batı edebiyatını da iyi bilen bir münevver. Buradan hareketle Ahmet Mithat Efendi’nin medeniyet çatışmasına çözümü için orta bir yol diyebiliriz. Râkım Efendi’nin karşısındaki “Felatun Bey” namıdiğer “Platon” köksüz ve züppe bir tiptir. Yazar olumsuzun karşısına koyduğu olumlu tiple okuyucusuna mesajını iletmeyi hedeflemiştir. Yaşadığı dönemde en önemli gazete olan “Tercüman-ı Hakikat”i çıkarmış Ahmet Mitat Efendi’nin dilde sadelikten yana olduğunun en önemli delili bu eserin sanki günümüz diliyle yazılmışçasına kolay okunurluğudur. Keyifli okumalar...
Felatun Bey ile Rakım Efendi
Felatun Bey ile Rakım EfendiAhmet Mithat Efendi · Dergah Yayınları · 201422,7bin okunma
Reklam
240 syf.
·
Puan vermedi
·
4 günde okudu
Eser üç ana bölümden oluşuyor: 1. EDEBİYAT MAHKEMELERİ 2. DOĞU EDEBİYATI 3. DİL RAPORLARI Edebiyat Mahkemeleri bölümünde Türk edebiyatının önemli simalarından başta Tevfik Fikret olmak üzere Yahya Kemal, Mehmet Akif ve Nurullah Ataç bir mahkeme mizanseninde muhakeme edilip haklarında hüküm veriliyor. Fikir vermesi hasebiyle verilen hükümleri
Edebiyat Mahkemeleri
Edebiyat MahkemeleriNecip Fazıl Kısakürek · Büyük Doğu Yayınları · 2013116 okunma
152 syf.
·
Puan vermedi
·
3 günde okudu
Bu bir inceleme değildir. Sadece, hep severek okuduğum yazarın şiirleri içinde bestelenmiş olanları hatırlatmak. Birçoğumuzun neredeyse ezbere bildiği bazı şarkıların sözlerinin Sabahattin Ali'ye ait olduğunu belirtmek/hatırlatmak... Sıralamayı beğenime göre yapıyorum. :) HAPİSHANE ŞARKISI -1-
Bütün Şiirleri
Bütün ŞiirleriSabahattin Ali · Yapı Kredi Yayınları · 201920,9bin okunma

Okur Takip Önerileri

Tümünü Gör
140 syf.
9/10 puan verdi
·
Beğendi
·
4 günde okudu
Bu eserini okuduktan sonra yazarımız için tereddüt etmeden “Ahlakçı Tolstoy” ya da “Vaiz Tolstoy” nitelemesini yapmak, Tolstoyculuğun temel taşlarını idrak etmek mümkün. Yayımlandığı dönemde Rusya’da yasaklanan, Amerika’da dağıtımı engellenen, sansasyonel diyebileceğimiz romanda kadın erkek ilişkilerini, evliliği, cinselliği kendi ahlak
Kreutzer Sonat
Kreutzer SonatLev Tolstoy · Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları · 201910,7bin okunma
160 syf.
9/10 puan verdi
·
Beğendi
·
25 saatte okudu
TOK AÇIN HÂLİNDEN BİLMEZ: "varlıklı olan, yoksulun ne denli sıkıntı içinde bulunduğunu bilmez" anlamında kullanılan bir söz. Evet, aç birinin hâlini ancak o açlığı iliklerine kadar yaşayan biri anlayabilir. Knut Hamsun’un hayat hikayesi incelendiğinde eserinin gerçekliğini, etkileyiciliğini oluşturan en önemli unsurun yazarın açlık
Açlık
AçlıkKnut Hamsun · Varlık Yayınları · 201727,8bin okunma
Reklam
268 syf.
9/10 puan verdi
·
Beğendi
·
3 günde okudu
Romanın "Ön Söz”ünden (Selim İleri) “İçimizdeki Şeytan’ı okuduğumda, romana yönelik eleştirilerin hiçbirini okumamıştım. Bu yüzden de, Sabahattin Ali’nin ‘birtakım gerçek kişiler’i hedef aldığını bilemez, düşünemezdim. Sonradan öğrendiğime göre, İçimizdeki Şeytan’da, Peyami Safa, Atsız gibi gerçek kişiler ağır ithamlarla yeriliyormuş. Bu
İçimizdeki Şeytan
İçimizdeki ŞeytanSabahattin Ali · Yapı Kredi Yayınları · 2019171,3bin okunma
408 syf.
·
Puan vermedi
·
4 günde okudu
Ahmet Ümit’in okuduğum bu ikinci eserine, aslında inceleme yazma niyetinde değildim. Ahmet Ümit sevenler bana kızmasınlar ama beğendim diyemeyeceğim bu eseri. Öncelikle dilinde edebi bir zevk bulamadım maalesef. Kolay okunan ve sonu kolayca tahmin edilebilir olaylar zinciri... Basit ve kısa betimlemeler. Her şeyden öte, Elif Şafak’ın “Aşk”ı
Bab-ı Esrar
Bab-ı EsrarAhmet Ümit · Everest Yayınları · 201836,1bin okunma
190 syf.
·
Puan vermedi
·
4 günde okudu
Ahmet Ümit okumaya bu kitabıyla başlamakla kötü mü ettim, bilmiyorum. Kitap okurken kütüphaneden almayı tercih ediyorum. Zorunlu bir tercih belki. Kitap fiyatları malum. Çok beğendiğim bir eser olursa satın alıp kitaplığıma koymayı tercih ediyorum. Dolayısıyla yazarların çok okunan eserlerini kütüphanede denk getirip almak biraz müşkül. Gerçi bu kitapla birlikte iki farklı kitabını daha aldım ama elim nedense ilk buna gitti. Eser dokuz farklı hikayeden oluşuyor. Esere ismini veren en uzun hikayesi en sona konulmuş. Tema hepsinde aşk olmasına karşın polisiye kurgusunu hikayelerinin hepsinde görmek mümkün. Açıkçası hikayelerinin hiçbirisi beni çekmedi. Anlatımını da pek yavan buldum. Aşka dair sözlerinden beğendiklerimi de zaten alıntıladım. Hikayelerin kitaptaki sıralanışı da sanki kötüden iyiye yapılmış hissi verdi. Bu biraz daha iyi, bu daha iyi derken "Aşk Köpekliktir" hikayesiyle eser nihayet buldu. Yaptığım alıntıların birçoğu da bu hikayeden. Ama bundan hikayeyi çok beğendiğim anlamı çıkmasın. Belki de konu aşk olunca bir Sabahattin Ali tadı aradım, istemeden mukayese ettim. Netice bu oldu. Aşkı aracı kılmış, polisiye ya da sonuyla okuyucuyu şaşırtma kaygısıyla yazılmış hikayeler okudum.
Aşk Köpekliktir
Aşk KöpekliktirAhmet Ümit · Everest Yayınları · 201214,3bin okunma
343 syf.
·
Puan vermedi
·
4 günde okudu
Kemal Tahir, bu eserini eşkıyalığa olumlu bakmak gibi bir yanlışın önüne geçmek için yazmış görünmektedir. "İnce Memed"den yaklaşık iki yıl sonra yayımlanmış olan eserindeki eşkıya eskileri ve çevresindekiler okuyanda tiksinti uyandıracak karakterlerdir. İnce Memed'in erdemli duruşundan eser yoktur. Yazara göre devlet otoritesindeki zaaflar, boşluklar eşkıyayı doğurur. Bu boşluk çoğu zaman da savaş esnasında olur. Hangi zaman diliminde olursa olsun maske değiştirmiş eşkıyalar gıpta edilecek kahramanlar(!) olamaz, olmamalıdır. Gıpta edenlerde de bozukluk görür yazar. Yazarın eşkıyaya bakış açısını özetleyen şu cümlesini tekrar ederek kısa incelememi noktalamak istiyorum: “Bir memlekette halkın kahraman anlayışı, eşkıyadan yukarı çıkmamışsa o memlekette insanların çoğunluğu soyguna biraz yatkın demektir.” (Yorgun Savaşçı, Kemal Tahir (Sayfa 445 - İthaki Yayınları)
Rahmet Yolları Kesti
Rahmet Yolları KestiKemal Tahir · İthaki Yayınları · 2017700 okunma
639 syf.
8/10 puan verdi
·
4 günde okudu
Dört ciltten oluşan , iki bin sayfanın üzerinde bir eseri okuduktan sonra inceleme yazmamak olmazdı. İNCE MEMED, okuyucunun hafızasında uzun zaman yer edinecek bir soylu eşkıyanın öyküsü. Köroğluvari bir eşkıya: davranışlarıyla, erdemli duruşuyla, öç alma tutkusuyla hatta atıyla... Bu anlamda eseri bir karakter romanı olarak değerlendiren
İnce Memed 4
İnce Memed 4Yaşar Kemal · Yapı Kredi Yayınları · 202115,8bin okunma
Reklam
478 syf.
10/10 puan verdi
·
Beğendi
Zülfü Livaneli'nin "Edebiyat Mutluluktur" kitabını okurken bir önerisini dikkate alarak almıştım bu kitabı. "Karacaoğlan'nın şiirleri baş ucu kitabı olmalı, ara sıra okumalıyız." diyordu yazar. Livaneli'nin bir çok şarkı ve türküsünü severek dinlediğim için ona ilham veren şairlerden birini daha yakından tanımak, şiirlerini
Karacaoğlan - Bütün Şiirleri
Karacaoğlan - Bütün ŞiirleriKaracaoğlan · Özgür Yayınları · 2018170 okunma
256 syf.
7/10 puan verdi
·
Beğendi
·
3 günde okudu
--------------SPOİLER İÇERİR----------- Yer: Ankara Zaman: Cumhuriyetin ilk yılları Yeni yapılmış bir apartmanın dokuz odalı bir bölüğü... Bu bölüğü tutup pansiyon olarak işleten Ayaşlı İbrahim Efendi'dir. Ama kahramanımız bu pansiyonun bir odasında kalan kişidir. Romanın anlatıcısıdır. Diğer pansiyonerler
Ayaşlı ile Kiracıları
Ayaşlı ile KiracılarıMemduh Şevket Esendal · Bilgi Yayınları · 20215,8bin okunma
368 syf.
7/10 puan verdi
·
4 günde okudu
-------Spoiler İçerir------ Kitabın başında ön söz niteliğinde romanı yazış serüvenini aktarır yazar. “YILANLARIN ÖCÜ” romanından yapılmış filmin ilk gösteriminde tepkiler aldığını şöyle dile getirir: “(...) Halkı selamlamak için perdenin önüne çıktığım zaman alkış, ıslık birbirine karıştı. (...) Birkaç saniye sonra, kıran kırana bir dövüş
Kaplumbağalar
KaplumbağalarFakir Baykurt · Literatür Yayıncılık · 20063,458 okunma
224 syf.
9/10 puan verdi
·
Beğendi
·
35 saatte okudu
Tebessüm ve tefekkür... Her ikisi de müminin şiarıdır. "Mümin kardeşinin yüzüne tebessüm etmek sadakadır." (Hadis-i Şerif) “Bir saat tefekkür bazen bir sene ibadetten daha hayırlıdır.” (Hadis-i Şerif) Yer yer tebessüme, çoğu zaman tefekküre davet eden, yazarın tatlı diliyle kolayca okunan güzel bir kitaptı. Kitap, pasajlar halinde tarihin birçok farklı döneminin farklı yüzlerinden, farklı alanlarından alınmış ibretamiz anekdotlardan oluşuyor. Bu anekdotları otuz beş farklı başlık altında toplamış yazar. Hoca Nasrettin'den Mevlana'ya, Kanuni'den Mihrimah Sultan'a, Yahya Kemal'den Mehmet Akif'e ve daha ismini duymadığım pek çok alim, şair, hükümdara dair büyük kitaplardan süzülmüş, derlenmiş bu hikayecikleri keyifle okudum.
Tebessüm ve Tefekkür
Tebessüm ve TefekkürDursun Gürlek · Kubbealtı Neşriyat · 2017133 okunma
343 syf.
7/10 puan verdi
·
7 günde okudu
Milli Eğitim Bakanlığının ortaöğretim kısmı için önerdiği 100 Temel Eser listesinde de yer alan “Sahnenin Dışındakiler” okuduğum eserleri içinde yazarın en sade dili kullandığı romanı diyebilirim. Huzur ya da Saatleri Ayarlama Enstitüsü’ndeki baş döndürücü uzun cümlelere, uzun betimlemelere rastlanmayan bu roman daha kolay okuduğum bir eseri oldu. Milli mücadelenin yaşandığı sahne Anadolu... Bir de bu sahnenin dışı İstanbul... Bu sahnenin dışında yaşayanlar: Bu mücadeleye inananlar ve bir şeyler yapmaya çalışanlar, inanmayıp onları maceraperest İttihatçıların bakiyesi sayanlar... Açık ya da gizli devam eden mücedeleyle birlikte değişen hayatlar, kültürler, yozlaşmalar... Romanda anlatıcı romanın ana kahramanı Cemal’dir. Okuyucu Cemal’in gözlerinden, ruhundan bakar sahnenin dışındakilere ve Cemal’in kendisine. Eserde anlatılan olayları Cemal’in sonradan hatırladığı anıları olarak kurgulamış yazar. Ama baştan sona sanki bir belirsizlik ve yarım kalmışlık hissi var romanda. Sembolizmin izlerini hissettiren önemli şarilerimizden olan Ahmet Hamdi’nin nesirlerinde de bu sembolizm yadsınamaz. Bu da okuru yoruma iten, zorlayan bir durumdur. Üstüne romanda hissettiğim bu yarım kalmışlık hissi de eklenince bu kısa incelemeyi bile yazıp yazmamakta tereddüt ettiğimi itiraf ediyorum. Romanı okurken gülümseten hatta kahkaha attıran yerler olduğunu da belirtmeden geçmek olmaz. Gogol’un “Bir Delinin Hatıra Defteri”nde geçen “Burun” hikayesine adını da anarak sanki nazire olarak yazdığı hissini veren, kahramanlardan Kudret Bey’in burnunun hikayesini okurken çok keyif aldığımı söylemeliyim.
Sahnenin Dışındakiler
Sahnenin DışındakilerAhmet Hamdi Tanpınar · Dergah Yayınları · 20192,753 okunma
74 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.