Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Düzenli olarak meditasyon yaptığınızda, düşünceler­den uzaklaşılan, sadece farkında olma ve sezginin yer aldığı süreler, hem daha sık, hem daha uzun olmaya başlar. Fakat bu sonuçlara ulaşmak için kendinizi zorlamamalısınız. Eğer baskı yapıyorsanız, meditasyon yapmıyorsunuz demektir. Biz burada, "hırslı insan hata yapar" diyen Goethe ile ve temel felsefesi, hırslı olmamak olan "wu wei" ve Tao ile uyum sağlamak olan Taoistler'le aynı fikirdeyiz. Mistik geleneklere göre, sadece farkında oluşun yer aldığı düşünceler arasındaki boşluklarda meditasyon yapan kişi, varoluş alemiyle, olma hali'yle ilişki kurar. Marlin Heidegger, bir yazı­ sında, meditasyon için; "varlığın olduğu gibi olmaya bırakıl­ masıdır" der. Farkında oluşun üst düzeylerine erişildiği zaman, denge ve bağımsızlık, ardından da bu başarının daha ilerleyişi gelir. Her gün, bir ya da iki kez, yirmişer dakika çalışmalı­sınız. Sonuç, her zaman, tazeleyici, rahatlatıcı ve sakinleş­tiricidir. Meditasyon yapan bazı kişilerde, zaman zaman doruğa erişmenin verdiği mutluluk, uçarcasına mutluluk duygulan uyanır (Vecit hali).
Bütün her zaman parçayı yönetendir.
Taoistler eğer herkes birlik içinde kalmayı başarabi­lirse hayatın daha güzel olacağını söylemiştir. Dünyadaki düzende başarılı olabilmenin sırrı herkese eşit pay vermek ve bir başkası için kimsenin hakkını göz ardı etmemektir. Kendi rolümüzü düzgünce oynayabilmemiz için tüm hikayeyi bilmemiz gerekir; birlik beraberlik düşüncesi yerini bireyselliğe bırakmamalıdır. Laotze bunu boşluğa yaptığı göndermeyle açıklar. Gerçeği sadece boşlukta görebildiğimizi söyler. Örneğin bir odanın gerçekliği duvarlar ve çatıyla çevrili boşluktadır, duvarların veya çatının kendisinde değil. Sürahinin kullanışlı olmasının sebebi sürahinin şeklinden veya yapıldığı maddeden değil, içinde suyun konulabileceği boşluk olmasındandır. Her şeyi bünyesinde barındırdı­ğından güçlü olan boşluktur. Hareket sadece boşlukta mümkündür. Bir insan kendini herkesin rahatlıkla girebileceği bir boşluk haline getirirse, her durumun üstesinden gelebilir. Bütün her zaman parçayı yönetendir.
Reklam
Taoizm'in göreli olduğunu söylemiştik. Ahlak biliminde Taoistler toplumun kurallarına ve ahlaki değer­lere ağızlarına geleni söylemişlerdir çünkü onlar için doğru ve yanlış da göreli kavramlardır. Tanımlama her zaman kısıtlamadır, tanımlar sabittir ve değişmez. Kuzugen "Bilgeler dünyayı yönetirler" demiştir. Ahlaki standartlarımız toplumun eski ihtiyaçları tarafından şekillenmiştir ama toplum her zaman aynı mı kalır? Toplumun geleneklerine uymak için bireyden devlete herkesin fedakarlık yapması gerekir. Bu büyük hayali sürdürmek ve cahil bir nesli aydınlatmak için eğitim gereklidir. İnsanlara erdemli olmaları değil, düzgün davranmaları öğretilir. Kendimizi gereğinden fazla düşündüğümüz için günahkar sayılırız. Gerçeği diğerleri­ne anlatmaktan korktuğumuz için vicdanımızı göz ardı ettik, kibire sığındık. Dünyanın kendisi oldukça saçmayken birisi nasıl olur da dünya hakkında bu derece ciddi olabilir. Değişimin ruhu her yerdedir. Asıl olan onurlu ve namuslu olmaktır.
Budizmin Yayılması
Muhtemelen Han imparatorları döneminde Hindistan'dan Çin'e yayılan Budizm, ilk yüzyıllarda Çin'de etkili bir güçtü. Rivayete göre Han imparatoru Mingdi rüyalarında Buda'yı gördü ve Budist yazmalar için Hindistan'a birilerini gönderdi . Başka bir efsaneye göre ise Tao Te Ching' in yazarı ve Taoizmin kurucusu Lao Tzu, Hindistan'da Buda olarak yeniden doğdu. Hiç kuşkusuz Çin'deki erken dönem Budist öğretilerinin Taoistler için anlaşılabilir olmasını sağlayan büyülü ve olağanüstü yanları vardı. Buda ve Lao Tzu'nun heykellerinin yan yana görülmesi alışılmadık bir durum değildi. Sui Hanedanlığı döneminde Budizm, Çin'in devlet dini oldu ve 618 itibariyle Tang Hanedanlığı döneminde altın çağını yaşadı. Ancak 845'te Tang imparatoru Wuzong, kırk bin mabedin ve dört bin tapınağın yıkıldığı korkunç bir zulüm başlattı . Budizm Çin'den diğer ülkelere yayıldı. 370'te devlet dini olduğu Kore'ye , altıncı yüzyılda Japonya'ya uzandı ve burada da sekizinci yüzyılda Nara döneminde devlet dini olarak tanındı.
Taoizm
Çin'in felsefi-dini geleneği Taoizmin temel dokümanlarından biri olan Tao Te Ching'in ( Yol ve Erdem Kitabı) MÖ altıncı yüzyılda, imparatorluk arşivlerinin sorumlusu Lao Tzu tarafından yazıldığı söylenir. Tao hayatın ve değişimin akışı olan "Yol"a atılta bulunur ve Tao Te Ching insanların wu wei'yi (eylemsizlik) başarmayı amaçlamalarını önerir. Yol'a müdahale etmeyerek olayların doğal seyrine izin verirler. Yol'un gök ve yerden önce var olduğu söylendiği için altında dini ve mistik anlamlar yatar. Taoizmin bir felsefe ve yaşam biçimi olarak Çin'in üzerinde güçlü bir etkisi olmuştur. Taoistler genellikle yumuşak, çatışmacı olmayan bir tutum benimsemeye yönelir ancak gelenek Tao'ya tapınmayı da içerir.
“Taoistler de evrenin dinamik döngüsüne inanırlar. Tao ‘yol’ demektir. Evreni bir enerji sistemi olarak görürler -buna chi derler- ki bu da sürekli değişir ve akar. Buna göre de kişi tüm evrende tek bir elementtir ya da bu enerjinin bir parçası. Doktrinleri I Ching’dir yani Değişim Kitabı. Buna göre denge ancak yin ve yang arasında bir uyum olduğunda sağlanabilir. Bunlar da evrendeki bağıntılı doğal güçlerdir. Bu da kuantum fiziğinde geçer, çünkü her şey partiküllerden oluşur ve bunları bir arada tutan da subatomik enerjidir.”
APRIL yayınlarıKitabı okudu
Reklam
MS 2. yüzyıldan itibaren Laozi tanrısal bir varlık olarak kutsal görülmüş ve (Buda gibi) kendisine kurbanlar sunulmaya başlanmıştır. Bu noktada Laozi'nin bir felsefe öğretmeninden ziyade bir tarikat kurucusu gibi görülmesi, Çin'de Budizm'in yayılmaya başlamasıyla ilişkilidir. Buda'ya benzer şekilde, aşkın bir kutsal varlık olarak algılanan Laozi de bir dini topluluk için odak noktası olmuştur. Kuşkusuz bu nedenle dinsel Taoizm için Laozi din kurucu sayılır ve bu görüş, var olan kült içinde de kendini göstermektedir. Laozi, tapınaklarda ana altar üzerinde "üç temiz"den biri olarak tasvir edilir. Hatta bazı Taoistler, üç tanrının hepsini Laozi'nin görünen üç biçimi olarak yorumlamaktadır.
İktidarın dizginlenmesi, geçmişi çok eski zamanlara dayanan bir sorundur. Taoistler bu sorunu çözülemez sayarak, anarşizmi savunmuşlardır, Konfüçyenler, törebilim ve yönetim alanında birtakım eğitim yöntemleri uygulayarak, iktidar sahiplerinin iyiliksever, ölçülü bilgeler haline getirilebileceğine inanmışlardır. Aynı çağda, Yunanistan'da demokrasi, oligarşi ve tiranlık, iktidarı ele geçirmek için çekişme halindeydi; iktidarın kötüye kullanılmasını önlemek amacını güden demokrasi, ikide birde kendini herhangi bir demagogun geçici başarısına kurban ettiğinden, sürekli olarak yenik düşmekteydi. Eflatun da Konfüçyüs gibi çözümü, eğitilerek bilge haline getirilmiş kişilerden kurulu bir hükümette aradı.
Sayfa 260Kitabı okudu
Cinsel Devrim
Cinsel devrim modern bir buluş değil. MS 3. yüzyılda Çinli ahlak kuramcıları Çin İmparatorluğu'nun bir sefahat devrine girmiş olmasından şikayetçilerdi, insanlar yalnızca duygularını tatmin etmekle meşguldü ve "şehvet dolu dürtülere" kapılı­ yorlardı; öyle ki iyi yetişmiş kadınlar bile "hafifmeşrep şakalar yapıyor, içiyor ve kendilerini bırakıp şarkılar söylüyorlardı:' İktidar mücadelelerinden uzak yaşayan ve imparatorla saray maiyetinin aczinden ve yozlaşmışlığından bunalmış varlıklı taşralılar, cinsel zaferleri siyasetin alternatif şekli olarak görü­ yordu. Bu insanlara göre cinsellik, devlet destekli ahlakçılığa karşı bağımsızlıklarını ilan etmenin ve en azından kadınlarla istediklerini yapabiliyor olduklarını göstermenin bir yoluydu, kendi küçük otorite alanlarını kurmalarının ve ilham verici bir amaç peşinde koşmanın göstergesiydi. Ancak sonuç dramatikti, her zamankinden daha sofistike hayat kadınlarıyla dolu bir endüstri çıktı ortaya, aradığını bulamamış seçkin bir tabakayı ve yeni zengin olmuş tüccarları eğlendiriyorlardı. Taoistler bile özenli cinsel seremoniler, ayinler, masajlar ve çeşitli birleşme şekilleriyle seksi kozmolojik bir deneyime dönüştürdüklerinde, her ne kadar kadınlara zaman zaman aktif bir rol vermiş olsalar da, kadınları sık sık ikinci plana düşürmüşlerdir.
Sayfa 251 - AyrıntıKitabı okudu
47 öğeden 1 ile 10 arasındakiler gösteriliyor.