Adı:
Menon
Baskı tarihi:
Kasım 2013
Sayfa sayısı:
96
Format:
Karton kapak
ISBN:
9786050200713
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Say Yayınları
Baskılar:
Menon
Menon
Menon
Menon
Platon, hiç kuşku yok ki düşünce tarihinin en önemli ve etkili fi-lozoflarından biridir. Felsefenin kurumsallaşmasına ve felsefede yazılı geleneğin oluşmasına katkıda bulunmuş, iki dünyalı metafiziğiyle bütün bir Ortaçağ düşüncesini belirleyecek olan idealist felsefe geleneğinin başlatıcısı olmuştur. Hıristiyan Ortaçağ felsefesine ve İslam düşüncesine etkisi bakımından da ayrıca önem taşıyan Platon, düşünce tarihi boyunca tartışılan tüm problemleri yüzlerce yıl öncesinden ele almış ve ilk büyük felsefi sistemi inşa etmiştir.

Herhangi bir konuda malumat kırıntısı olarak niteleyebileceğimiz düzeyde dahi bilgi vermeyen, sadece moral erdemler söz konusu olduğunda, insanlarla tartışıp onlara bilgisizliklerini gösteren Sokrates'i resmeden ve negatif bir biçimde sonuçlanan diyaloglardan sonra; Platon ilk kez Menon'da, pozitif bir öğreti öne sürer. Bu da, a priori olmak anlamında bilginin, ruhta örtük olarak bulunan kavram, düşünce, ilke ve hatta bilgilerin hatırlanmasından başka hiçbir şey olmadığını öne süren, meşhur anımsama kuramıdır.

Diyaloğu daha önce okumamış, onunla en küçük bir tanışıklığı olmayan biri dahi, "Hani şu, Sokrates'in hiç matematik bilmeyen bir köleye bir geometri problemini çözdürdüğü diyalog" denildiğinde Menon'a gönderme yapıldığını anlar.

Pek çok Sokratesçi diyalogda olduğu gibi, erdemin ne olduğu, öğretilebilir olup olmadığı konusuyla başlayan Menon, hem Platon'un yaratıcılık açısından en verimli olduğu orta dönem diyaloglarından biridir, hem de Platon'un rasyonalizminin, ötedünyacı idealizminin en parlak kanıtlarından biri kabul edilir.
96 syf.
·Beğendi·10/10
Kitaba adını veren Menon genç bir kardeşimizdir. :) Sokrates ve Menon arasında geçen bir diyalogtur. "Erdemin" ne olduğu, nerelerde veya kimlerde ne şekilde bulunduğu diyaloğun konusudur. Sokrates'in meşhur köleye geometri sorusu çözdürmesi bu diyalogda geçmektedir.

Son derece güzel ve her kesimden insana hitap etmekte. Tavsiye ederim...
64 syf.
·9/10
Platon'un diyaloglarını okumak büyük keyif...

Tek tek erdemler değil, erdemin kendisi, özü nedir? Erdem, öğrenilebilir ve öğretilebilir mi?

Doğuştan gelen erdemli insan genleriniz varsa şanslısınız fakat tam tersiyse işiniz zor. Kendinizi heykeltraş titizliğiyle yontmanız gerek.

Sürükleyici bir diyalog olan Menon diyalogunda bu sorularla uğraşılıyor. Ayrıca bir köleye geometri sorusu çözdürme ve Daidalos'unheykellerini canlı görünümlerinden dolayı zincirleme anlatımları bu diyalogta yer alıyor.
96 syf.
·1 günde·Puan vermedi·
İçinde erdemi bulamayacaksınız fakat erdeme giden yolu yakalayabilirsiniz. Yaşlılık eserlerinden biri olarak bildiğim Menon kitabı namıdiğer Eflatun’un artık bu işi çok uzatmayalım kimseye bir şey açıklamak zorunda değilim ama kendimi de hatırlatmak istiyorum tadında yazmış olduğu bir kitabı sanırım. Her zaman yaptığı gibi sizi son sayfaya kadar sürükleyip analojilerle süsleyip istediğinizi vererek tatmin ediyor. Aklınıza mukayyet olun yoksa yersiniz.
64 syf.
·10/10
"Aslında insanların bunca öğrenmeye çalıştıkları daha önce kaybettikleri değilmi" der Platon.

Erdem ; İnsanın nesillerdir, kimi zaman dinlerde, kimi zaman felsefelerde aradığı yüce duygu, yüce davranışlar bütünü.
Platon Menon kitabında Sokrates ile Menon arasında geçen diyalogları ile “erdemi” masaya yatırıyor. Nedir? nasıl doğmuştur ? öğretilebilir mi ? sorularına cevap arıyor.
Platon ; erdemi güzele duyulan istekle onu elde etmek gücü diye tanımlıyor.
Erdemi bilmeyenlerin, kötüyü kötü olduğunu bilmeden, iyi sandıkları şeyin kötüyü isterken aslında iyi şeyler yaptıklarını düşündüklerini dile getirmekle cehaletin büyüklüğünü tanımlıyor bizlere.
Erdemin insanın ruhunda var olduğunu, ruhun da ölümsüzlüğünü yorumluyor.
“Tabiatın her yanı birbirine bağlı olduğu için, ruh da her şeyi öğrenmiş olduğundan, bir tek şeyi hatırlamakla (insanların öğrenme dedikleri budur) insan, bütün öteki şeyleri bulur.
Çünkü araştırma ve öğrenme, belirsiz hatırlayıştan başka bir şey değildir.”
İnsanın doğru şeylere yönelmesinin, erdeme bilgiyle ulaşmasının öncelikle insanın sezgisinde oluştuğunu, sezginin ise insanda daha önce var olan bilgiden kaynaklandığını dile getiriyor.
“İnsanken ve insan olmadan önce doğru sanılar bulunduğuna, bu sanılar sorularla canlanarak bilgi haline geldiğine göre, onun bunları ruhunda her zaman taşımış olması gerekmez mi? Çünkü o, bütün zaman boyunca ya insandı, ya değildi.”
“Erdem ruha ait bir şeyse ve muhakkak faydalıysa, akıldan başka şey olamaz. Çünkü kendiliğinden ne zararlı, ne de faydalı oluyorlar.
Erdem faydalı olduğuna göre, aklın bir cinsinden başka bir şey değildir, diyebiliriz.”
96 syf.
·2 günde·9/10
Sokrates'e yöneltilen "Erdem öğretilebilir mi?" sorusuyla başlar. Ve Sokrates bilindik yöntemiyle, soruya soruyla cevap verir. Çok akıcıydı, lakin beni rahatsız eden kısım geometriyi kullanmasıydı. Belki de geometriden anlamadığım için bana gereksiz ve sıkıcı gelmiştir. Ama diyaloglar benim için doyurucuydu. Keyifle okudum.
96 syf.
·3 günde·8/10
Kitap Sokrates'i anlamak için okunması gereken temel eserlerden sayılabilir. Bilginin doğuştan geldiği, erdemin öğretilebilir bir şey olduğunu savunan ve Sokratik tartışma üslubunun örneklendiği güzel bir eser. Diyalog Sokrates ile Empedokles geleneğine yakın Menon arasında geçiyor.
96 syf.
·Beğendi·Puan vermedi
Bu tur kitaplar hem kisa hem anlasilir nitelikte...Bilgilerimiz dogustan mi yoksa sonradan deneyimlerle mi elde ederiz?Ben felsefe mezunuyum acikcasi bir kisinin bana "aaa ben platon un butun kitaplarini okudum" demesi beni uzuyor cunku o kitaplar oyle hikaye kitabi gibi okunacak bir cirpida bitirilecek kitaplar degil...o kitaplari bu sekilde okumak entelluktuellik degil tuketmektir..,
Sokrates – Kötünün ne olduğunu bilmeyenler, kötüyü istemezler; onların istedikleri, iyi sandıkları halde gerçekte kötü olan şey değil midir? Böylece onlar bilmeden iyi sandıkları kötüyü istemekle, iyiyi istemişolmazlar mı?
Menon – Evet, onlar için öyledir belki.
Sokrates – Kötüyü, zararlı olduğunu bile bile isteyenler, bundan
kendilerine zarar geleceğini de bilirler herhalde! Peki ama, zarara
uğrayanlar, bu zarar ölçüsünde acınacak halde değiller midir?
Menon – Şüphesiz öyledirler.
Sokrates – Acınacak insanlar bahtsız değil midirler?
Menon – Evet, öyledirler.
Sokrates – Acınacak hale düşmek, bahtsız olmak isteyen tek bir insan var mıdır?
Menon – Yoktur.
Sokrates – Öyleyse, Menon, kimse acınacak hale düşmek veya bahtsız olmak istemeden kötüyü elde etmeyi dilemez. Gerçekten acınacak bir insan olmak, kötüyü istemek ve onu elde etmekten başka bir şey midir?
Menon – Galiba sen haklısın, Sokrates, sahi kimse istemez.
Sokrates – Demin, erdem, iyiyi istemek, onu elde edebilmektir, diyordum.
Menon – Evet, öyledir.
Sokrates – Bu iki kelimeden “istemek”, herkeste ortaklaşa bulunan bir şeydir; bir insanı başka bir insandan daha iyi eden bu değildir.
Menon – Ben de senin gibi düşünüyorum.
Sokrates – Ama bir kimse, başka bir kimseye üstünse, bu onun iyiyi elde etme gücünün sayesindedir.
Akıl yapmak, aklı insanların kafasına yerleştirmek elde olsaydı , bu işi başarabilen çok para kazanırdı .
Platon
Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları
Sokrates’e göre, bir konuyu bildiğini sanan, fakat gerçekte bilmeyen, zihninde sadece sağdan soldan derlenmiş malumat kırıntıları olan bir insan gerçek bilgiye erişemez.
Platon
Sayfa 46
Sokrates: Erdem ne tabiat vergisidir, ne de öğretilebilir. Erdem, ona sahip olanlara bir tanrı vergisidir, akılla ilgisi yoktur. Meğer ki bir devlet adamı kendindeki erdemi başkalarına verebilsin..
Sokrates: (..) Ben kendine güvenip de başkalarını çıkmaza sokan bir insan değilim. Başkalarını çıkmaza sokuyorsam, bunun sebebi benim de çıkmaz içinde bulunmamdır
Pek az şey bilirim, ama şimdi söylediğim, bilirim sandığım şeyler arasındadır…
Platon
Say Yayınları, Epub

Kitabın basım bilgileri

Adı:
Menon
Baskı tarihi:
Kasım 2013
Sayfa sayısı:
96
Format:
Karton kapak
ISBN:
9786050200713
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Say Yayınları
Baskılar:
Menon
Menon
Menon
Menon
Platon, hiç kuşku yok ki düşünce tarihinin en önemli ve etkili fi-lozoflarından biridir. Felsefenin kurumsallaşmasına ve felsefede yazılı geleneğin oluşmasına katkıda bulunmuş, iki dünyalı metafiziğiyle bütün bir Ortaçağ düşüncesini belirleyecek olan idealist felsefe geleneğinin başlatıcısı olmuştur. Hıristiyan Ortaçağ felsefesine ve İslam düşüncesine etkisi bakımından da ayrıca önem taşıyan Platon, düşünce tarihi boyunca tartışılan tüm problemleri yüzlerce yıl öncesinden ele almış ve ilk büyük felsefi sistemi inşa etmiştir.

Herhangi bir konuda malumat kırıntısı olarak niteleyebileceğimiz düzeyde dahi bilgi vermeyen, sadece moral erdemler söz konusu olduğunda, insanlarla tartışıp onlara bilgisizliklerini gösteren Sokrates'i resmeden ve negatif bir biçimde sonuçlanan diyaloglardan sonra; Platon ilk kez Menon'da, pozitif bir öğreti öne sürer. Bu da, a priori olmak anlamında bilginin, ruhta örtük olarak bulunan kavram, düşünce, ilke ve hatta bilgilerin hatırlanmasından başka hiçbir şey olmadığını öne süren, meşhur anımsama kuramıdır.

Diyaloğu daha önce okumamış, onunla en küçük bir tanışıklığı olmayan biri dahi, "Hani şu, Sokrates'in hiç matematik bilmeyen bir köleye bir geometri problemini çözdürdüğü diyalog" denildiğinde Menon'a gönderme yapıldığını anlar.

Pek çok Sokratesçi diyalogda olduğu gibi, erdemin ne olduğu, öğretilebilir olup olmadığı konusuyla başlayan Menon, hem Platon'un yaratıcılık açısından en verimli olduğu orta dönem diyaloglarından biridir, hem de Platon'un rasyonalizminin, ötedünyacı idealizminin en parlak kanıtlarından biri kabul edilir.

Kitabı okuyanlar 168 okur

  • Feride Birinci
  • Kübra Yoğurtçu
  • Amar
  • Ufuk esen
  • İlkim Gülmez
  • esma
  • Siyahnoktalıadam
  • Beytullah Çınar
  • metonya
  • Mekan ATAC

Kitap istatistikleri (Bütün baskılar)

Bu baskının istatistikleri

Okur puanlamaları

10
%27 (10)
9
%16.2 (6)
8
%24.3 (9)
7
%5.4 (2)
6
%0
5
%0
4
%2.7 (1)
3
%2.7 (1)
2
%0
1
%0