Mademki özel olarak oruç şeytanın hilesini mahvetmek yollarını kapatmak ve akış istikametini daraltmak içindir, binâenaleyh Cenâb-ı Hakk'a nisbet edilmek özelliğini elde etmeye müstahak olmuştur. Allah düşmanının helakinde Allah'ın dinine yardım vardır. Allah'ın dînine yardım eden de Allah'ın yardımına bağlıdır. Nitekim Allahü Teâlâ buyuruyor:
إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ
"Eğer siz Allah'a (Allah'ın dînine) yardım ederseniz, Allah da size yardım eder ve sizin ayaklarınızı sabit kılar." (Muhammed: 7
Üstad Sezai Karakoç'un oruca dair yazılarından oluşan derleme bir kitap. Daha önce Diriliş başta olmak üzere yayınlanan yazılar bunlar. Ramazan'ın hikmeti, orucun psikolojik, sosyolojik açıdan birer değerlendirmesi aslında kitaptaki yazılar. Son makaleler de üstadı anılarına da yer vermiş Ramazan'la ilgili. Her Ramazan ayında tekrar tekrar okunabilecek bir kitap.
'Fakihlerin çoğunluğuna göre Ramazan'ın her günü için ayrı ayrı niyet edilmesi şarttır.
Çünkü her biri günün orucu kendi başına bir ibadet sayılıp öteki günlerde tutulan ve tutulacak olan oruçla ilişkisi yoktur. Dolayısıyla bir gün orucu bozulduğu zaman sadece o günün orucu bozulmuş olur öteki günlerin orucu bundan etkilenmez.'
“Oruç, boş bir çerçeve olarak veya bir mevsim gibi sadece tabiatın bir parçası olarak gelmedi. Tarihin bir parçası olarak geldi.
Dolu geldi. Kendindekini boşaltacak. Giderken de dolu gidecek. Dolu gitmeli”
Hastalıktan veya yaşlılıktan (şeyh-i fani) ötürü tutamadığı orucun fidyesini veremeyip vefat eden kişinin durumu...
Fidyenin ödenmesini vasiyet etmeleri gerekir. Böyle bir vasiyetin mevcudiyeti ve mirasın üçte birinin de yeterli olması halinde mirasçıların bu fidyeyi ödemeleri dini bir vecibedir.
Vasiyet yoksa veya mirasın üçte biri fidyeyi karşılamaya yeterli değilse mirasçıların karşılık beklemeden bunu ödemeleri tavsiye edilmiştir.
Bu duruma İskat-ı Savm denir.
(İlmihal II, DIB, s.413-414)
Orucu kaza gerektiren durumlar:
Ağza giren yağmur, kar, doluyu isteyerek yutmak, su içme kapsamında değerlendirilerek orucu bozar.
Abdest alırken su yutmak orucu bozar.
Kasten ağız dolusu kusmak orucu bozar.
Bayılmak, bilinçlilik hâlinin kalkmasından ötürü orucu bozar. (s. 408)
Boğaza inecek şekilde burna bol su çekmek orucu bozar.
İmsak vakti girmesine rağmen yeme-içmeye bile bile devam etmek orucu bozar, kefaret gerekir. (s.409)
İğne, damar yoluyla alınan ilaç, serum, aşı orucu bozar. (s.410)