"İslâmî” terimiyle hazır çözümden çok metot kastedilmekte
ve bu terim birbirine zıt umdelerin sentez prensibini dile getirmek-
tedir. İslâm'ın esas prensibi, tabiattaki hayat ve hayat şekillerinin gelişme tarzındaki örneğini andırıyor. Öyle görünüyor ki, temizlik ile
ibadeti birleştiren ve namaz ile insanları birlik haline sokan faktörün
esasında, hayattaki ruh hürriyeti ile tabiatın determinizmini birleşti-
ren aynı ilham vardır. Kuvvetli bir seziş kabiliyeti, yalnız namaza ba-
karak bütün İslâm’ı, İslâm’dan yola çıkarak da dünyanın umumî dualizmini yeniden kurabilir.
Sayfa 20 - İslâm’ın prensip olarak tarif edilmesi, onun gelecekteki gelişmesi için fev- kalade önemlidir. İslâm ve İslâm aleminin katılaşması ve içe kapanması sayısız defa -ve doğru olarak- müşahede edilmiştir. Bu durum elbette, İslâm’ın tamamlanmış ve bütün zaman