Devlet

8,1/10  (162 Oy) · 
714 okunma  · 
134 beğeni  · 
5.245 gösterim
Devlet, Eflatun'un ve felsefesinin en önemli eseri. Diyaloglardan oluşan, Sokrates'in çevresindekilerle yaptığı konuşmalardan oluşan yapıt, 2500 yıldır dünyanın gündeminde ve günümüzde de bir başucu metni. İ.Ö. 4.yüzyılın başında gerileme dönemine girmiş olan Atina devletinin politik, sosyal ve kültürel gereksinimlerine yanıt ve çözüm aramaktadır. Pratik ile felsefi teorinin bu birlikteliği adalet, iyi devlet, iyi insan, iyi yönetim, iyi yönetici nedir, nasıl olmalıdır sorularının cevaplarına yöneltir bizleri.

Bu eserin etkisi, bugünkü dünyanın şekillenmesine yol açmıştır. Avrupa özellikle rönesans döneminde, Sokrates'in anlatımlarını ideal almış aydınlar, Eflatun'un düşüncelerini Avrupa'nın karanlık çağından çıkma aracı olarak görmüş ve demokrasi ardı ardına gelen aydınlanma hareketleriyle yenidünyanın en iyi yönetim şekli olarak kabul görmüştür.
(Tanıtım Bülteninden)
  • Baskı Tarihi:
    Ocak 2014
  • Sayfa Sayısı:
    312
  • ISBN:
    9786054756780
  • Çeviri:
    Füsun Dikmen
  • Yayınevi:
    Tutku Yayınevi
  • Kitabın Türü:
Başucumda Kitap 
22 Kas 2015 · Kitabı yarım bıraktı · Puan vermedi

Bu kitabı yarım bırakıyor olmak utanç verici. Fakat belki yaşım ve felsefeye bu eserle giriş yapışım kitabı gözümde çok büyüttü. Herkesin okuması gereken bir eser. Kitabı okurken çok zorlanıyorum. Zorlandığım kitaplar zaten en değerlileri ama 2 haftalık bir sınav maratonuna gireceğim. O maratonda uykumdan çaldığım vakitleri, sınav sonrası zili beklerken biraz sakin geçirmek istiyorum. Bedenimin kitabı okurken yorulduğunu hissedebiliyorum. Bu yüzden şu sınav maratonundan sonra tekrar başlayacağım ve yorumumu değiştireceğim. Yorum yapma nedenim kitabın kötü olmadığını, saçma gelmediğini anlatmak. Saydığım nedenler yüzünden kitabı yarım bırakmadım. Yanlış bir izlenim oluşturmak istemediğinden yorum yapıyorum.

Sanırım artık devam edemeyeceğim. İlk başlarda gerçekten güzeldi.
Sokrates ve arkadaşları ideal bir devlet nasıl olmalı diye düşünüp hayallerinde ideal devleti tasarlıyorlar.
Okurken bazı yerleri anlamayıp tekrar tekrar okuduğum oldu, ve kavrayıp devam ediyordum. Ta ki son 50 yaprağa gelinceye kadar. Birden konudan koptum ve bir türlü odaklanamadım. Belki de bana fazla karmaşık geldi.
Güzel mi derseniz, okunması gereken bir kitap olduğunu söyleyebilirim. Ancak felsefeye yani başlayanlar için biraz ağır olabilir. Benim için öyleydi.
İleriki yıllarda tekrar okumayı düşünüyorum, o zaman daha iyi kavrayabilirim.
İyi Okumalar... :)

Ce-mâ 
19 Ağu 2016 · Kitabı okudu · 2 günde · Puan vermedi

İnsanlarin 3 bin yıl evvel tartıştığı,sorguladığı şeyleri biz hala sorgulayamıyor,sorgulamayı akıl edemiyoruz. Sorgulamayı teşvik etmeyi bırak,sorgulamaya engel bir eğitim sistemiyle bunlardan haberdar olmak bile iyi bir sey.
Aynı toprak parçası üstünde yaşadığımız insanlar bir dünyaya yetecek kadar filozof yetistirirken, bizde felsefe yapanlara deli gözüyle bakılıyor ki zaten düşünen adam heykelinin akıl ve ruh hastalıkları hastanesinin önünde bulunması da buna en büyük kanıt.
Neyse, sevgili deli arkadaşlarım bu kitaplari okuyun, okutun bu ülkeyi belki de biz deliler kurtaracağız...

Ilayda Caner 
 19 Şub 04:18 · Kitabı okudu · 15 günde · Beğendi · Puan vermedi

PLATON - DEVLET
''Kitabın ilk sayfasını açmanızla birlikte kendinizi çok ağır bir ortamda hissediyorsunuz..'' cümlesini kullanmak isterdim; eğer günlük konularımız arasında Adalet nedir, ne değildir adalet, iyi ve kötü çatışması, yönetim biçimleri, yönetenler ve yönetilenler.. gibi konuların yer almaması gerektiğini -aldığı zamanda kaçamamaksızın bu üslupla alınması gerekiyor elbet- düşünseydim.
Kişiye ağır bir hastalık tanısı konur, ağır bir tedavi gerektirir bu ağır hastalık, kişi o ağır hastalık ile ilgili gündelik ve terimsel kaynakları araştırma ihtyiyacı hisseder; ağır hastalığı yenme ya da iyileşme sürecine hız kazandırabilmek ümidiyle. Tabii bu zaman zarfında öğrenilen terimlerin veyahut yaşanılan deneyimlerin ağırlığı kişiyi pes ettirmemeli de, kişi bu ''ağır hastalığı'' yenmeye kararlıysa eğer.
Bu ağır hastalık kanser de olabilir, sülük de olabilir devletin her kademesini sömüren. Ağır hastalığı .''ne'' olarak tanımladığımız ve onu öğrenmek, onu aşmak için neler yapabildiğimiz de bizi o hastalığın tanımı kadar yakından ilgilendirmelidir her halükarda.
İşte Platon, ''iyi bir devlet neler barındırmalı kademesinde, neler barındırmamalı bünyesinde'' konulu bir çalışma oluşturmuş, bunları tek tek incelemiş, bu konular üzerine örnekler vererek, konuşulan idea pratiğe döküldüğünde neler olabilir, olmalı, olmamalı, olmayabilir soru işaretlerini sayfaya dökebildiğinde Devlet meydana gelmiş, O'nun Devlet'i. Ne trajikomiktir bazılarının Devlet'i yolsuzluk ve istismar üzerine yapılandırdığı yerde Platon'un nüfus planlamasından tutun da Tiranlığın oluşum biçimlerinin nedenleriyle, ortadan kaldırmak için bu kavramı neler yapılmalı konusunu dahi ele aldığı bir temel üzerine oturtması Devlet'i, ve gene ne trajikomiktir; filozoflar şu şu nedenlerden dolayı siyaset adamı olamaz, ama bu bu nedenlerden dolayı siyaset adamı olmaları toplum bekası için iyidir derken özeleştiriyi ve realizmi dokunduğumuz kağıda dökebilirken, soyut bir düşünceyi somutlayabilirken, bazılarımızın ''devlet adamı'' olma nitelikleri içerisinde yalnızca Din kavramı siyasete alet etmeyi temel alması ve Platon'un aksine onun ele aldığı hiçbir kavramı almaması ele...
...
Platon Devlet'ini oluştururken, birden fazla sisteme karşı eleştiri de bulunmuş doğal olarak, onun oluşturmak istediği yapılandırmaya baktığımızda eleştirdiği bir çok noktayı içerisinde barındırmaz olarak gördüğümüz aşikar, ama katılmadığım, katılamadığım birden fazla konuda yok değil. Bunun yanı sıra dikkatimi çeken önemli özelliklerin içerisinde, sistemleri ele alış biçimi, sanki birden fazla vücutta birden fazla zamanda, birden fazla ve farklı sistemlerle yönetilen dünyaya çok defa adımını atmış gibi Platon, o kadar ki oligarşi, demokrasi, tiranlık anlayışlarını mükemmel tanımlamış bununla da yetinmeyerek birbirleri ile olan ilişkisini çok güzel aktarabilmiş:
''-Tiranlığın demokrasiden doğuşu, demokrasinin oligarşiden doğuşu ile bir bakıma aynı mıdır?
-Nasıl?
-Kendilerine sundukları iyilik ve oligarşinin kurulmasının sebebi zenginlikti, değil mi?
-Evet.
-Oligarşinin çözülmesinin sebebi de doymak bilmeyen zenginlik ihtirası ve para kazanmak uğruna başka her şeyi ihmal etmek olmuştu.
-Doğru, dedi.
-Demokrasi için de aynı değil mi? Demokrasinin iyilik tanımı ve ölçütü aynı zamanda onu yıkan şey.''
...
Kapitalistleri de tanımlamaktan geri kalmamış, o dönemde bu kadar ilerleme (!) göstermeyen (henüz) kapitalist sisteme rağmen kapitalizmi ve kapitalizmi kısa ve öz olarak ifade edebilmiş:
''-Bütün herkes zenginliğin peşinden koşarken en düzenli ve tutumlu mizaçlar ekseriyetle en zengin kişiler olurlar.
-Muhtemelen
-İçin en çok bal sağlayan onlardır ve bal almanın en kolay yolu budur.
-Tabii, dedi, kişi azıcık varlığı olanlardan nasıl sıkıp da çıkarsın balı?
-Bunlara verilen isim, sanırım, kapitalist sınıftır, asalak arıların otlağı.''
...
Tanımlama başarılarıyla bununla da kalmayan Platon için sıra Tiranlığa gelmiştir ve bize aslında çok da uzak olmayan bazı niteliklerinden söz eder onun:

''Başlangıçta, ilk günlerde herkese gülümser, karşılaştığı herkesi selamlar, bir tiran olduğunu inkar eder, bir çok şey vaat eder, insanları borçlarından kurtarır, halka ve kendi yakınlarına, ortaklarına toprak dağıtır, herkese merhametli ve kibar bir özellik gösterir değil mi?
...
Sürgün edilmiş düşmanlarından bazılarıyla anlaşmaya varıp, diğerlerini yendiğinde, daima bir savaş çıkarır ki halk bir 'lidere' ihtiyaç duysun
...
Ayrıca bu sayede halk, savaş vergileriyle yoksullaştırıldığı için kendini günlük işlerine adayacak ve halkın tirana karşı koyması pek muhtemel olmayacaktır.
...
Ve sanırım egemenliğine boyun eğmeyecek özgür ruhların olduğundan şüphelenirse, bir sonraki amacı, onları düşmana terk etmek yoluyla mahvetmek üzerine bahaneler bulmaktır.''
Ne kadar tanıdık geliyor azizim, değil mi? Lisedeki felsefe derslerinden kaynaklanıyor olsa gerek..
Ve çok çok sevgili Platon, daha az önce tanımladığı Tiranlık müessesesinin, hangi ortamları çok sevip, bu ortamlarda adeta küf mantarı gibi yayılma fırsatı bulduğunu şu; adeta Bob Ross'un, ''fırça darbesi'' olarak tanımladığımız ama bitirdiğinde ortaya çok gerçekçi gibi gelen manzara resimleri kadar net ''satır darbeleriyle'' çizmiş:
''Demek ki bilgeliğe ve erdeme ilişkin hiçbir deneyimleri olmayan ve kendilerini daima yiyip içmeye ve bu türden şeylere adayanlar aşağı doğru, sonra tekrar ortaya doğru sürüklenir, hayatlar boyunca ileri geri sallanıp dururlar böylece asla bunları aşamamışlar, gözlerini gerçek yüksek bölgeye çevirmemişlerdir. Ne oraya sürüklenmiş ne gerçek şeylerle, gerçekten doyurulmuş, ne de değişmez ve saf zevki tatmışlardır. Daima yer üzerine çevrilmiş gözleri ve sofralar üzerine eğilen kafalarıyla sığırlar gibi otlayıp çiftleşerek ziyafet çekerler; bu hazlardan da daha fazla tatmak için hırslanırlar, hırslarından dolayı boynuzlarla ve demirden toynaklarla itip kakarak doyumsuz hırs içinde birbirlerini öldürürler, ruhlarının gerçek olmayan ve nefsine hakim olamayan kısmını gerçek olmayan şeylerle doyurmak için beyhude yere çabalamaktadırlar çünkü.''
.
Filozof tanımındaki çağı aşan özelliğinin altını çizmek istiyorum da denilebilir bu incelemenin sonuna yaklaşırken, sorunlar, tarih misali her dönem tekerrür eder dolayısıyla çağ aşmak yoktur (beşeri sorunlar için yoktur), farklı zamanlarda aynı sorunların daha az evvel sönmüş mum ışığında cevaplarını aramak vardır da denebilir...
Ya o mum hiç olmasaydı?
Ya İdeal devlet tanımını, ütopyaları, distopyaları, ideolojileri hiç bilmeseydik, kimse ama hiç kimse yazmasaydı, bahsetmeseydi tüm bunlardan, bizler de Galileo çağını hiç göremeyen, ya da gördüğü halde körü körüne inanan asalaklar gibi dünyanın tepsi biçiminde olduğuna inanacaktık ve tabi ki en ideal devlet biçiminin halkı sömüren ''ileri demokrasi'' olduğuna.

Thingol 
10 Haz 2015 · Kitabı okudu

Felsefeye giriş yapacak arkadaşlar için başyapıttır.Etklieyici düşünmeye sevk eden ve hayal gücünü kullanmaya iten duygular oluşturur.evde arkadaşlarla otururken hadi devlet kuralım diye başlayan,bu basitlikle daha fazla hayranlık uyandırılmak istenmiş eserdir.

Ayfesa 
 07 Ağu 2015 · Kitabı okudu · 7/10 puan

Kitapta bir takım insanlarla Platon, Sokratesin ağzından, doğruluk nedir tartışırlarken Thasymakhos’a göre doğru ortalığı karıştırır, Platonun aklına bütünden bireye gelmek gelir ve ideal devleti oluşmaya başlar.

Yalnız bence bu işte bir tuhaflık var. Platonun ideal devleti olabilir ancak benim ideal devletim kesinlikle değil. Bir yerde Spartayı örnek aldığı yazılıydı sanırım. Spartalılar daha çocuk iken annelerinden alınıp acımasız bir savaş makinesine dönüştürülür ve büyük başarılar kazanırlardı. Ancak bunlar devleti yaşatmaktan başka bir şeyi düşünmezlerdi. Mesela sakat doğan bir bebek kurban edilirdi. İşte bu yüzden bence Platon tüme varım metodunu kullanmalıydı. İnsanlar her şeyden önce bir birey olarak varlar devletlerin işine yaramak için değil. Onlar devlet için değil devlet onlar için olmalı.

Platon: "Çocuklarda bile görülebilir; daha doğar doğmaz öfkeyle dolup
taşarlar; ama hiç olmazsa benim düşünceme göre, bazılarının akıldan hiçbir zaman nasipleri olmaz, halk
kitlesinin de pek geç olur." derken de felsefecilerin en büyük sorununu açık açık görmüş oluyoruz: "kibir".

Çağını aşmış milyonları etkilemiş bu kitapta bu gibi ilgi çekici noktalar da olacak elbet. Gerçi Marx ve Hitler'i de etkilemişti ama o sayılmaz herhalde.

Nazlı Demirci 
17 Kas 2016 · Kitabı okudu · 25 günde · Beğendi · 10/10 puan

Özellikle bir siyaset bilimi öğrencisi için eşsiz bir kitap. Devletlerin ideal yönetimi ama ütopik yer yer gerçek haklıymış denilecek kimi zamanda çok despotsun sokrates diyeceğiniz bir kitap

Ali Rıza MALKOÇ 
31 Oca 21:27 · Kitabı okudu · 8 günde · Beğendi · 8/10 puan

Ben işbank kültür yayınlarından olanı okudum. Kitabı okuyunca yaklaşık 2500 yıl önce yazıldığına inanamıyor insan.
Bugüne uyarlanabilecek, genel çok güzel kriterler var. Filozof okurlarını, bir partiye, bir dine, bir oluşuma davet etmediği için her okuyan yaşamdaki yol haritasına buradan birşeyler eklemiş.
Bunun içindir ki, 2500 yıldır her kıtada okunuyor.
2500 yıl sonra da okunabilecek kaç eser yazabildik biz acaba.

Dilek Ateş 
08 Eyl 2015 · Kitabı okudu · 5 günde · Beğendi · 10/10 puan

Güzel başladı ortalarında iyice güzelleşti ama bitirme kısmını biraz eksik buldum :) yine de okunmaya değer eserlerden birisi insanın hem kendisini hemde içinde bulunduğu toplumu doğru ve eğri ekseninde düşünmesini sağlıyor gerçekten. bazı düşünceler ütopya da olsa birilerinin bunu düşünmüş olması güzel

İbrahim çalikoglu 
17 Ara 2016 · Kitabı okudu · Beğendi · 9/10 puan

Platonun en önemli eseri..iyilik,dogruluk ,erdem;devletin nasıl olması gerektiğini diyalektik biçimiyle anlatan bir kitap.felsefe sevenlerin seveceği hatta felsefe sevmeyenlerin de çok şeyler öğrenebileceği bir kitaptır.

4 /

Kitaptan 139 Alıntı

Katre-i Matem 
13 Tem 2015 · Kitabı okudu · Puan vermedi

İnsanları tarafsız gözlemle.
Her zaman konuşmaktan çok dinle.
Gerektiği yerde sus.
Bilmediğini bilen gibi yapandan uzak dur.
Sen bilirken susma,
bilmezken konuşma.
Bilgiyi elde etmek seni mutlu edecektir.
Asil insan bunu uygular.

Devlet, PlatonDevlet, Platon
BİROL COŞKUN 
07 Nis 2015 · Kitabı okudu · Beğendi · 9/10 puan

Doğruluk, paranın bir işe yaramadığı zaman faydalıdır.

Devlet, PlatonDevlet, Platon

Sevgili arkadaşım, gerçek fikrinin aksini söyleme ki bir sonuca varabilelim.

Devlet, Platon (Sayfa 33)Devlet, Platon (Sayfa 33)
BİROL COŞKUN 
10 Nis 2015 · Kitabı okudu · Beğendi · 9/10 puan

Eğriliğin en yüksek derecesi, doğru olmayıp doğru görünmektir.

Devlet, PlatonDevlet, Platon

"Aldatan her şey insanın gözlerini kamaştırır, insan büyülenmiş gibi olur."

Devlet, Platon (Sayfa 23 - morpa kültür yayınları)Devlet, Platon (Sayfa 23 - morpa kültür yayınları)
Emire Nişli 
07 Haz 2016 · Kitabı okudu · Puan vermedi

Platon'un matematik, şiir, gökbilim, tarih, mitoloji, politika konularında sağlıklı bilgiler edindiği anlaşılmaktadır.

Devlet, Platon (Sayfa 7 - Karınca Kitabevi)Devlet, Platon (Sayfa 7 - Karınca Kitabevi)
Emire Nişli 
07 Haz 2016 · Kitabı okudu · Puan vermedi

"Öyleyse dostum, çocukları eğitirken zor kullanma, oyunla eğit onları. Böylece her birinin doğuştan gelen yeteneklerini daha iyi anlayabilirsin."

Devlet, Platon (Sayfa 296 - Karınca Kitabevi)Devlet, Platon (Sayfa 296 - Karınca Kitabevi)

Ama biz devletimizi, devletin bütününe mümkün olduğu kadar büyük bir mutluluk sağlamak için kuruyoruz, bir sınıf ötekinden çok mutlu olsun diye değil.

Devlet, PlatonDevlet, Platon
BİROL COŞKUN 
10 Nis 2015 · Kitabı okudu · Beğendi · 9/10 puan

Eğitim nasıl olmalı? Yıllardan beri bilinen, uygulanmakta olan eğitimden daha iyisini bulmak zordur, değil mi? Bu da, tabii, beden için idman, ruh için müziktir."
"Evet."
"Peki, işe idmanla değil, müzikle başlayacağız, değil mi?"
"Tabii."
"Söyle, sözü de müzikten sayar mısın?"
"Evet."
"Söz de iki çeşittir: Biri doğru, öteki yalan; öyle değil mi?"
"Evet."
"Eğitimde her ikisini de kullanmalıyız, ama önce yalan olanı, değil mi?"
"Neler söylüyorsun? Anlamıyorum" dedi.
"Çocuklara önce masal anlatırız, bilmiyor musun? İçinde doğru şeyler varsa da, masallar çoğu zaman yalandır diyebiliriz. Küçükleri yetiştirirken idmandan önce masalları kullanırız."
"Öyledir" dedi.
"İşte ben de bunu söylüyordum. İdmandan önce müzikle uğraşmalı."
"Doğru" dedi.
"Peki, her şeyin en önemli noktası başlangıcıdır: Bunu biliyorsun, değil mi? Bu, en çok genç ve körpe kimseler için geçerlidir; çünkü insan tam o çağlarda biçimlenir, hangi kalıbın damgasını taşımasını istersen o kalıba girer."
"Şüphesiz, öyledir" dedi.
"O halde çocuklar, rastgele kimselerin uydurduğu masalları dinlemeli mi? Ruhlarına, büyüyünce edineceklerini umduğumuz fikirlere çoğu zaman karşıt fikirler mi girsin? Buna göz yumacak mıyız?"
"Asla."
"Demek, anlaşıldığına göre, biz önce masal yaratanların başında durmalıyız; güzel masalları kabul, güzel olmayanları yasak etmeliyiz. Dadıları, anaları ikna etmeliyiz; çocuklara bizim kabul ettiğimiz masalları anlatmalarını, çocukların bedenlerine elleriyle biçim vermekten çok, ruhlarına bu masallarla biçim vermelerini
sağlamalıyız. Bugün anlatılan masallara gelince, onların çoğunu atmalı."

Devlet, PlatonDevlet, Platon

Söylenecek sözleri aynı yoldan yürüyerek bulacağız.

Devlet, Platon (Sayfa 29 - morpa kültür yayınları)Devlet, Platon (Sayfa 29 - morpa kültür yayınları)

Kitapla ilgili 1 Haber

Darwin'in kitabı en etkili akademik kitap seçildi
Darwin'in kitabı en etkili akademik kitap seçildi Charles Darwin'in Türlerin Kökeni isimli kitabı, en etkili akademik kitap seçildi. Oluşturulan 20 kitaplık listede Marks ile Engels'in yazdığı Komünist Manifesto da bulunuyor.