"İyi ve kötü olmak üzere, iki tür rüya vardır. Kötü rüyalarda, aşırı ve kontrol edile mez dürtüler ortaya çıkarlar. Ne var ki, ken dini kontrol edebilen insan, rüyasında gerçeği bulabilir ve kötü rüyalar onu rahatsız etmez."
Bu yazı bir inceleme değildir. Daha çok kitaptan geriye kalan bilmekte fayda gördüğüm notlardır. Bu nedenle bir akış içinde yüklemi sonda olan cümleler göremeyebilirsiniz. Bu yazıyı daha çok kendime yazıyorum. Meraklısına da iyi okumalar.
Kitap Felsefe'nin ilk çıkışını MÖ 6. yy'a tarihliyor. Mitlere karşı doğayı açıklamak amacıyla ilk
Dusunmenin yasak oldugu ve anlasilmamanin yogun oldugu zamanlarin dusunen insanlari,kendilerinin sonraki yuzyillarda anlasilacagini dusunmusler hep.
Nitekim oyle de olmus ,onlardan sonra gelenler bu dusunurlerin fikirleriyle devrimler yapmislar,yeni sistemler gelmis,akillar sorgulamaya baslamis ve yeni bakis acilari kazanilmis.
Irvin D. Yalom ,
Psikanaliz, Platon'un "İyiler, kötülerin gerçekte yaptıklarını sadece rüyalarında görmekle yetinen kişilerdir" vecizesini doğrulamaktan başka bir şey yapıyor mu?
Sizin kendinizi nasıl gördüğünüzden söz etmeyeceğim; fakat amirlerinizde ve rakiplerinizde bulduğunuz iyilik ve destek, düşmanlarınızdaki centilmenlik o kadar çok ve sosyal çevrenizdeki haset o kadar az mıydı ki insan doğasında bencilce kötücüllüğün payına karşı çıkmak zorunluluğunu hissediyorsunuz? Cinsel yaşamla ilgili bütün konularda ortalama insanın ne kadar kontrolsüz ve güvenilmez olduğunu bilmiyor musunuz? Yoksa geceleri rüyalarda gördüğümüz bütün saldırıların ve taşkınlıkların uyanık durumdaki insanlar tarafından gündüzleri suç olarak gerçekten yapıldığından haberiniz yok mu? Bu konuda psikanaliz Platon'un "İyiler başkalarının, kötülerin, gerçekten yaptıklarını rüyada görmekle yetinen kişilerdir" şeklindeki eski özdeyişini doğrulamaktan başka ne уapıyor?
Ve şimdi gözünüzü bireysel olandan ayırıp, Avrupa’yı hâlâ yakıp yıkan büyük savaşa bakın; vahşiliğin, acımasızlığın ve ikiyüzlülüğün şimdi uygar dünyada yayılmasına izin verilen aşırılığını düşünün. İtâat eden milyonlar suça ortak olmasa bir avuç vicdansız hırslının ve yoldan çıkarıcının bütün bu kötü ruhları serbest bırakmayı başaracağına gerçekten inanıyor musunuz? Bu koşullar karşısında da insanın ruhsal yapısında kötülük olmadığını kararlılıkla savunmaya cesaret eder misiniz?
Sayfa 72 - Basım: Cem Yayınevi, çeviri: Leyla UsluKitabı okudu
Sokrates’in kendi öğretisinin olmasa da —Platon’un komedisi vasıtasıyla öğrendiklerimiz dışında onun hakkında ne biliyoruz ki? —Platon’un öğretisinin de demeyeceğim— Çünkü Platon komik diyalog zemininde ilerler ve bütün soruların ucunu açık bırakır— Platonculuğun genel bir ihtihzada aralıksız kendini tekrarladığını soyleyebilecegimiz belli bir kullanımının paradoksudur bu.