Monadoloji (Metafizik Üzerine Konuşma)

·
Okunma
·
Beğeni
·
268
Gösterim
Adı:
Monadoloji
Alt başlık:
Metafizik Üzerine Konuşma
Baskı tarihi:
Mart 2014
Sayfa sayısı:
136
Format:
Karton kapak
ISBN:
9786054921157
Kitabın türü:
Çeviri:
Atakan Altınörs
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Bilge Kültür Sanat
Düşünce tarihinde, arkasında bıraktığı yazılı çalışmalar bakımından Leibniz kadar üretken bir başka zihne nadiren tesadüf edilir. İlginçtir ki, ömrünü düşünmeye ve yazmaya vakfetmiş bu büyük dehanın hayattayken yayınlattığı çalışmaların adedi, ardında bıraktığı devasa külliyatla mukayese kabul etmez. Söz konusu yayınları, birkaç risalesiyle, Tanrı'nın bir deyimle "avukatlığı"nı yaptığı Essais de Théodicée [İlâhî Adalet Üzerine Denemeler] başlıklı eserinden ibarettir. Geride bıraktıklarının yayınlanması ise, günümüzde bile sürmekte olan uzun soluklu bir çalışmaya konudur. Kendisinin de hoşlandığı adlandırmayla "önceden tesis edilmiş âhenk sisteminin müellifi" Leibniz, insan aklını kurcalayan onlarca farklı ve büyük meseleye cesaretle el atmış, çağının önde gelen âlimleriyle durmaksızın mektuplaşmış, teorik meşguliyetleri yanında pratik çalışmalara, gözlemlere ve -hesap makinesi gibi- icatlara da mesai harcamıştır.

Leibniz'in matematik ve mantık gibi aksiyomatik disiplinlerle, fizik ve psikoloji gibi bilimlerdeki geleceğe ışık tutan başarıları bir yana bırakıldığında, onun felsefe ve ilâhiyat alanındaki en büyük başarısının, dünyada "kötülüğün" varlığının Tanrı'nın mevcudiyetine antitez olarak kullanılmasına karşı rasyonel bir savunma yapmak olduğu söylenebilir. Mümkün dünyaları temaşa edip, onlar arasında bir-arada-mümkün azamî miktarda varlık içeren dünyayı tercih etmesi bakımından, Tanrı mümkün dünyaların en iyisini yaratmıştır. İşte Monadoloji ve Metafizik Üzerine Konuşma, Leibniz'in bu minvaldeki metafizik düşüncelerini ana çizgileriyle göz önüne seren iki temel metnidir.
Leibniz genellikle sevilmeyen bir insan benim gözümde. Spinozaya attığı kazıktandır sanırım kendisinden pek haz etmem. Çalmakla filozof mu olunur derim hep kendisine. Ondan bundan arakladığı düşünceleri birleştirerek Ke di felsefesini oluşturup bunlara monadlar demiş. Bir töz olarak monadlar kendinin spesifik ayırt edici noktası. Tanrıların evreni atomlardan yarattığı gibi Leibniz'de evreni monadlardan yaratıyor ve çağını en fazla etkileyen insanlardan birisi oluyor. Ama yine de sevmem kendisini.
cisimlerin birbirine doğru akışından ve varlıkların bireysel olarak düşünülmeyeceğinden bahseden filozof bütüncül yaklaşıma her zaman katılmış. 1 hafta boyunca bu kitap üzerine düşündüm.
Sadece var olanların değil, gerçek olmaları bakımından özlerin ya da imkan bakımından gerçek olanın da kaynağı Tanrı'dadır. Çünkü Tanrı'nın müdrikesi, ebedi hakikatlerin veya bu hakikatlerin dayandığı ideaların alanıdır ve çünkü Tanrı olmaksızın imkanlarda hiçbir gerçeklik bulunamayacağından, hiçbir şey var olamayacağı gibi, mümkün diye bir şey de olamazdı.
Gottfried Leibniz
Sayfa 35 - pinhan
Tanrı hakkında sahip olduğumuz en kabul gören ve en manidar
mefhum [notion], şu terimlerle yeterince iyi ifade edilmiştir:
Tanrı mutlak surette mükemmel bir varlıktır·; ama bundan
çıkan sonuçlar yeterince göz önünde bulundurulmaz. Bu
sonuçlara derinlemesine nüfuz etmek için, tabiatta bambaşka
mükemmelliklerin de var olduğunu, Tanrı'nın bu mükemmelliklerin hepsini birden taşıdığını ve her birinin en yüksek seviyede yine O'na ait olduğunu hesaba katmak gerekir. Kemalin
ne olduğunu da bilmek gerekir ki kafi oranda güvenilir bir alameti şudur: mesela sayının ya da şeklin/figürün yapısı gibi en
yüksek kemal derecesine elverişli olmayan formlar veya yapılar
mükemmel değildir. Zira sayıların hepsinin en büyüğü •• (yada bütün sayıların sayısı) kadar, şekillerin/figürlerin hepsinin en büyüğü de çelişki içerir, fakat her §eyi bilen ve her §eye gücü yeten için imkansızlık söz konusu değildir. Buna bağlı olarak, kudret ve bilim mükemmelliktir ve Tanrı'ya ait §eyler olarak da sınırsızdır. Bundan, en yüksek ve sınırsız hikmete sahip olan Tanrı'nın, sadece metafizik anlamda değil, ahlaken de en mükemmel surette faaliyette bulunduğu ve bizim de O'nun eserleri hakkında ne kadar aydınlanır ve bilgilenirsek, eserlerini bir o kadar muhte§em ve istenebilecek seylerin hepsine tamamen uygun bulmaya hazır olacağımız sonucu çıkmaktadır.
şimdiki bir yararın daha sonra daha büyük bir kötülükle yıkıldığı olmuştur. Eylemde bulunarak yani gücünü kullanarak ve bundan haz duyarak günah işlenebilmesi buradan gelir.(leibniz)
Doğumlar dediğimiz şey , genişlemeler ve büyümelerdir ; ölümler dediğimiz şey de kapanmalar ve azalmalardır.

Kitabın basım bilgileri

Adı:
Monadoloji
Alt başlık:
Metafizik Üzerine Konuşma
Baskı tarihi:
Mart 2014
Sayfa sayısı:
136
Format:
Karton kapak
ISBN:
9786054921157
Kitabın türü:
Çeviri:
Atakan Altınörs
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Bilge Kültür Sanat
Düşünce tarihinde, arkasında bıraktığı yazılı çalışmalar bakımından Leibniz kadar üretken bir başka zihne nadiren tesadüf edilir. İlginçtir ki, ömrünü düşünmeye ve yazmaya vakfetmiş bu büyük dehanın hayattayken yayınlattığı çalışmaların adedi, ardında bıraktığı devasa külliyatla mukayese kabul etmez. Söz konusu yayınları, birkaç risalesiyle, Tanrı'nın bir deyimle "avukatlığı"nı yaptığı Essais de Théodicée [İlâhî Adalet Üzerine Denemeler] başlıklı eserinden ibarettir. Geride bıraktıklarının yayınlanması ise, günümüzde bile sürmekte olan uzun soluklu bir çalışmaya konudur. Kendisinin de hoşlandığı adlandırmayla "önceden tesis edilmiş âhenk sisteminin müellifi" Leibniz, insan aklını kurcalayan onlarca farklı ve büyük meseleye cesaretle el atmış, çağının önde gelen âlimleriyle durmaksızın mektuplaşmış, teorik meşguliyetleri yanında pratik çalışmalara, gözlemlere ve -hesap makinesi gibi- icatlara da mesai harcamıştır.

Leibniz'in matematik ve mantık gibi aksiyomatik disiplinlerle, fizik ve psikoloji gibi bilimlerdeki geleceğe ışık tutan başarıları bir yana bırakıldığında, onun felsefe ve ilâhiyat alanındaki en büyük başarısının, dünyada "kötülüğün" varlığının Tanrı'nın mevcudiyetine antitez olarak kullanılmasına karşı rasyonel bir savunma yapmak olduğu söylenebilir. Mümkün dünyaları temaşa edip, onlar arasında bir-arada-mümkün azamî miktarda varlık içeren dünyayı tercih etmesi bakımından, Tanrı mümkün dünyaların en iyisini yaratmıştır. İşte Monadoloji ve Metafizik Üzerine Konuşma, Leibniz'in bu minvaldeki metafizik düşüncelerini ana çizgileriyle göz önüne seren iki temel metnidir.

Kitabı okuyanlar 20 okur

  • mehmet canib öksüz
  • Umut ök
  • Ceyda Beycan
  • Vincent
  • indéfini
  • SOSYOLOG HANIM
  • Aysenur
  • Pirali Çağrı Şensoy
  • Gökhan Payır
  • Don Quijote

Kitap istatistikleri

Okur puanlamaları

10
%50 (3)
9
%16.7 (1)
8
%16.7 (1)
7
%0
6
%0
5
%0
4
%0
3
%16.7 (1)
2
%0
1
%0