Büyük Didaktika adlı eser otuz üç bölümden oluşmaktadır bu bölümlerde Comenius eğitimin temelleri üzerinde durmaktadır. İnsanın en üstün yaratık olduğunu dile getiren Comenius insan oğlunun kendisini tanıması gerektiğiyle söze başlamıştır. Dünyaya gelmemizin asıl sebebini, bizi yaratmış olan Tanrıya, hak ve adalet içinde, sadık ve itaatkar olarak rucü etmek ve onun gösterdiği yoldan yürümek olduğunu düşünmektedir. İnsan; insan olmak isterse, eğitim ve öğretim görmeli olduğunu dile getiren Comenius ayrıca eğitim ve öğretimi ‘’insan ‘’olabilmek için zorunlu görmüştür. Buna göre Tanrının gösterdiği doğru yol ilim ve irfan olduğunu dolaylı yoldan bize göstermiştir.
Gerçek anlamda bilgiye yalnızca Tanrıya mahsus olduğunu düşünen Comenius insanların sadece deney ve deneyim yoluyla bilgiye ulaşabileceğini ve ayrıca bilginin yani eğitim ve öğretimin çocuklukta yani hayatın başında olması gerektiğini savunmuştur bu görüşünü meyve ağaçlarını örnek vererek zenginleştiren Comenius insan duyularını çok erken yaşlardan itibaren işletilmesi gerektiğini, mümkün olduğunca çok eşyayı tanıyıp öğrenmesi gerektiğini düşünmüştür. Bu eğitim ve öğretimi yaparken çok dikkatli olunması gerektiğini ,hatalı eğitim ve öğretimin çok fazla tehlikeli olduğunu vurgulamıştır. Ayrıca bu eğitim ve öğretimlerin bir arada olması gerektiğini ve okulların açılması gerektiğini savunmuştur. Okulların bir gereklilik olduğunu gençlerin ormandaki fidanlar ve ağaçlar gibi büyüyüp yetişemeyeceğini, gençlerin ciddi bir bakıma muhtaç olduğunu eserinde savunmuştur. Buna bağlı olarak her yerde okul açılması ve bu okullar geniş kapsamlı olmasını, bu okullara hem erkekler hem kadınların eğitim ve öğretim görmesini, yalnızca asillerin ve zenginlerin değil her kesimin eğitim görmesini, geri zekalı diye nitelendirilen