Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Sahih'teki bazı bölümler ve bâb başlıkları Buhârî'nin dönemin tartışmalı konularıyla ilgili görüşünü yansıtacak niteliktedir. Zira Buhârî eserini kaleme aldığı süre boyunca bir- çok şehirde bulunmuş ve yaşadığı dönemin dini ve kültürel yapısından, dolayısıyla kelami tartışmalarından etkilenmiştir. Sahih'in kısımlarında Kitâbü't-tevhid'in Kaderiyye ve Cehmiyye'ye, Kitâbu'l-fiten'in Hâriciler'e ve Kitâbü'l-ahkâm'ın Râfiziler'e yönelik yazıldığını ileri süren İbn Hacer (öl. 852/1449) mezkûr dört firkayı bid'at oluşumların başında zikretmektedir (Ibn Hacer. Fethü'l-bâri, 13/344). Buhârî'nin Kitâbü'l-imân'ı ise Mürcie mezhebine reddiye olarak kaleme aldığı, zira kitaptaki bazı bâb ve hadislerin Mürcie'ye reddiye niteliği taşıdığı görülmektedir (Buhârî, "Îmân" 2,32). Kitabü'l-kader bölümünün ise kader muhalifi Mu'tezile'ye karşı yazdığı kuvvetle muhtemeldir. 15 bâb olarak tasnif edilen kader bölümünde bâb başlıkları, hadisler ve konuyla ilgili istidlal edilen âyetler ve bunların açıklamaları bunu ortaya koymaktadır (Buhârî, "Kader", 1-15).
Hadislerin Yazılmama Emri Üzerine
“Benden (duyduklarınızı) yazmayın.Kim benden Kur'an dışında (duyduğu) bir şeyi yazmışsa,onu imha etsin. Bende duyduklarınızı başkalarına nakledin, bunda beis yok.Kim kasden bana yalan isnad ederse, cehennemdeki yerine hazırlansın.” Hadiste altı çizilen ifade ortaya koymaktadır ki,hadis yazma yasağı onun otoritesini reddetme sebebine bağlı değildi.Gerçek sebep şu idi ki, Kur'an-ı Kerim vahyinin başlangıcında,Hz.Peygamber'in (s.a.) sahabileri Kur'an'ın üslubuna tam olarak aşina olmuş değillerdi,Kur'an-ı Kerim de ayrı bir kitap formunda toplanmış değildi.O günlerde bazı sahabiler,hadisleri Kur'an metniyle birlikte yazmaya başlamışlardı.Hz. Peygamber (s.a.) tarafından yapılan bazı Kur'an-ı Kerim açıklamaları,bazı sahabiler tarafından,aralarında herhangi bir ayırım olmaksızın Kur'an ayetleriyle karışık olarak yazılmıştı.Bundan dolayı bu durumun Kur'an ayetlerinin hadislerle karışmasına yol açmasından endişe edildi. Bu arkaplan çerçevesinde Hz. Peygamber (r.a.) bu uygulamayı durdurdu ve Kur'an-ı Kerim dışında yazılmış herhangi bir şeyin imha ya da ihmal edilmesini emretti.Bu arada o günlerde yazı kağıdının da son derece kıt olduğunu akılda tutmak gerekir.Hatta Kur'an-ı Kerim ayetleri bile deri parçaları,ağaç kabukları,hayvan kemikleri ve bazen de taşlar üzerine yazılıyordu.Bütün bu şeyleri bir kitap formunda bir araya getirmek çok zordu ve eğer hadisler de aynı şekilde yazılmış olsaydı,Kur'an-ı Kerim yazılarıyla hadis yazılarını birbirinden ayırmak daha da zorlaşırdı.Kur'an üslubuna aşinalığın eksikliği de karışıklığın oluşmasına sebebiyet verebilirdi.
Reklam
Kur'an tek başına yeterli değil midir? Hadislere gerek var mı?
İslam literatüründe Peygamberimizin sözleri, fiil ve davranışları ve onayladığı şeylere “ hadis” denir. Allah, Kur’an’ı her konuda insanlara aydınlatan, anlaşmazlık durumlarında aralarını bulan, onlara yol gösteren sevgili peygamberimize gönderdi. sonra ondan, gönderdiği mesajları insanlara ulaştırmasını, yani tebliğ etmesini istedi. Dolayısıyla
( Bazı videolarda bu konu ile alakalı ithamlar gördüğüm için konuyla alakalı cevap niteliğindeki yazının tamamını paylaşıyorum. Bu konuyu merak edenler aşağıdaki yazıda kaynaklarıyla cevapları görebilirler. ) ZAYIF HADİS VE SUFİLER Dilaver Selvi Bazıları, sufîlerin zayıf hadisle amel ettiklerini, tasavvuf kitaplarında senet yönüyle zayıf
Özellikle Nüzûl-i îsâ, Deccâl, Mehdî, şefaat, tevessül, kabir azabı çok tartışılıyor. Bunlar hakkında ne düşünüyorsunuz? Bu konularla ilgili ayrıntılı açıklamaları Günümüz Hadîs Tartışmaları adlı kitabımızda yapmıştık. Burada kısaca bu konulardaki görüşlerimizi belirtelim:Hz. Isa’nın nüzulüyle ilgili hadîsleri otuzdan fazla sahâbi nakletmiştir.
Sünnet’i ve hadisleri Mü’minler’in hayatından çı­karmaya azimli çevrelerin, oluşturmayı hedefledikleri “boş alan”ı heva ve hevesleriyle doldurma arzusuyla kıv­ranırken dillerine do­ladıkları bir argüman var: “Allah Teala Kur’an’ı koruyacağını bildirmiştir. Ancak Sünnet ve hadisler için böyle bir garanti yok­tur. Şu halde eli­mizde güvenilir din
Sayfa 33 - Cilt 1