Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Dede Korkut eserini tanıyalım
Dede Korkut kitabı, bir mukaddime ve destansı özellikler gösteren on iki hikayeden oluşmuştur. Oğuz Türklerinin bilinen en eski destansı hikayeleridir. Destanlar önceleri kopuz eşliğinde söylenmiş, dilden dile aktarılmış, 14-15. yüzyılda yazıya geçirilmiştir. Bu yanıyla sözlü halk edebiyatının ürünü olduğunu rahatlıkla söyleyebileceğimiz
Türkiye İş Bankası YayınlarıKitabı okudu
MEVLÂNÂ CELÂLEDDÎN RÛMÎ ve ÇEVRESİ
"Semâ'cı dervişler" tarikatının kurucusunun ve babası Bahâeddin Veled'in biyografisi hakkında kendi eserleri dışında elimizde dört eser bulunmaktadır. Bu eserlerin içinde en önemlisi oğul Sultan Veled'in üç mesnevisinden ilki olan ve hicrî 690'da yazılan, Mevlevilerce başlangıç kitabı diye tabir edilen ve kısa zaman
Sayfa 29 - Akçağ Yayınları - 1.Baskı Ankara 2007Kitabı okudu
Reklam
Şair, içinde ta'kid (muğlaklık) bulunan terkiplerden de gücü yettiğince kaçına­ rak sadece lafzından evvel manaları akla geliveren terkipiere yönelmelidir. Keza şa­ ir bir çok manayı bir tek beyitte toplamaktan da uzak durmalıdır. Çünkü bu gibi ifa­ delerde de anlamayı zorlaştıran bir muğlaklık vardır. Şiirde, tercihe şayan olan ma­ naya denk olan veya bol bol manaya kafi gelen lafızdır. Zira ınıina çok olursa haşv olur. Bu durum zihni, ınıinalara dalına işiyle meşgul edeceğinden zevkin tam mana­ sıyla belagatı kavramasına engel olur. Bir şiir lafızlarından evvel manaları zihne ge­ liverirse ancak bu durumda kolay sayılır. Bundan dolayı üstatlarımız -Allah kendi­ lerine rahmet etsin- doğu Endülüs'ün şairi Ebu Bekir (bir nüshada, Ebu Ishak) b. Ha­ face'nin şiirini bir tek beyitte bir sürü mana yığılmıştır diye ayıplar ve tenkit ederler­ di; tıpkı Mütenebbi ve Maarri'yi, şiirlerinin örgüsü, Arap üslupları üzerine örülme­ miştir, diye ayıpladıkları gibi. Nitekim zikredilmişti. O yüzden bu iki şairin şiirleri, şiir seviyesinin altında kalan manzum söz sayılmıştır. Bunun böyle olduğuna hükme­ den (lisan1 ve edebi) zevktir.
Sayfa 1039 - Dergah
(Şiiri tarif sadedinde) biz diyoruz ki: Şiir istiare ve evsaf (tavsif) üzerine bina kı­ lınan, vezin ve revi itibariyle birbirine muvafık cüzlere (beyitlere) ayrılan, garazı ve maksadı bakımından herbir cüzü makabii (öncesi)nden ve miibadi (sonrası)nden müs­ takil bulunan ve kendisine mahsus Arap üsluplan üzere cari olan beliğ bir kelamdır. imdi
Sayfa 1036 - Dergah
Manzum Mukaddime
20- Kitabın kadrini de bilgili bilir Akılsız kişiden zaten ne beklenir